ILVA stärker sin strategi: "Vi måste bli mindre för att bli större"

Möbelkedjan ILVA, med en ny vd i spetsen, kan nu lyfta på slöjan om hur kedjan ska stärka butikskonceptet både fysiskt och digitalt i framtiden, för att fortsätta på expansionsspåret.

Foto: ILVA

"Vi sätter grundstenarna för framtiden med en tydlig ambition om fortsatt tillväxt. Vi bygger vidare på en stark grund med en skarp strategi som dels omfattar digital transformation och dels ska säkerställa en förbättrad kundupplevelse som är mer konceptdriven och anpassad till den moderna konsumenten”, säger Kim Møller Mønster, som tillträdde jobbet som vd för ILVA i april i år och som nu sätter ord på den förvandling som Danmarks största bostadskedja står inför. Målet är fortsatt tillväxt, vilket måste säkerställas genom att framför allt skärpa två nyckelparametrar.

ILVA tar ett digitalt första tillvägagångssätt.

"En central del av vår strategi är att tänka digitalt först. Vi har bland annat bestämt att hela vårt sortiment ska finnas tillgängligt online innan nästa års slut. Det är ett stort uppdrag som innebär bl.a. vi måste integrera flera tusen produktbilder på vår onlineplattform, men det säkerställer att vi kan möta kundens behov oavsett var och hur de vill interagera med oss. Kunden väljer hur de vill agera – det är vår uppgift att säkerställa att det upplevs som flexibelt och sammanhängande”, säger han Kim Møller Pattern.

AI håller också på att bli en integrerad del av verksamheten på ILVA, som en del av att leverera bättre kundupplevelser och effektivare processer.

"AI kommer att vara en central del av vår framtida verksamhet, bland annat i förhållande till att låta AI generera våra produktbeskrivningar. Samtidigt siktar vi på ett långt mer personligt förhållningssätt i vår kommunikation, så att det blir mindre generiskt och mer skräddarsytt för den individuella kunden, säger Kim Møller Mønster och tillägger:

Foto: ILVA

"Vi har bland annat investerat i en ny kundplattform som samlar in och analyserar data från alla våra beröringspunkter, så att vi kan leverera mer riktad och personlig kommunikation. Samtidigt har vi implementerat ett nytt produktinformationssystem som säkerställer att alla våra produktbeskrivningar enkelt kan uppdateras och anpassas så att de är relevanta och korrekta."

Bostadshusen blir mindre så att ILVA kan bli större

Vid sidan av den digitala utvecklingen satsar ILVA på den fysiska butiksupplevelsen, bland annat genom att optimera ytanvändningen i några av bostadshusen.

"Vi har omdefinierat den optimala storleken på våra bostadshus och måste kort och gott vara mindre för att bli större. Genom att anpassa kvadratmeterna skapar vi en mer harmonisk och inspirerande upplevelse för kunden. Samtidigt får vi möjligheten att arbeta mer fokuserat med vårt sortiment och i större utsträckning kunna presentera de produkter som ILVA bedömer bäst anpassade till våra leverantörer, vilket gynnar kunderna”, förklarar Kim Møller Mønster.

Foto: Ilva

Strategin innebär i praktiken att några av ILVA:s bostadshus stänger för att sedan öppnas igen i nya hyresrätter som matchar det framtida konceptet. Övriga bostadshus kommer att omstruktureras och mer arbete kommer att göras för att dela upp befintliga bostadshus så att andra hyresgäster kan flytta in och bidra till en mer dynamisk handelsmiljö.

"Särskilt kommer vissa bostadshus att gå från en yta på 12 000 m2 till bara 2 500 m2. Målet är att säkerställa att kunderna får en konsekvent upplevelse, oavsett var de möter ILVA, och samtidigt erbjuda dem den lokala servicen som är förankrat i deras närområde, avslutar Kim Møller Mønster.

Relaterat innehåll

24.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023