Ett allvarsamt budskap

Det osynliga barnet blir motiv för en ny serie porslin från Mumin by Arabia.

Historien om Det osynliga barnet av Tove Jansson från 1962 utgör motivet för en ny serie porslin från Mumin by Arabia.

I sagan tar Muminfamiljen emot en ny gäst, den vanskötta lilla flickan Ninni, som har blivit osynlig. Hon är rädd för att prata, leka och skratta. Bara genom en klocka som hon har kring halsen kan Mumintrollen hålla reda på var hon är någonstans. Men med vänlighet och omsorg från familjen börjar Ninni sakta att bli synlig igen. Till sist, när hon vågar visa sina känslor igen, ser man hennes ansikte.

Den klassiska historien behandlar ett allvarligt ämne, misshandel av barn, och har länge varit efterfrågad som motiv. Men det finns en orsak till att serien lanseras först i år.

”Vi ville introducera Ninni-serien i år [2019], eftersom det är 30 år sedan FN:s barnkonvention blev antagen”, förklarar Nora Haatainen från Fiskars licensavdelning.

Stödet till det viktiga syftet förstärks av att en euro från försäljningen av varje Ninni-kopp går till Rädda Barnen.

www.arabia.fi

-SSK

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

20.02.2024Hippie de Luxe

Sponsrad

Sommarens glas från La Rochère

19.02.2024Designbase.se

Ställ in till påsk

13.02.2024Designbase.se

Södahls fyra nya akryldukar förebådar våren

12.02.2024Designbase.se

En himmelsk färg äger rum

05.02.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Känslig vår från Södahl

05.02.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Allt för vårlunchen från Södahl

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023