Formland är positivt för branschen

394 utställare visade produktnyheter, inspirerade och nätverkade med 9 000 fackbesökare från 27 länder på Formland. Utställarna framhäver ännu en gång värdet av den personliga mässdialogen i mötet med kunderna – även i utmanande tider. Mässan lockade fler utländska köpare än förra gången och köplusten följde med in över landets gränser.

Från Formlands trendområde Modern Nomad. Att lila och gult är bland höstens nya färger återspeglas tydligt. Foto Pia Finne.

9 042 besökande inköpare, stylister, influencers och annat branschfolk besökte denna gång Formlands 394 utställare fördelade på 10 hallar i MCH Messecenter Herning. Förutom säsongsaktuella nyheter inom allt från hemaccessoarer och blomsterdekorationer till smakfulla produkter kunde besökarna hitta inspiration i mässans trendområden och en mängd aktuella föredrag och workshops. 

De naturliga nyanserna som spelar bra med hållbarhet är också en del av trenden. Foto Pia Finne.

Lila var helt klart trendfärgen, och i alla nyanser från ljus lavendel till djuplila till vinrött. Gult och förresten hela pastellpaletten användes också för att skapa liv och ljus i höstens och vinterns hem, och naturligtvis var det naturliga uttrycket; rå keramik och stengods och nyanser av jord och lera, en del av trenden som även inkluderar hållbarhet. Maximalism snarare än minimalism. Det är rörelse i färgerna, de spelar upp till varandra och står som kontraster eller som en mjukare förlängning av varandra. Stilar blandas och vintage möter det nya, moderna. 

Det var också temat för ett trendsamtal som Mads Arlien-Søborg hade med trendexperterna Stefan Nilsson och Niki Brantmark. Maximalism håller på att bli ”the new normal”, och det är mer en livsstil och en megatrend än en förbigående stil, det var de tre överens om.

”Maximalism är en reaktion på minimalism; på det vanliga, det lite tråkiga och det helt stilrena hemmet. Men det handlar om ett mindset. Nu är vi uttråkade, och därför leker vi med det eklektiska”, säger Stefan Nilsson. Han ser färger på färger, regler som är bryts och massor av personlighet.

”Man kör på de färger man älskar, det är massor av kontraster och massor av växter. Det handlar om att leka med inredningen, vi vill berätta och vi vill ha äventyr. Här syns vintage och återanvändning och det handlar till stor del om att inreda annorlunda. Men man måste förstå stilen, annars misslyckas man”, slår Stefan fast. Och de tre är överens om att det handlar om att ta sig ur sin komfortzon, låta sig inspireras av intressanta människor och följa dem. 

Foto Pia Finne.

Mässorna är en idealisk plattform 

Under de senaste åren har det pratats en del i branschen om mässornas berättigande. Men bland andra Peter Maae Jensen, VD på Aida, konstaterar att mässmediet är en idealisk plattform för personliga dialoger i en föränderlig värld.

”Vi behöver de stora mässorna som Formland, och mässan har gått bra för oss. Nätverksmässigt betyder Formland mycket – här finns hela branschen och i stort sett alla kedjor samlade”, säger han och får medhåll av Jan Engelbrecht, VD på Eva Solo:

”Det har varit riktigt bra. Vi kom med dämpade förväntningar på grund av tillståndet på marknaden och utvecklingen i världen, men det finns en stor framtidstro och vi har träffat några fantastiskt positiva kunder, så vi tror att det blir jul i år. Det har varit riktigt trevligt. Det som betyder något för oss är att det kommer kunder som har rätt attityd och som tror att de kan sälja varorna. Det betyder mycket att vi får visa våra varor. Självklart vill vi sälja, men vi vill också inspirera butikspersonalen och visa hur våra produkter ser ut, hur de kan visas och vilka värderingar vi har. Och det är Formland ett mycket bra ställe för.” 

Foto Pia Finne.

Att utställarna betonar värdet av det personliga mötet med kunderna är Georg Sørensen, VD för MCH A/S, glad över. 

”Varje mässa är något speciellt. Även denna 76:e upplaga av Formland, som genomfördes i en tid av förändringar och utmaningar och en tid då världen verkligen rör på sig. Därför är vi glada över den positiva återkopplingen. Som mässansvarig är jag extra glad över bekräftelsen av mässmediets styrka”, säger Georg Sørensen och gläder sig också över att Formland återigen har varit inramning för utställarnas och besökarnas dialoger och affärer. Formland besöktes av 653 utländska inköpare från 342 företag och har med 50 procents ökning sedan sist kommit starkt tillbaka, vilket bekräftas av utställarna som rapporterar ett ökat utländskt intresse. 

Foto Pia Finne.

Nya Formlanddatum 2023 

Formland 2023 ändrar både veckodagar och antalet dagar mässan pågår. Från och med januari 2023 kommer mässan att äga rum på söndag, måndag och tisdag. Detta görs för att skapa en mer koncentrerad mässa framöver och samtidigt säkerställs att Formland inte kolliderar med andra internationella mässor.

”Det är ett stort och väl genomtänkt beslut som har varit på gång under lång tid. Men när Ambiente valde att flytta sin mässa till vecka 5 var det den sista knuffen vi behövde för att fatta ett beslut. Dessutom har vi lyssnat till önskemål om att skapa ännu mer intensitet och liv under mässdagarna, vilket betyder att vi har kortat en dag av programmet”, säger Flemming Andersen, projektledare på Formland. 

Nya datum 2023: 

Formland Spring: 29–31 januari 2023 

Formland Autumn: 20–22 augusti 2023

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023