Formex med fokus på hållbarhet

Formex hade denna gång stort fokus på hållbarhet och socialt ansvar, i trendområdena och på föredragsscenen. Mässan har fått en helt ny hallindelning, som fungerade riktigt bra.

Fjädrar, djur, stenar och skal var teman i Li Edelkoorts trendshow..

Formex har än en gång gått av stapeln i Stockholm, denna gång med en helt ny layout för hallarna.

Utställarna rapporterade generellt att den nya layouten fungerade bra, men att de gärna hade sett lite fler besökare på mässan.

Utställarna rapporterade att den nya layouten fungerade bra, men att de gärna hade sett lite fler besökare på mässan.

Drygt 850 utställare ställde ut på Formex, med produkter inom inredning, presentartiklar, barnprodukter, mode och tillbehör. Utställarlistan inkluderade både svenska och internationella utställare, inte minst från Skandinavien.

Ett exakt besökarantal har inte kommunicerats. Det lär ha varit något färre besökare än förra året, men de viktigaste besökarna från både stora kedjor och varuhus ska ha varit på plats på mässan.

Gällande trenderna spelade hållbarhet och socialt ansvar en viktig roll, och det är relevant att man förhåller sig till de miljömässiga aspekterna. Design och innovation är en naturlig del av den process där inte bara helt nya material men också återanvända material bidrar till en spännande framtid.

De tre trendteman som presenterades var:

It Matters, som handlar om material och föremål, nya, återanvända eller tidigare testade men därefter bortglömda. Det handlar om att ta sig tid till att njuta, att värdera även små saker och tillåta dem att bli lojala följeslagare i vardagen.

Eclectic Scene, där formgivarna skapar kontrastfyllda och motsägelsefulla miljöer med material och designs från olika tidsperioder. Spännande produkter sattes i fokus istället för att skapa nya, eftersom de perfekta produkterna så att säga redan existerade.

Artilleriet The Kitchen vann Designbasepriset 2019, som överlämnades på Formex..

Now Age, som utforskar den nya materialismen, spirituella upplevelser och hippieeran, kombinerat med autentiska metoder och hantverk. Det fokuseras även på att plocka fram det unika i existerande och nya objekt.

Designbasepriset

Vinnare av årets upplaga av Designbasepriset blev butiken och webbutiken Artilleriet The Kitchen. Priset delas ut i samarbete mellan Designbase, Formex och The Inspired Home Show i Chicago, och är därmed samtidigt en nominering till Global Innovation Award 2020 (gia), där några av världens främsta detaljhandelsexperter väljer ut de bästa butikerna inom design- och inredningsbranschen.

The Kitchen, som Artilleriet öppnade i Göteborg 2015, får priset för sin vision samt för nytänkande i det dagliga arbetet med att skapa en butik som även framöver är relevant för framtidens kunder.

Vinnaren av Designbasepriset får förutom äran och designbaseskulpturen därmed också en resa till Chicago och The Inspired Home Show samt utdelningen av Gia Award.

I Designbase 1 2020 kommer det att publiceras en stor intervju med Artilleriet The Kitchen. 

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023