En förtrollad jul där kreativa drömmar släpps fria
Julen är en förtrollande tid. Men tänk om man kunde ta sina nära och kära med till ett helt nytt juluniversum, där drömmar och verklighet möts i en förtrollande kombination. Det är temat för Royal Copenhagens julbordsutställning 2022. Och här finns massor av inspiration att hämta.
För 59:e året i rad slås dörrarna upp till den älskade julbordsvisningen i Royal Copenhagens flaggskeppsbutik på Amagertorv 6 i hjärtat av Köpenhamn. Genom åren har utställningen blivit en fast jultradition, som sedan 1963 har samlat tusentals besökare tvärs över generationsgränserna. Den uppskattade traditionen utvecklas nu digitalt så att hela Norden kan njuta av den.
Under temat ”En förtrollad jul” tar julbordsutställningen sin utgångspunkt i de inbjudna bordkreatörernas drömmar och tankar när kreativiteten släpps lös. Med fötterna stadigt planterade i sina egna jultraditioner och var och en med sin egen utgångspunkt i konstens värld skapar de en jul där bara fantasin sätter gränser.
Royal Copenhagen har bjudit in sex kreativa personligheter för att dekorera årets fem julbord. De är alla unika röster inom sina respektive kreativa och professionella områden och delar med sin av sina personliga iscensättningar av vad som gör julen förtrollande. Publiken bjuds in att drömma om julbord i olika hörn av världen och i fantasins avkrokar, samtidigt som de uppmuntras att förhålla sig till julens förtrollning och allt vad den innebär av lugn, kaos, traditioner och mys.
Årets julbordskreatörer, som har iscensatt sina juldrömmar med utgångspunkt i Royal Copenhagens porslin, är:
Utställningen kan upplevas på plan 2 på Amagertorv i Köpenhamn fram till 31 december. Julborden kan även upplevas digitalt under samma period på https://www.royalcopenhagen.com/dk/da/home
Julbordskreatörer 2022
Bente Scavenius:
”Jag tycker mycket om att fira jul och samla mina barn och barnbarn. Jag dukar själv och lagar all mat från grunden”, säger Bente Scavenius som tycker att julafton är en härlig höjdpunkt på året.
Med sitt juluniversum vill Bente fånga en magi som hon finner speciellt i den historiska venetianska ”palazzin”.
På bordet vecklar en symmetrisk och prydlig dukning ut sig med spegelplatå, förgyllda bronsstativ stativ och handmålade blomkorgar och servisdelar från vintageservisen Saksisk Blomst från Royal Copenhagen. Med sina färgglada buketter och lite naiva uttryck påminner den Bente om barndomshemmet Klintholm Gods på Møn.
Kuvertet för Bentes familj är täckt med den eleganta servisen Hvid Helblonde och en specialupplaga av Musselmalet Halvblonde i en rik järnröd nyans, som kompletterar dukningen. På väggarna hänger verken ”Imprint of Sleep” av den danska performancekonstnären Sophie Dupont, som har sovit på de målade vikta dukarna för att skapa de symmetriska motiven.
Adam Price:
”Om man kunde trolla fram en vild plats till jul skulle jag gärna teleportera mig och mina gäster till ett tält, där man kunde höra vinden susa över de grönländska vidderna strax utanför tältduken och elden som sprakade, och så skulle det såklart tdukas upp med mormors porslin”, säger Adam Price om sitt grönländska julbord.
Förutom att uppleva den unika naturen ger Grönland även Adam möjlighet att odla sin passion för jakt.
”Jag älskar att laga mat över eld och för mig handlar jakt särskilt om ett ärligt förhållningssätt till matlagning. Att jag vet exakt vad jag äter och kan vara helt säker på att hela djuret används. Det är att laga mat med hänsyn och respekt för djuret”, säger Adam.
Julmiddagen i de grönländska bergen ska förstås vara festlig. Och vad är festligare än mormors kollektion av klassiskt Musselmalet Riflet-porslin. Det ikoniska musselmönstret blandas med den äventyrliga Royal Creatures-servisen och traditionella Blå samlarartiklar från Royal Copenhagen. Runt omkring står isbjörnsskulpturer från Royal Copenhagens arkiv blandade med grönländsk kuriosa.
