07.03.2023 | Business | Branschnytt
Kasper Würtz, Christian Bitz och F&H löser sin tvist om keramik
Ett möte mellan parterna har slutat i enighet om att avsluta den sju år långa tvisten mellan keramikern Kasper Würtz och Christian Bitz och F&H.
Det slutliga som hände i förlikningen var att Sø- og Handelsretten den 30 januari i år beviljade Kasper Würtz sammanlagt 6,4 miljoner danska kronor i skadestånd. Därefter träffades parterna för att hitta en lösning för framtiden, så att inga nya oenigheter eller tvivel kring rättigheter ska uppstå.
I samband med förlikningen säger Kasper Würtz följande: ”Jag har valt att fokusera på att avsluta ärendet en gång för alla, så att jag kan fokusera på min familj och mitt företag, och gå vidare. Det har hela tiden varit viktigare för mig än pengar.”
Samtidigt säger Christian Bitz: ”Jag hade väldigt gärna sluppit denna olyckliga tvist. Kasper och jag har sett olika på ett antal olika frågor, och så har medierna haft sin egen agenda, vilket då inte gjort det enklare att lösa ärendet i fråga. Men nu har vi hittat en välbetänkt lösning, som äntligen gör det möjligt för oss att gå vidare i livet.”
Knud Lomborg, F&H, säger: ”Jag är glad över att vi återigen kan fokusera 100 % på verksamheten snarare än på rättstvister. Bitz-konceptet har sedan start tagits väl emot både nationellt och internationellt, och det har så klart varit tråkigt att det uppstått en tvist kring fem produkter som utgått för flera år sedan, och som har tagit fokus från hundratals andra produkter i Bitz-konceptet. Jag är därför mycket glad över att parterna nu kan lägga sina meningsskiljaktigheter bakom sig – för våra kunders skull, men också för deras skull.”
Ingen av de berörda parterna vill kommentera detaljerna i den slutliga förlikningen.
-PF
Branschnytt

DOGA Award for Design and Architecture ges till skaparna av en bokserie som framhäver norska designklassiker
Dekoration

Stadiga ljus
Textil

Bouclé i hemmet
Trends

Deal done i Paris
Maison&Objet Paris rapporterar ett ökat antal (och fler internationella) besökare. Samtidigt sågs en ökad implementering av Maison&Objets digitala tjänster, och en ny omnikanalslösning finns nu till stöd för hela dekorations-, design- och livsstilsbranschen.