Erfarenhet och ung kreativitet möts på Formex i vår
Den 16–18 januari arrangeras Formex som först ut för mässåret 2024. Vi längtar efter att öppna dörrarna igen och ge branschen möjligheten att nätverka, utbyta kunskap, göra affärer och inspireras.
I augusti var temat Link Together och stod för samverkan, nätverkande, möten över gränser. Med avstamp i det vill Formex nu ta ytterligare ett steg i samma riktning med temat Generation Love.
– Vi lever i en tid av utmaningar där allt som sker påverkar våra utställare, besökare och branschen i stort. Tillförsikt är vårt nya mellannamn och vi bejakar framtiden med glädje, entusiasm och nyfikenhet, säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.
– Begreppet ”Generation Love” kan uttryckas på många olika sätt och vi vill låta utställare, besökare och kreatörer tolka det på sina egna vis. Det skulle exempelvis kunna innebära möten mellan unga talanger och veteraner, vintage och nya trender eller att analogt möter digitalt, fortsätter Sonja.
Formex har under åren bjudit in flera spännande kreatörer som har fått det ärofyllda uppdraget att tolka mässans tema genom en utställning på entrétorget. Designbyrån Bang Universe, Tekla Severin och Lena Nyholm är alla namn som tidigare har skapat för Formex och nu får de sällskap av inredningsstylisten Dennis Valencia som har en fingertoppskänsla för att mixa och blanda näst intill otänkbara mönster och färger, men ändå få helheten att kännas helt självklar.
– Jag gillar verkligen Formex vårtema Generation Love, säger Dennis. Det inspirerar till en utställning med många olika världar och stilar men inom samma sfär. Helst maximalt med mönster och en totalupplevelse som visar att kärlek inte har några gränser.
Formex är en mässa som består av ett flertal olika produktområden med spännande varumärken, som Star Trading, Miljögården, Storefactory, Ensi, BGreen, Klippan Yllefabrik, Jakobsdal, Filipiniana, Happynest och Skinnwille - kolla in hela utställarlistan här.
Området Design Talents är dedikerat till ännu inte etablerade designer som får möjlighet att synas och visa upp sina nya innovativa designlösningar och hållbara produkter för inköpare, möjliga samarbetspartners, producenter och media. Kanske hittar du morgondagens designklassiker här?
I entrépriset till mässan ingår också kommande säsongs trendrapport Formex Trends, en sammanställning av omvärldsanalyser, teman och färgkartor. En unik möjlighet att få koll på kommande trender före alla andra. Missa inte heller föredraget när designern och kreatören Jan Rundgren presenterar Formex trender på scenen med inspirationsbilder, spaningar och tankar.
En mysig fikastund under en parasoll kan kanske kännas avlägsen en dag i januari, men inte på Formex! Caféet i Hall A skapas denna gång av parasollföretaget Monchiqe som tillsammans med Studio Lisa Bengtsson kommer erbjuda en unik plats för aktiviteter, inspiration och möten.
Även om fokus ligger på möten, inspiration och att göra affärer, kan det vara roligt att köpa med sig något hem också. Camilla Fürst och Angela Ljungblad från SpectRoom kommer för andra gången och håller i Formex pop-up shop! Här kan du som besökare köpa med dig utställarnas produktnyheter och signerade böcker.
Är du sugen på ny kunskap och inspiration ska du inte missa att besöka scenområdet på Formex, där både branschprofiler och kända radio- och tv personligheter tar plats under mässans alla dagar. Kolla in allt som händer på Formex.se och planera ditt besök.
Formex pågår 16–18 januari på Stockholmsmässan i Älvsjö och biljetter finns till försäljning online för alla verksamma inom inrednings- och designbranschen.
Håll dig uppdaterad med det senaste i Formex alla kanaler!