Formland omfamnar framtidens konsument
Formland rustar inrednings- och designbranschen för framtiden när mässans höstupplaga går av stapeln 18–21 augusti på MCH Messecenter Herning. Mässan bjuder på nya trender och tendenser, föredrag, workshops och upplevelseuniversum – och ett par game changers.
Formland fokuserar den här gången mer än någonsin på framtidens konsument och erbjuder verktyg för möjliga förändringar i besökarnas verksamhet.
”Det är en mässa i en tid av konsolidering av gott och ont, där många företag måste hitta sina ben att stå på igen efter corona och i en ny okänd situation. Men även om framtiden kan se osäker ut så är Formland Autumn också en näringskedja för branschens viktigaste Q4 och därför är det viktigt att både utställare och köpare använder den plattform som mässan är”. Det säger projektledaren Flemming Andersen och han ser massor av utvecklingspotential och goda möjligheter några år framåt.
Många nya mindre företag
”Just nu krymper den traditionella interiörmarknaden och tyvärr är det nog några aktörer som försvinner, och andra går i dvala för det finns ingen ekonomi att återhämta sig i. Men just därför handlar det i hög grad om att ligga i tillsammans för framtiden. Jag tror att vi under de kommande mässorna kommer att se en polarisering som gör att entreprenörskap och innovation kan blomstra. Det tyder den utveckling vi ser just nu på. Vi får fler förfrågningar från mindre, nya företag, och det är positivt”.
Från 2023 förväntar sig Flemming mycket av möbelbranschen i förhållande till Formland och han ser fram emot att introducera ett nytt mode- och barnområde på vårmässan 2023.
Till den här mässan räknar han med 370+ utställare och det är han nöjd med i en brytningstid som den vi befinner oss i.
”Och framför allt finns det en stor utvecklingspotential”, säger han, men uppger att man följer utveckling noggrant i ett förändrat landskap – det positiva och det mindre positiva.
På mässan i augusti görs allt för att inspirera både köpare och utställare. Bland annat kommer futuristen och delägaren i Universal Futurist, Anne Skare Nielsen, göra de närvarande på Speak Up-scenen klokare med föreläsningarna 'Förstå spelplanen för detta decennium och vinn framtiden' och 'Efter den industriella revolutionen kommer det andliga'.
”Mina föreläsningar ger energi och hopp för framtiden – jag tänder lyset och ger människor en gnista att jobba vidare med. Vi går in i en tid där vi värderingsmässigt går från mer till bättre och det är en framtid som många uttrycker att de vill vara en del av. Jag presenterar ett par helt avgörande game changers och föreläsningarna pekar därmed ut en ny riktning och öppnar ögonen för nya riktmärken som är både spännande och intressanta”, säger Anne Skare Nielsen.
Andra talare på Speak Up-scenen är trendexperterna Anette Eckmann och Mads Arlien-Søborg, trendforskaren och ägare till pejgruppen Louise Byg Kongsholm, föreläsaren Torben Lorentsen och konceptutvecklaren och visual merchandisingexperten Stine Grubbe.
Nytt område med fokus på modern visual merchandising
Särskilt Stine Grubbe är också ledande inom det nya området Concept Zone, som handlar om modern visual merchandising, inklusive konceptutveckling och försäljningsoptimering. Zonen bjuder bland annat på en serie workshops som ger deltagarna insikt i vad modern visual merchandising egentligen är, och hur de kan utveckla koncept för både små och stora butiker över sina visuella plattformar.
”Concept Zone erbjuder praktisk och ultrakonkret inspiration till butikskoncept, som bygger på ny forskning om bland annat kundpsykologi. Zonen är medvetet byggd så nära butiken som möjligt, så att området är både relaterbart och ögonöppnande för besökarna. Den nya zonen kompletterar de befintliga zonerna på Formland väldigt bra och ger, baserat på ny forskning, en fräsch och inspirerande vinkel på det visuella”, säger Stine Grubbe, som menar att Formland bara blir starkare och starkare och med sitt omfattande program gott kunde pågå vecka.
Danske Dekoratører är även på plats med ett stylingevent som guidar i visual merchandising, och nätverket erbjuder även ”one-2-one sessions” med dekoratörer som kan ge skräddarsydd sparring om alla möjliga utmaningar hemma i deltagarnas butiker.
Tio hallar fyllda med upplevelser
Formland Autumn 2022 breder ut sig över 10 mässhallar fullproppade med produktnyheter och estetiska upplevelser. Som besökare rör man sig genom en räcka communities som alla relaterar till inredning och design. Här finns även diningsegmentet representerat – till exempel är FDB Møbler tillbaka på mässan med det nya varumärket Ildpot.
