Glas för alla behov
Formgivaren Björn Dahlström har lånat sin mästerliga linjeföring och känsla för mjuka grundformer till en stor mängd uppmärksammade och prisbelönta produkter. Senast ut är hans första samarbete med Orrefors.
Få svenska formgivare har arbetat så brett och framgångsrikt som Björn Dahlström. Hans designprojekt spänner från banbrytande, prisbelönta cyklar för Skeppshult, leksaker för Playsam, industriredskap för Atlas Copco, köksgeråd för Iittala och mattor för Kasthall till en mängd uppmärksammande möbler. På möbelmässan i Stockholm 2016 lanserade han märket Articles som en plattform för personlig formgivning både av honom själv och andra, som Anna von Schewen och Carina Seth Andersson. Nu kan han också addera klassiska glasbruket Orrefors till sina samarbetspartners.
I slutet av mars presenterade Orrefors den nya serien Informal som till att börja med innehåller sex delar; ett vattenglas, glas på fot i två storlekar, ett champagneglas, samt en karaff i klart eller färgat glas med tillhörande fat. Formspråket är avskalat och elegant med kupor som fått en subtil klockform. För Björn Dahlström var designarbetet en spännande resa.
”Det som är intressant med glas är dels att det är en fantastisk process, otroligt spännande och magisk. Det är en industriell miljö som är väldigt spännande. Sedan är själva materialet fantastiskt. Ingenting annat jag arbetar med är transparent på det här sättet. Innehållet har stor påverkan på hur man upplever glaset och det måste man ta hänsyn till. Det är design som lever i djup symbios med omgivningen och innehållet”, säger Björn Dahlström.
Klassiskt vinglas förebild
Den nya kollektionen bygger på en lek med ett klassiskt vinglas. Björn Dahlström började med att titta på hur vinglaset fungerar, hur doftämnen löses ut i luften och hur dofterna rör sig i kupan. Idén var att göra ett vinglas som var lite mindre formellt och skulle kunna användas även med andra typer av dryck. För att glaset inte skulle ta för sig så mycket på bordet gjordes stjälken lite kortare.
”Skålen i kupans botten på vinglaset är bred och grund för att maximera dryckens fria yta och därmed också doftupplevelsen. Den relativt öppna kupan är fin som en designmässig detalj men passar också känslomässigt bättre till alkoholfria drycker. Champagneglaset bryter seriens kvadratiska formfaktor och särskiljer sig genom sin flöjtform. Det korta benet harmoniserar fint med de andra delarna i serien och medför att man automatiskt håller i kupan när man lyfter glaset, vilket är bra för balansen, kanske framför allt i mingelsituationer. Karaffen får en egen karaktär med sitt färgade glas och sin framträdande pip. Den lilla skålen används med fördel som underlägg eller till servering av valfria tillbehör”, berättar han.
För Orrefors representerar Informal och samarbetet med Björn Dahlström ett steg i en ny riktning under ledning av David Carlson, som tillträdde som kreativ chef hösten 2019. Sedan ett par år pågår en process inom Orrefors Kosta Boda för att se över och stärka allt från sortiment till distribution och kommunikation. En viktig del är att göra de två varumärkena Orrefors och Kosta Boda tydligare, både gentemot varandra och ut mot marknaden. Där varumärket Kosta Boda ska vara kreativt och samtida, mer inriktat på lifestyle även i distributionen och med en något yngre målgrupp ska Orrefors vara tidlöst och funktionellt, rotat i skandinavisk designtradition och med inriktning mot premiumsegmentet.
”Björn är en mästare på linjespel och konturer vilket lämpar sig väl för glas. Hans sätt att dekonstruera glaset och dess funktion i olika delar har resulterat i en samtida kollektion som känns självklar och naturlig i Orrefors värld”, säger David Carlson.
Orrefors Kosta Boda AB
Ägare: Ingår i New Wave Group, grundad av Torsten Jansson
Varumärken: Orrefors och Kosta Boda
Antal anställda: 150 varav 115 i Kosta
Huvudkontor: Kosta i Småland