Italiensk matglädje med historia

Det italienska varumärket Ballarini grundades redan 1889, som en liten verkstad för tillverkning av metallredskap. 1931 uppgick sortimentet till 2000 föremål och under 1960-talet tog man det strategiska beslutet att koncentrera sig på pannor och grytor med non-stick-beläggning. Sedan 2015 ingår Ballarini i den tyskägda företagsgruppen Zwilling Group. Jeanette Schlyter, Zwillings försäljningschef i Sverige, berättar mer.

14.10.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

En del av bakgrunden för Zwilling till att förvärva Ballarini var att man saknade egen produktion av non-stick-produkter och därför ville komplettera portföljen med ett alternativ av hög kvalitet. Det blev en bra matchning mellan de båda familjeföretagen, som delade flera värderingar gällande struktur och kultur, vilket var en förutsättning från Zwillings sida för förvärvet.

Ballarini har flera stycken certifikat och patent gällande sin teknik och material. Bland annat samarbetar man med Demeyere, som är en ledande tillverkare av rostfria kärl. Tillsammans utvecklar de två företagen innovativa och unika bottenteknologier som kan säljas av båda parter.

Historia och matglädje

Ballarini är ett viktigt varumärke för Zwilling Group, där vi ser stor potential för framtiden. Inte minst i Sverige och Norden.

Jeanette Schlyter, Zwillings försäljningschef i Sverige

”Vi är mycket glada över att ha Ballarini i Zwilling Groups portfölj. Det är ett företag med historia och en tradition av italiensk matkultur som rimmar väl med den svenska marknaden. Ett bra komplement som passar väl in med vår premiuminriktade profil”, säger Jeanette. Just det italienska – och landets välkända matglädje, är en viktig del av Ballarinis marknadsföring framåt, bland annat i form av en ny logotyp men även med aktiviteter som recept och musik med italiensk känsla.

Ballarinis fabrik och huvudkontor är fortfarande kvar i samma lilla by där företaget har haft sin verksamhet sedan starten, Rivalo Mantovano i norditalienska Lombardiet. Medarbetarna har i stor utsträckning stannat kvar efter Zwillings ackvisition och flera av dem är nu tredje generationen som är anställda i produktionen.

”Vi har inte direkt velat förändra något i fabriken. Däremot har den moderniserats och effektiviserats för att kunna möta de nya möjligheter som uppstod i och med uppköpet”, fortsätter Jeanette. Zwilling Group är en av världens största producenter av husgeråd, vilket gör att Ballarini numera kan distribueras till alla deras marknader globalt sett.

Skräddarsydda insatser efter marknad

Matglädje – och det italienska, är en viktig del av Ballarinis marknadsföring framåt..

Även Ballarinis produktutveckling sker i Rivalo Mantovano, med viss tysk personal på plats samt i samråd med Zwillings huvudkontor i Solingen. Dessutom har de individuella länderna möjlighet att ta fram egna, landsanpassade serier. Ett exempel är USA, som är en stor och viktig marknad.

När Zwilling förvärvade Ballarini stod det klart att de insatser man gjorde skulle skräddarsys efter respektive land. För den svenska marknaden har man valt att inledningsvis fokusera på premiumprodukter enbart, och närmare bestämt på serien Granitium, som har ett sten-/granitlinkande utseende och en ny typ av ytskikt, med stenmineraler. Mineralerna i ytskiktet ger en skrovlig yta samt en komponent av naturmaterial. Enkelt uttryckt innebär detta att man tillför syre till stekytan, som blir krispigare, mer som att steka på en sten. Dessutom påverkas smaken positivt.

Stor potential för framtiden

”Satsningen på Granitium i Sverige har fallit väl ut! Utseendet gör att kunderna blir intresserade och när man sedan förklarar tekniken med stenmineraler och dess fördelar är det många som slår till direkt. Stekpannor är ett av de mest använda redskapen i köket. Där lönar det sig att investera i en produkt av hög kvalitet”, fortsätter Jeanette. Efter en lyckad inledning utvecklas nu Ballarinis sortiment i Sverige med andra serier, bland annat från samarbetet med Demeyere samt bottnar med Radiant-teknologi, som är särskilt anpassade för induktionshällar, där Sverige ligger före resten av världen i sin användning.

En stor nyhet för Ballarini under 2019 är lanseringen av knivar och knivaccessoarer, som slipverktyg, block och skärbrädor. Som bekant är knivar Zwillings stora signaturprodukt och därför blev det naturligt att även Ballarini skulle ha en egen kollektion.

I Sverige hittar man Ballarinis produkter i sällanköpsvaruhandeln, hos både kedjor, varuhus, mindre, fristående butiker samt utvalda e-handlare, med fokus på kvalitet framför kvantitet i distributionen. I och med att allting görs inhouse, från design till paketering, är produkterna prisvärda för att vara ett premiummärke.

”Ballarini är ett viktigt varumärke för Zwilling Group, där vi ser stor potential för framtiden. Inte minst i Sverige och Norden”, säger Jeanette avslutningsvis.

Relaterat innehåll

22.01.2025Designbase.se

En gastronomisk upplevelse

20.01.2025J.A Sundqvist AB

Sponsrad

Vårnyheter 2025

08.01.2025Hippie de Luxe

Sponsrad

Hippie de Luxe ställer ut på Scandinavian deSign

02.01.2025Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt Denmark förvärvar distributionen av Outdoorchef-produkter i den nordiska marknaden och UK

21.11.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Termosnyhet från Zone talar till tidsandan

15.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Revolutionera din juiceupplevelse – Möt Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Stilren og effektiv avfallssortering

11.11.2024Eva Solo

Sponsrad

Köksklassiker nu i återvunnet material

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Stockholm Furniture Fair
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023