26.10.2019  |  Interior  |  Textil

Från antikt till skräddarsytt

Internet kan inte mäta sig med verkligheten för att förmedla känslan av en kvalitetsmatta. Att skapa en bra köpupplevelse i företagets nya webbshop är en viktig utmaning att ta sig an, berättar webbredaktören Elin Åsklund.

Berätta om hur företaget startade?

”Bargi är ett andra generationens familjeföretag som har kvalitet och känsla som genomgående ledord. Grundarna, de båda bröderna Rashid och Sharam, är fortfarande i högsta grad aktiva och har så varit sedan starten. Efter att ha drivit en mattbutik i sju år valde de 1979 att ta steget och bli grossister, vilket de aldrig har ångrat. Istället för att vara begränsad av återförsäljarnas utbud fick de nu chansen att själva välja fritt bland mattor från världens alla hörn och även agera beställare och producera egna mönster. Att få följa med i inredningsvärldens skiftningar har Bargi sett som en utmaning och uppskattat redan från start.”

Hur ser verksamheten ut idag?

”Huvudkontoret ligger i Arlöv utanför Malmö, där cirka 70 000 flyttklara mattor förvaras. Den största delen av försäljningen sker idag över nätet men kunder som bor i närheten eller har möjlighet att komma förbi brukar ta chansen att känna och se på mattorna. E-handel erbjuder en fantastiskt smidig köpupplevelse, men när det kommer till att förmedla känslan kan internet inte mäta sig med verkligheten. Det är svårt att 'uppleva' hur sval och mjuk en viskosmatta känns mot huden, hur mycket en stadigt knuten Bidjarmatta väger eller hur nyansrikt växtfärgat garn är, på en hemsida.”

Vi tror att trenden med specialbeställningar kommer fortsätta att växa. Utmaningen här ligger i att få ner leveranstiden. Mattorna produceras mestadels i Asien och vi vill frakta dem miljövänligt, vilket innebär per båt, i fulla containers.

Elin Åsklund

Vad är aktuellt hos Bargi just nu?

”Just nu fokuserar vi mycket på den nya webbshopen som ska lanseras i höst. Det kommer att bli ett stort lyft med bättre funktionalitet, tydligare navigation och enklare utcheckning. Det är fantastiskt roligt att se den växa fram, men det är mycket som ska på plats. På mattfronten kan vår jutematta Aruba nämnas. Jute är ett miljövänligt material som vi gärna satsar mer på. Aruba är en glansig matta i fyra jordnära färger som också kan specialbeställas i samtliga NCS-färger.”

Vad efterfrågar kunderna mest för tillfället?

”Våra enfärgade viskosmattor, som till exempel Sky, är väldigt populära. Det mjuka och glansiga garnet lägger sig åt olika håll när man går över mattan, vilket skapar ett fantastiskt ljusspel i olika nyanser. Att Sky kan måttbeställas enligt kundens önskemål bidrar också till dess popularitet.

Just skräddarsydda lösningar och specialbeställningar är en trend som har ökat starkt på senare år. För 40 år sedan sålde vi mest orientaliska mattor i stora partier till mattbutiker. Idag samarbetar vi i mycket högre utsträckning med individuella inredare som köper mattor till specifika uppdrag.

Decolorizedmattorna är en lyckad kombination av hållbarhet, design och kvalitet. Basen är en gedigen semiantik eller antik orientalisk matta som med kreativitet, experimentlust och moderna metoder och tekniker har förvandlats till en ny kreation i skön retrostil. Avslutningsvis måste de traditionellt geometriskt mönstrade kelimmattorna nämnas. De utstrålar hemtrevnad och är lika populära i ett mångfärgat som ofärgat utförande.”

Vilka mässor ställer ni ut på?

”Vi medverkar på fyra mässor om året: Formex i Stockholm vår och höst, Stockholm Furniture Fair och Möbelmässan i Göteborg. Det är där våra kunder finns, så det är dit vi åker. Vi älskar att träffa kunder, befintliga såväl som presumtiva och vill ge dem möjligheten att känna och se på våra mattor. Det är också ett utmärkt tillfälle att presentera nyheter.”

Vad ser ni som företagets främsta utmaningar?

”En av våra utmaningar är att kunna behålla styrkan i ett brett sortiment och ändå vara trendsättande. Vi vill kunna erbjuda prisvärda mattor för olika plånböcker eftersom ingen kund är den andra lik och vi välkomnar alla kunder, stora som små. För att kunna leva upp till det har vi inga minimiköpkrav eller liknande.

Precis som för många andra företag är e-handeln och digitaliseringen också en utmaning. Vi har en stor samlad kompetens på företaget och vill behålla vår personliga relation med kunderna så att vi kan guida dem rätt och ge en god köpupplevelse. Hur ska vi lyckas med det i vår webbshop?”

Vilka utvecklingsmöjligheter ser ni i framtiden?

”Vi tror att trenden med specialbeställningar kommer fortsätta att växa. Utmaningen här ligger i att få ner leveranstiden. Mattorna produceras mestadels i Asien och vi vill frakta dem miljövänligt, vilket innebär per båt, i fulla containers. Men antalet specialbeställningarna ökar och våra leveranstider blir kortare, eftersom containrarna blir fulla snabbare och kan skeppas oftare.”

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.