Heimtextil 2023 går i täten för hållbar omställning

Mängder av besökare från hela världen, intensiva företagsmöten mellan högt uppsatta internationella beslutsfattare, en överväldigande positiv atmosfär och inspiration så långt ögat räcker: med 44 000 besökare och 2 400 utställare från sammanlagt 129 länder var Heimtextil 2023 i Frankfurt samlingspunkt för den globala textilindustrin under fyra dagar.

Continuous. Foto Pim Top for FranklinTill .

Heimtextil 2023 blev en interkontinental succé. 44 000 inköpare nyttjade möjligheten att på nära håll knyta kontakt med aktörer på den globala marknaden för hem- och kontraktstextilier och få en samlad överblick över globala textilinnovationer – från fiber, garn, stoppning och dekorativa tyger till funktionella textilier, utomhustyger, konstläder och tapeter, säng- och badrumstextilier, madrasser, sömnsystem, gardiner och dekorativa kuddar. 

”Heimtextil återvände starkt – med en hög grad av internationalisering tack vare utställare från 129 länder.” Det säger Detlef Braun, som sitter i styrelsen för Messe Frankfurt. Jämfört med 2020 kunde vi se en ökad grad av internationalisering bland utställare och inköpare.

”Det visar att Heimtextil i tider av geopolitiska utmaningar är den viktigaste platsen att finnas på inom den globala hemtextilindustrin – både vad gäller nya affärskontakter och marknadsmöjligheter, samt omdefiniering av leveranskedjor och viktiga produktionssamarbeten.

Hållbar omställning inom textilindustrin

Innovativ materialutveckling från naturliga råmaterial, såsom svampar, växtfibrer eller återvunna avfallsprodukter skapar impulser för framtiden. Detta demonstrerades tydligt av ”Future Materials Library” på Heimtextil. 

Majoriteten av den globala textilindustrin har sedan länge påbörjat en hållbar omställning av tillverkningsprocesser, samt en etablering av starka partnerskap och åtgärder för mer transparenta leveranskedjor. Därför var hållbara produktionsprocesser en viktig del av Heimtextil.

Heimtextil Trends 23/24 

Heimtextil Trend Preview 23/24 presenterade framtidsorienterade designkoncept och inspiration för textilinredningssektorn. Under mottot ”Textiles Matter” sätter Heimtextil 2023 ribban för morgondagens framåtblickande och hållbara textilinredning, med fokus på cirkuläritet. 

Heimtextil Trends är ett måste för internationella besökare. Baserat på analyser och expertkunskap ger Heimtextil Trend Council – bestående av FranklinTill Studio (London), Stijlinstituut Amsterdam och Danmarks SPOTT Trends & Business agency – inblick i framtiden för den nationella och internationella marknaden. Fokus ligger mer än någonsin på hållbarhet och cirkulär ekonomi, som är de viktigaste faktorerna för att sätta tendenserna för säsongen 23/24.

Textilier är en integrerad del av det moderna livet. Materialapplikationerna och tillverkningsprocesserna är inte mindre mångfaldiga än användarnas förväntningar. Och detta är en stor utmaning för den internationella textilindustrin, som ju får sina råvaror från ett stort antal källor och använder mängder av olika processer för att skapa ett brett urval av produkter. 

”Med tanke på den klimatkris vi just nu genomlever har textilindustrin ett ansvar för att undersöka sina processer och ändra sig till det bättre. Därför har vi valt att den här gången i första hand titta på materialen. Vi fokuserar på materialens ursprung, design och miljömässiga hållbarhet. Textiles Matter visar på potentialen i cirkuläritet och hyllar designinitiativ som är vackra, relevanta och viktigast av allt hållbara”, förklarar Marta Giralt Dunjó från FranklinTill.

Förändring genom cirkuläritet

Trend Space kommer under 2023 att fokusera på idéer och lösningar för cirkuläritet inom textilsektorn. Hur kan textilier produceras på ett hållbart sätt? Vilka återanvändnings- och återvinningsmöjligheter finns det? Hur kan textilprodukter återanvändas på bästa sätt? Hela tiden återanvänds och återvinns material inom ramarna för den cirkulära ekonomin. Dels minskar det behovet av nya råvaror och dels minskar det mängden avfall som genereras.

I den tekniska cykeln kan oorganiska material, såsom nylon, polyester, plast och metall återvinnas utan kvalitetsförlust. I den biologiska cykeln återförs organiska material, såsom linne och bastfibrer till naturen. Detta ligger till grund för de fyra trendtemana: ”Make and Remake”, ”Continuous”, ”From Earth” och ”Nature Engineered”.

Make and Remake. Foto Pia Finne.

Make and Remake

Använda material, deadstock och resttextilier får nytt liv, där fokus skiftar till reparationsestetiken, som ju ses som ett designelement i den ”nya” produkten. Ljusa och glada färger och tekniker, såsom overprint, overdyeing, bricolage, collage och patchwork resulterar i nya och kreativa produkter. 

Skiktade färgmönster och grafik ger upphov till djärva och maximalistiska men ändå medvetna mönster.

Continuous. Foto Pim Top for FranklinTill .

Continuous

Temat Continuous beskriver slutna kretsloppssystem där material återanvänds i nya, avfallsfria produkter om och om igen. Avfallsmaterial separeras och upparbetas till nya fibrer, kompositer och textilier. På så sätt kan man producera syntetiska garn och cellulosagarn med ”zero waste”. Tack vare tekniskt avancerade återvinningsprocesser bevaras materialens ursprungliga kvalitet och estetik. Praktikalitet, essentialism och lång livslängd är avgörande för designen av continuous-produkter.

From Earth. Foto Pia Finne.

From Earth

Detta tema fokuserar på naturen, harmonin med naturen, samt de organiska materialen. Naturliga färger kommunicerar värme och mjukhet. Ofullkomliga texturer, tecken på slitage och oregelbundenheter skapar en organisk och jordnära estetik. Jord- och botaniska nyanser, naturlig variation och taktilt överflöd dominerar From Earth-segmentet. 

Oraffinerade och råa ytor, oblekta textilier och naturliga färgämnen hyllar material i sitt ursprungliga tillstånd.

Nature Engineered. Foto Pim Top for FranklinTill .

Nature Engineered

En nytolkning av begreppet ”naturlig”: Nature Engineered använder mekaniska medel för att ”höja” organiska material, såsom bastfibrer, hampa, linne och nässlor. Banbrytande tekniker bearbetar naturliga textilier till sofistikerade och smarta produkter. Tillsammans med bruna och beige nyanser är rena linjer och former kännetecknande för detta tema.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023