11.11.2019  |  Business  |  Trends

Formex med fokus på hållbarhet

Formex hade denna gång stort fokus på hållbarhet och socialt ansvar, i trendområdena och på föredragsscenen. Mässan har fått en helt ny hallindelning, som fungerade riktigt bra.

Formex har än en gång gått av stapeln i Stockholm, denna gång med en helt ny layout för hallarna.

Utställarna rapporterade generellt att den nya layouten fungerade bra, men att de gärna hade sett lite fler besökare på mässan.

Utställarna rapporterade att den nya layouten fungerade bra, men att de gärna hade sett lite fler besökare på mässan.

Drygt 850 utställare ställde ut på Formex, med produkter inom inredning, presentartiklar, barnprodukter, mode och tillbehör. Utställarlistan inkluderade både svenska och internationella utställare, inte minst från Skandinavien.

Ett exakt besökarantal har inte kommunicerats. Det lär ha varit något färre besökare än förra året, men de viktigaste besökarna från både stora kedjor och varuhus ska ha varit på plats på mässan.

Gällande trenderna spelade hållbarhet och socialt ansvar en viktig roll, och det är relevant att man förhåller sig till de miljömässiga aspekterna. Design och innovation är en naturlig del av den process där inte bara helt nya material men också återanvända material bidrar till en spännande framtid.

De tre trendteman som presenterades var:

It Matters, som handlar om material och föremål, nya, återanvända eller tidigare testade men därefter bortglömda. Det handlar om att ta sig tid till att njuta, att värdera även små saker och tillåta dem att bli lojala följeslagare i vardagen.

Eclectic Scene, där formgivarna skapar kontrastfyllda och motsägelsefulla miljöer med material och designs från olika tidsperioder. Spännande produkter sattes i fokus istället för att skapa nya, eftersom de perfekta produkterna så att säga redan existerade.

Now Age, som utforskar den nya materialismen, spirituella upplevelser och hippieeran, kombinerat med autentiska metoder och hantverk. Det fokuseras även på att plocka fram det unika i existerande och nya objekt.

Designbasepriset

Vinnare av årets upplaga av Designbasepriset blev butiken och webbutiken Artilleriet The Kitchen. Priset delas ut i samarbete mellan Designbase, Formex och The Inspired Home Show i Chicago, och är därmed samtidigt en nominering till Global Innovation Award 2020 (gia), där några av världens främsta detaljhandelsexperter väljer ut de bästa butikerna inom design- och inredningsbranschen.

The Kitchen, som Artilleriet öppnade i Göteborg 2015, får priset för sin vision samt för nytänkande i det dagliga arbetet med att skapa en butik som även framöver är relevant för framtidens kunder.

Vinnaren av Designbasepriset får förutom äran och designbaseskulpturen därmed också en resa till Chicago och The Inspired Home Show samt utdelningen av Gia Award.

I Designbase 1 2020 kommer det att publiceras en stor intervju med Artilleriet The Kitchen. 

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.