Trendområdena, som är en återkommande inslag på Formland, kommer naturligtvis tillbaka och fungerar som horisontutvidgande miljöer som bara väntar på att bli utforskade. Likaledes sätter trendexperten Anette Eckmann som tidigare upp en innovativ evenemangszon med fokus på kulinariska upplevelser och table top.
I eventzonen kan man hämta inspiration, nya idéer och kunskap om trender och tendenser. Man kan dessutom uppleva och delta i en rad unika och kostnadsfria evenemang, exempelvis praktiska mästarklasser, där man bland mycket annat kan lära sig att öppna ostron. Duka ett vackert bord, A TABLE SETTING, det blir aldrig omodernt. Varje dag har Anette bjudit in duktiga kreativa trendsättare att duka det vackraste bordet till nyårsfester och gäster.
Titta förbi baren och hör om – och smaka på – de senaste trenderna inom drinkar & cocktails. Alla mässdagar kan man träffa representanter från Vadehavets Østersakademi och från Danske Madpublicister.
Sammantaget är det upplagt för en sinnesstimulerande upplevelse när mässan åter rullar och projektledaren Flemming Andersen kan knappt vänta tills den drar igång.
”Vi är verkligen glada över det stora stödet inför årets Formland Autumn som vi får från både utställare och partners trots det fortsatt utmanande läget, och vi är oerhört glada över att zooma in på framtiden och dess konsument – bland annat genom de många horisontutvidgande föredragen”, säger Flemming Andersen.
Formland Autumn 2022 äger rum 18–21 augusti på MCH Messecenter Herning.
www.formland.com
Formland trend: Modern Nomad – a global bazaar
Modern Nomad – a global bazaar är Formlands trendområde som denna gång avspeglar rörelse. I en kontur av trappor rör du dig runt i ett universum av basarstämning, omgiven av djupa jordtoner med kontraster av turkos, rött och bränd orange.
”Basaren är en mötesplats där historier och erfarenheter utbyts. Här delas, byts, handlas och avsmakas. Det finns plats för det handgjorda och för det producerade, men framför allt finns det plats för upplevelser”, säger Mille Fly och Sofie Helsted från Fly/Helsted, som ligger bakom trendzonen, och forsätter:
”Vi har lärt oss att ingenting står stilla. Allt förändras och är i ständig rörelse åt alla håll. Det finns många vägar och det kan ibland kännas som att försöka hitta i en labyrint. För den moderna nomaden handlar det om att anamma en självständig, frisinnad syn, hålla sinnet öppet för upplevelser, möjligheter och förändringar. Vilket speglar tiden vi befinner oss i, som fortfarande är präglad av osäkerhet. Framtiden är okänd och överträffar vår fantasi. Metaverse kan bli vår nya värld, vilket gör behovet av att stå tillsammans ännu större.
Vi behöver gemenskaper och att skapa communities med likasinnade. Det är lättare att skapa tillsammans genom att stötta och dela med varandra.
Vi söker det lokala, både i det vi köper men också i en förankring i vår närmiljö. Vi dyrkar stamstället med det goda kaffet, där man också kan köpa den lokala honungen att ta med hem.
Vi behöver de goda historierna i de saker vi omger oss med. De ska spegla hög kvalitet, det skräddarsydda och handgjorda. Naturliga mönster, handmålade skålar och kakel, drejad keramik med uttryck av unikhet är alla element som går emot masskonsumtion och hyllar det utvalda och hantverket.
Vi söker fler upplevelser där vi kan känna ytorna i större utsträckning, lukta på träet och komma in bakom fasaden på produkterna. Vi vill veta hela historien bakom en produkt och dess skapelse.
Vi prioriterar att materialen är hållbara eller återvunna. Textilierna är mer naturliga, lockiga och grova som linne och bomull i naturliga växtfärgade nyanser, blocktryck, mönster och broderier.
Vi är modigare med färger och vågar låta inspiration från Mellanöstern prägla oss i riktning mot de brända tonerna av orange, rött och plommon, som kompletteras av de starka färgerna turkos och blått samt de ömtåliga nyanserna av rosa och aprikos. Det glaserade och vitkalkade uttrycket syns i väggfärgerna och på plattorna finns det plats för både det matta och blanka uttrycket.
Det exotiska har kommit lite närmare och det har blivit plats för fler mönster och mer vågade kompositioner. Men de hålls fortfarande i schack av en bas av beige och varma toner.
Det omfamnande, taktila och mjuka universumet i de varma tonerna skapar trygghet och värme med plats för traditioner. Som kontrast ser vi color blocking, användning av helfärgade ytor i massiva, mättade nyanser. Det är både för möbler och på väggar, stommar och tak. Material som rotting, trä och korg ses tillsammans med metall, sten, cement och keramik.
Vi saknar den öppna världen, men låter den varma himlen komma närmare så att vi kan känna doften av kryddorna och smaka på drömmarna som en – Modern Nomad!”