ILVA stärker sin strategi: "Vi måste bli mindre för att bli större"
Möbelkedjan ILVA, med en ny vd i spetsen, kan nu lyfta på slöjan om hur kedjan ska stärka butikskonceptet både fysiskt och digitalt i framtiden, för att fortsätta på expansionsspåret.
"Vi sätter grundstenarna för framtiden med en tydlig ambition om fortsatt tillväxt. Vi bygger vidare på en stark grund med en skarp strategi som dels omfattar digital transformation och dels ska säkerställa en förbättrad kundupplevelse som är mer konceptdriven och anpassad till den moderna konsumenten”, säger Kim Møller Mønster, som tillträdde jobbet som vd för ILVA i april i år och som nu sätter ord på den förvandling som Danmarks största bostadskedja står inför. Målet är fortsatt tillväxt, vilket måste säkerställas genom att framför allt skärpa två nyckelparametrar.
ILVA tar ett digitalt första tillvägagångssätt.
"En central del av vår strategi är att tänka digitalt först. Vi har bland annat bestämt att hela vårt sortiment ska finnas tillgängligt online innan nästa års slut. Det är ett stort uppdrag som innebär bl.a. vi måste integrera flera tusen produktbilder på vår onlineplattform, men det säkerställer att vi kan möta kundens behov oavsett var och hur de vill interagera med oss. Kunden väljer hur de vill agera – det är vår uppgift att säkerställa att det upplevs som flexibelt och sammanhängande”, säger han Kim Møller Pattern.
AI håller också på att bli en integrerad del av verksamheten på ILVA, som en del av att leverera bättre kundupplevelser och effektivare processer.
"AI kommer att vara en central del av vår framtida verksamhet, bland annat i förhållande till att låta AI generera våra produktbeskrivningar. Samtidigt siktar vi på ett långt mer personligt förhållningssätt i vår kommunikation, så att det blir mindre generiskt och mer skräddarsytt för den individuella kunden, säger Kim Møller Mønster och tillägger:
"Vi har bland annat investerat i en ny kundplattform som samlar in och analyserar data från alla våra beröringspunkter, så att vi kan leverera mer riktad och personlig kommunikation. Samtidigt har vi implementerat ett nytt produktinformationssystem som säkerställer att alla våra produktbeskrivningar enkelt kan uppdateras och anpassas så att de är relevanta och korrekta."
Bostadshusen blir mindre så att ILVA kan bli större
Vid sidan av den digitala utvecklingen satsar ILVA på den fysiska butiksupplevelsen, bland annat genom att optimera ytanvändningen i några av bostadshusen.
"Vi har omdefinierat den optimala storleken på våra bostadshus och måste kort och gott vara mindre för att bli större. Genom att anpassa kvadratmeterna skapar vi en mer harmonisk och inspirerande upplevelse för kunden. Samtidigt får vi möjligheten att arbeta mer fokuserat med vårt sortiment och i större utsträckning kunna presentera de produkter som ILVA bedömer bäst anpassade till våra leverantörer, vilket gynnar kunderna”, förklarar Kim Møller Mønster.
Strategin innebär i praktiken att några av ILVA:s bostadshus stänger för att sedan öppnas igen i nya hyresrätter som matchar det framtida konceptet. Övriga bostadshus kommer att omstruktureras och mer arbete kommer att göras för att dela upp befintliga bostadshus så att andra hyresgäster kan flytta in och bidra till en mer dynamisk handelsmiljö.
"Särskilt kommer vissa bostadshus att gå från en yta på 12 000 m2 till bara 2 500 m2. Målet är att säkerställa att kunderna får en konsekvent upplevelse, oavsett var de möter ILVA, och samtidigt erbjuda dem den lokala servicen som är förankrat i deras närområde, avslutar Kim Møller Mønster.