Italiensk matglädje med historia

Det italienska varumärket Ballarini grundades redan 1889, som en liten verkstad för tillverkning av metallredskap. 1931 uppgick sortimentet till 2000 föremål och under 1960-talet tog man det strategiska beslutet att koncentrera sig på pannor och grytor med non-stick-beläggning. Sedan 2015 ingår Ballarini i den tyskägda företagsgruppen Zwilling Group. Jeanette Schlyter, Zwillings försäljningschef i Sverige, berättar mer.

14.10.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

En del av bakgrunden för Zwilling till att förvärva Ballarini var att man saknade egen produktion av non-stick-produkter och därför ville komplettera portföljen med ett alternativ av hög kvalitet. Det blev en bra matchning mellan de båda familjeföretagen, som delade flera värderingar gällande struktur och kultur, vilket var en förutsättning från Zwillings sida för förvärvet.

Ballarini har flera stycken certifikat och patent gällande sin teknik och material. Bland annat samarbetar man med Demeyere, som är en ledande tillverkare av rostfria kärl. Tillsammans utvecklar de två företagen innovativa och unika bottenteknologier som kan säljas av båda parter.

Historia och matglädje

Ballarini är ett viktigt varumärke för Zwilling Group, där vi ser stor potential för framtiden. Inte minst i Sverige och Norden.

Jeanette Schlyter, Zwillings försäljningschef i Sverige

”Vi är mycket glada över att ha Ballarini i Zwilling Groups portfölj. Det är ett företag med historia och en tradition av italiensk matkultur som rimmar väl med den svenska marknaden. Ett bra komplement som passar väl in med vår premiuminriktade profil”, säger Jeanette. Just det italienska – och landets välkända matglädje, är en viktig del av Ballarinis marknadsföring framåt, bland annat i form av en ny logotyp men även med aktiviteter som recept och musik med italiensk känsla.

Ballarinis fabrik och huvudkontor är fortfarande kvar i samma lilla by där företaget har haft sin verksamhet sedan starten, Rivalo Mantovano i norditalienska Lombardiet. Medarbetarna har i stor utsträckning stannat kvar efter Zwillings ackvisition och flera av dem är nu tredje generationen som är anställda i produktionen.

”Vi har inte direkt velat förändra något i fabriken. Däremot har den moderniserats och effektiviserats för att kunna möta de nya möjligheter som uppstod i och med uppköpet”, fortsätter Jeanette. Zwilling Group är en av världens största producenter av husgeråd, vilket gör att Ballarini numera kan distribueras till alla deras marknader globalt sett.

Skräddarsydda insatser efter marknad

Matglädje – och det italienska, är en viktig del av Ballarinis marknadsföring framåt..

Även Ballarinis produktutveckling sker i Rivalo Mantovano, med viss tysk personal på plats samt i samråd med Zwillings huvudkontor i Solingen. Dessutom har de individuella länderna möjlighet att ta fram egna, landsanpassade serier. Ett exempel är USA, som är en stor och viktig marknad.

När Zwilling förvärvade Ballarini stod det klart att de insatser man gjorde skulle skräddarsys efter respektive land. För den svenska marknaden har man valt att inledningsvis fokusera på premiumprodukter enbart, och närmare bestämt på serien Granitium, som har ett sten-/granitlinkande utseende och en ny typ av ytskikt, med stenmineraler. Mineralerna i ytskiktet ger en skrovlig yta samt en komponent av naturmaterial. Enkelt uttryckt innebär detta att man tillför syre till stekytan, som blir krispigare, mer som att steka på en sten. Dessutom påverkas smaken positivt.

Stor potential för framtiden

”Satsningen på Granitium i Sverige har fallit väl ut! Utseendet gör att kunderna blir intresserade och när man sedan förklarar tekniken med stenmineraler och dess fördelar är det många som slår till direkt. Stekpannor är ett av de mest använda redskapen i köket. Där lönar det sig att investera i en produkt av hög kvalitet”, fortsätter Jeanette. Efter en lyckad inledning utvecklas nu Ballarinis sortiment i Sverige med andra serier, bland annat från samarbetet med Demeyere samt bottnar med Radiant-teknologi, som är särskilt anpassade för induktionshällar, där Sverige ligger före resten av världen i sin användning.

En stor nyhet för Ballarini under 2019 är lanseringen av knivar och knivaccessoarer, som slipverktyg, block och skärbrädor. Som bekant är knivar Zwillings stora signaturprodukt och därför blev det naturligt att även Ballarini skulle ha en egen kollektion.

I Sverige hittar man Ballarinis produkter i sällanköpsvaruhandeln, hos både kedjor, varuhus, mindre, fristående butiker samt utvalda e-handlare, med fokus på kvalitet framför kvantitet i distributionen. I och med att allting görs inhouse, från design till paketering, är produkterna prisvärda för att vara ett premiummärke.

”Ballarini är ett viktigt varumärke för Zwilling Group, där vi ser stor potential för framtiden. Inte minst i Sverige och Norden”, säger Jeanette avslutningsvis.

Relaterat innehåll

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

23.04.2024Designbase.se

Artificiell intelligens i detaljhandeln

16.04.2024Designbase.se

Hamonoya är en ny distributör för Patisse

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Stora 79NORD-nyheter från Morsø

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Kärnan i kvaliteten från HOLM

10.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Brygg kaffe som en riktig barista

01.04.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

Låt våren inbjuda till skaldjursfest.

25.03.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Gillar du bubbel? Tillför bubblor – i allt!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023