Anja Vang Kragh och Mia Stensgaard:
För artistduon Anja Vang Kragh och Mia Stensgaard är julen förtrollande när de lyckas sänka tempot och hitta lugn och närvaro mitt i en hektisk december. Speciellt dagarna efter julafton spelar en alldeles speciell roll.
”Julens efterfest är förtrollande. Allt är avklarat och man kan njuta av att det finns utrymme och tid att ta en promenad, ta en tupplur och äta rester”, säger Mia. Tillsammans har den konstnärliga duon skapat vad de kallar en julstuga med plats för ett avlångt tabernakel.
Det är iscensättningen av ett kompakt vardagsrum som förenar julens upphöjda och raffinerade ritualer med utrymme och tid för både firande och ultimat avkoppling.
Julstugan omges av Vang Stensgaards egna tygpaneler i en utvald färgpalett. Textilierna ger känslan av rymd och intimitet samtidigt som de skapar illusionen av ett proscenium – en referens till deras gemensamma kärlek till scenkonsten.
Långbordet är täckt med en julduk skapad för tillfället och som står vackert i samspel med den poetiska servisen Flora, som Anja designat för Royal Copenhagen. Plommonfärgade vattenglas och gröna Lalaing-kristallglas står vid middagskuverten, medan champagneskålar och glas för portvin och avec står utspridda på bordet bland espressokoppar, tekannor och karaffer.
Søren Le Schmidt:
”Ordet julstress finns inte i den danska ordboken och det tycker jag är lite intressant, för det är ett ord som alla känner till och kan relatera till på ett eller annat sätt”, säger designern Søren Le Schmidt, som har julstress som tema för sitt julbord.
Sørens juluniversum speglar transformationen från julstress till julro. På ena sidan är allt vitt och kaotiskt. Glas, bestick och möbler är utspridda överallt i rummet och Royal Copenhagens minimalistiska och grafiska servis Hvid Facet ligger i skärvor på bordet. På väggen visas en konstfilm som bara understryker julstressen fram till den 24:e.
På andra sidan rummet är julen lugn och fullspäckad med mys och närvaro, som Søren upplever den från julafton. Bordet är täckt med den stilfulla servisen HAV samt glas och dekorationer i mörka färger som passar Sørens unika och strikta estetik.
I mitten av bordet står Royal Copenhagens UNIKA-skulpturer av Steen Lykke Madsen. Precis som hos Søren och Nikolines i år hängs julgranarna i båda rummen i taket, så att juldekorationerna lyfts över barnhöjd. På så sätt skonas de julgranskulor som Søren och Nikoline väljer ut som symbol för det gångna året. En ny tradition som paret hoppas kunna föra vidare till Marlon och Mio.
Frederikke Legaard:
”Jag ville skapa inramningen för den jullunch jag själv helst skulle vilja bli bjuden till. En som är intim och festlig med vänner och en paus från all traditionell julmat med familjen. De två sakerna är mysiga och juliga på sitt sätt, och jag gillar alla jultraditioner lika mycket”.
Det berättar multikonstnären och kokboksförfattaren Frederikke Legaard. Hon har skapat en sensuell helhetsupplevelse med sitt juluniversum, där både doft, taktilitet och skönhet spelar stor roll. Frederikkes jullunchbord är inspirerat av hennes kärlek till japansk och skandinavisk kultur, design och arkitektur och inte minst keramik och porslin.
Det Horigotatsu-inspirerade bordet är omgivet av Tatami-mattor så att gästerna kan sitta bekvämt. Bordet får sitt eklektiska uttryck från den grafiska blomsterramen, som kombineras med Hvid Helblonde, Hvid Facet och UNIKA kunst, allt från Royal Copenhagen.
Som en motpol till de geometriska formerna har Frederikke skapat sitt eget porslin i mjuka och organiska former.