En designklassikers comeback

Hinzaväskan designades ursprungligen av plast- och kemikoncernen Perstorp AB på 1950-talet. Väskan blev efterhand utkonkurrerad av engångsplastpåsar men togs åter i produktion år 2008, av Karin Bachstätter med familj. Karin, som är barnbarnsbarn till Wilhelm Wendt, Perstorp AB:s grundare.

Bilden är tagen på Plastens Hus i Perstorp – Sveriges enda plastmuseum. Karin håller i en väska som är tillverkad på 1950- eller 1960-talet. I bakgrunden syns en bild på hennes farfars far, Wilhelm Wendt, tillika Perstorp AB:s grundare..

23.04.2018

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Hinzaväskan formgavs ursprungligen på 1950-talet av den ledande svenska plast- och kemikoncernen Perstorp AB, som ett av många funktionella bruksföremål ur deras sortiment. Det var en grupp av företagets egna designers, under ledning av Kurt Kristoffersson, som hade fått i uppdrag att ta fram en korg att bära hem matvaror i. På den tiden var formsprutning av plast en ny och banbrytande teknik och ’Shoppingbag’, som väskan kallades, blev snabbt en stor succé, bland annat tack vare sin mångsidighet och hur enkel den var att rengöra.

Under 1960-talet började butikerna erbjuda plastpåsar åt sina kunder. Detta gjorde att efterfrågan på egna väskor försvann och Perstorps Shoppingbag togs efterhand ur produktion. Långt senare, år 2008, började den dock tillverkas igen, av Karin Bachstätter och hennes man Tobias. Karin är barnbarnsbarn till Perstorp AB:s grundare, Wilhelm Wendt, och har under hela sin uppväxt haft plastväskorna omkring sig i hemmet. Efterhand som hon och hennes syskon blev vuxna och bildade egna familjer blev det dock allt större konkurrens om de existerande väskorna, vilket inte längre var så många. Till sist såg Karin och hennes föräldrar ingen annan lösning än att ta upp tillverkningen igen, för att tillfredsställa familjens behov.

Lokal och miljömedveten produktion

En väska från Green Plastic-sortimentet i den nya vårfärgen för 2018, citrongult..

Idag produceras Hinzaväskorna på en fabrik i Hillerstorp, inte långt från företagets huvudkontor i Perstorp. Närheten till produktionen ger stor möjlighet till kontroll över saker som material och kvalitet, samt att transporterna blir korta. Väskorna tillverkas i återvinningsbar polyetenplast alternativt det klimatsmarta materialet Green Plastic, som framställs av sockerrör, en förnyelsebar råvara. Hinza var bland de allra första i designbranschen att introducera Green Plastic i sitt sortiment, vilket de gjorde redan 2014. ”Det är väldigt spännande med en typ av plast som består av ett annat råmaterial än olja”, säger Karin.

Stort gensvar och efterfrågan

2011 tog Karin och Tobias över hela företaget, efter att tidigare ha drivit det tillsammans med Karins föräldrar. I samband med detta gavs väskan även sitt nuvarande namn, vilket kommer från Hinza Lycka - den villa som tidigare var Perstorp AB:s vd-bostad och numera utgör Hinzas kontor.

Karin och hennes familj fick ett enormt gensvar från vänner och bekanta när de berättade att de skulle plocka upp produktionen av den klassiska plastväskan igen. Det var tydligt att det fanns en stor efterfrågan från marknaden, och väskorna togs in i Designtorgets sortiment nästan på en gång. Där finns de också kvar än idag, tio år senare.

En mångsidig designklassiker

Under våren 2018 lanserar Hinza praktiska överdrag, som här syns på den mindre väskstorleken..

”Det är fantastiskt att tänka sig att Hinzaväskan designades redan på 1950-talet. Med sin tidlösa formgivning har den blivit en svensk designklassiker som känns mer aktuell idag än någonsin”, säger Karin. Återlanseringen av väskan låg helt rätt i tiden, i och med de aktuella trenderna kring hållbarhet och miljö, och hur man nuförtiden aktivt försöker minska användandet av plastpåsar.

I och med sin enkla och praktiska design har Hinzaväskan närmast otaliga användningsområden. Förutom att ha med sig till matbutiken fungerar väskan även utmärkt som gymbag eller för trädgårdsarbete. Dessutom är den snygg att ha stående framme, för att till exempel använda som förvaring i hemmet. Väskan görs i ett stort utbud av vackra färger och 2015 lanserades även den mindre modellen, som bekvämt får plats i en cykelkorg. Under våren 2018 introduceras också ett praktiskt överdrag, som ger väskan ännu mer funktion, och större bredd i hur den kan användas.

Eftersom Hinzaväskan är så mångsidig säljs den i ett stort urval av olika butikstyper, som alla generellt sett har gemensamt att de erbjuder noga utvalda sortiment av kvalitetsföremål.  ”Det är roligt och hedrande att samarbeta med så många härliga och engagerade kunder. Och att se hur de uppskattar vår produkt lika mycket som vi själva gör”, säger Karin avslutningsvis.

Relaterat innehåll

24.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023