13.06.2019  |  Dining  |  Tabletop

Ett allvarsamt budskap

Det osynliga barnet blir motiv för en ny serie porslin från Mumin by Arabia.

Historien om Det osynliga barnet av Tove Jansson från 1962 utgör motivet för en ny serie porslin från Mumin by Arabia.

I sagan tar Muminfamiljen emot en ny gäst, den vanskötta lilla flickan Ninni, som har blivit osynlig. Hon är rädd för att prata, leka och skratta. Bara genom en klocka som hon har kring halsen kan Mumintrollen hålla reda på var hon är någonstans. Men med vänlighet och omsorg från familjen börjar Ninni sakta att bli synlig igen. Till sist, när hon vågar visa sina känslor igen, ser man hennes ansikte.

Den klassiska historien behandlar ett allvarligt ämne, misshandel av barn, och har länge varit efterfrågad som motiv. Men det finns en orsak till att serien lanseras först i år.

”Vi ville introducera Ninni-serien i år [2019], eftersom det är 30 år sedan FN:s barnkonvention blev antagen”, förklarar Nora Haatainen från Fiskars licensavdelning.

Stödet till det viktiga syftet förstärks av att en euro från försäljningen av varje Ninni-kopp går till Rädda Barnen.

www.arabia.fi

-SSK

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.