Höga förväntningar på Christmasworld 2023
Nästa år kommer Christmasworld i Frankfurt att äga rum parallellt med Ambiente. Intresset för att förtidsboka monteryta med rabatt överträffade förväntningarna så mycket att mässlayouten har behövt ändras, meddelar arrangören Messe Frankfurt.
3 till 7 februari 2023 går det internationella startskottet för den viktiga julhandeln, Christmasworld 2023, av stapeln på Messe Frankfurt. När fönstret för förhandsbokningar med rabatt stängde visade det sig att efterfrågan var så stor att den planerade mässlayouten behövde justeras. Därför kommer februarimässan äga rum i hallarna 5.0, 5.1, 6.0, 6.1 och, nytt för i år, 4.0 och 4.1 där produktområdena Visual Mechandising & Light samt Christmas & Seasonal Decoration kommer att finnas, meddelar mässarrangören.
”Vi är väldigt glada för den överväldigande responsen från våra utställare och tacksamma för förtroendet från branschen. Med en hög andel återkommande utställare och mycket återkoppling från besökare har vi optimerat planeringen av produktområdena”, berättar Eva Olbrich, chef för Christmasworld and Creativeworld på Messe Frankfurt.
Creativeworld öppnar dagen efter Christmasworld. För första gången kommer mässan också att äga rum parallellt med Ambiente vilket öppnar upp nya möjligheter både för utställare, som kan dra nytta av ett ökat besökarflöde, och besökare. För att underlätta för Christmasworlds besökare kommer till exempel Ambientes område Gift Ideas finnas i direkt anslutning till Christmasworld i hall 6.2.
”I februari erbjuder vi alltså en extremt kompakt och attraktiv internationell produktmix i alla produktområden. Vi arbetar ständigt med att säkerställa att avstånden mellan relevanta områden blir så korta som möjligt, inte minst närheten till kompletterande produktområden på Ambiente för att skapa möjlighet till synergier”, säger Eva Olbrich.
Möjligheter till effektivisering
Initiativet att låta Christmasworld och Ambiente gå parallellt välkomnas av både utställare och branschorganisationer.
”Varje tänkbar återförsäljare letar produkter som återfinns i någon av de övergripande temaområdena. Det är en bra ide att sammanföra Ambiente, Christmasworld och Creativeworld därför att i många företag lockar alla tre mässorna samma ansvariga inköpare. Dessutom har de här produktkategorierna blivit än mer relevanta sedan pandemin eftersom konsumenter över hela världen har återupptäckt sina hem”, säger John W. Herbert från inköpsorganisationen European DIY Retail Association och Global Home Improvement Network.
Från branschorganisationen för bygg och trädgård i Tyskland, Österrike och Schweiz är man också positiv.
”Inköpare i DIY-segmentet står idag inför stora utmaningar, som brutna leveranskedjor, brist på råmaterial och mötesplatser för samverkan. I den här situationen står mässor för en möjlighet att effektivisera både orderläggning och informationsutbyte”, säger doktor Peter Wüst, VD för Heimwerken, Bauen und Garten e.V.
Möjligheten att uppleva produkterna i verkligheten kan också vara en inspiration för återförsäljarna i deras egna butiker.
”Som grossist ser vi oss som en del av drivkraften i värdekedjan, Våra produkter, som är juldekorationer, ska man helst uppleva i på plats. På Christmasworld försöker vi alltid släppa loss kreativiteten för att bidra till en magisk shoppingupplevelse i våra kunders butiker”, säger Michel Gozeling, VD för nederländska Christmas Inspirations B.V.
christmasworld.messefrankfurt.com