Konstnärernas vän

Poster & Frame vänder upp och ner på hur affischer har sålts och tillverkats. Här är det konstnärerna själva som skapar konsten och Poster & Frame som förmedlar den till konsumenter och livsstilsbranschen.

Danni Leonhardt, Kevin Agerholm och Nis Klamer driver i dag Poster & Frame. Foto: Poster & Frame.

Poster & Frame har vad man skulle kunna kalla en sympatisk agenda. Mottot är ”Buy art the right way” och tanken är att samarbeta och dela ekonomin med konstnärerna, i stället för att låta alla inkomster gå till egenproduktion och inhouse-designers.

Nis Klamer som ingår i ledningen säger att 2022 har utropats till ’Poster & Frames B2B-år’.

Poster & Frames fysiska butik i Köpenhamn. Foto: Poster & Frames.

”Vi har sålt via detaljhandeln tidigare, men vi har inte uppsökt försäljningen som sådan. Det ska vi göra nu. Vi är i full gång med att implementera ett nytt IT-system och med det är vi redo att hänga med efterfrågan, när vi trycker på den stora knappen”.

Historien bakom Poster & Frame är att Kevin Agerholm och Danni Leonhardt 2016 såg en lucka på marknaden.

”Affischmarknaden bestod primärt av kopior som såldes alldeles för billigt och på papper som påminde om kopieringspapper”, berättar Nis. De två tyckte att det kunde göras bättre. De grundade Novictus, som idag är moderskeppet och motorn bakom Poster & Frame. Det är distributionsenheten samt ram- och tryckeriföretaget, medan Poster & Frame är varumärket utåt.

På den tiden hade Nis sitt eget företag, ”En klam idé”, genom vilket han sålde affischkort över Köpenhamn från en källare på Nørrebro. 

”Det var faktiskt framgångsrikt, men jag tröttnade på att gå direkt från mitt heltidsjobb och vidare till källaren för att rulla och packa affischer, så jag vände mig till Kevin”. 

Stort urval av motiv. Foto: Poster & Frame.

Efter det blev han en del av tjänsten som Novictus erbjöd, print-on-demand. Det var han i två år, tills han fick idén att skapa en webshop med 500 konstnärers motiv som konsumenterna kunde välja mellan – en idé som Danni och Kevin också hade på ritbordet, men där de saknade den exekutiva delen. Här kom Nis in i bilden. De tre gick ihop och skapade Poster & Frame.

Poster & Frame började som ett B2C-företag.

”Men ju mer vi sålde B2C, desto galnare var det att vi inte sålde B2B”, säger Nis och med massor av ambition för tillväxt är man nu i färd med att bygga en ny plattform som kan hantera tusentals filer både för försäljning till konsument och till detaljhandeln.

”Systemet är ett print-on-demand-system, utformat så att man inte behöver trycka på knappen varje gång en beställning görs. Detta sker automatiskt när kunden beställer. Självklart är det ett annat mindset och en annan struktur som behövs när man ska samarbeta med företag, men det kan vi också hantera på den nya plattformen. Så vi har kommit en bra bit på väg i dag, jämfört med när vi började – lite famlande och utan så mycket kunskap om hur man bygger upp en verksamhet”, säger Nis med ett leende.

Poster & Frame har över 500 konstnärer i sin onlineshop. Foto: Poster & Frame.

Konstnärens vän

Själva processen går ut på att teckna avtal med konstnärerna, som ofta har en egen webshop. Väl ombord får de tillgång till Poster & Frame-nätverket.

"Vi betalar naturligtvis royalties till konstnärerna. Många kan tjäna riktigt bra pengar på samarbetet, men självklart måste man som konstnär också ha lite tålamod om man vill vara med på hela resan”, förklarar Nis. För Nis, Danni och Kevin är det viktigt att driva en transparent verksamhet.

”Vårt samarbete med konstnärerna gör att vi kan leverera ett utvalt sortiment till alla butikskategorier och deras slutkunder, oavsett om det är i den högre eller lägre prisklassen. Det är därför samarbetet med alla konstnärer är så viktigt och det är också därför vi drivs av att skapa ekonomi för dem och inte interna designers”.

”Butikerna kan välja sitt eget sortiment eller så kan vi hjälpa dem, och vi använder all vår data för att ge dem så mycket info som möjligt om vad som trendar i deras område”, säger Nis och berättar att man kan komma igång med gallerihylla i butiken för 10 000–20 000 DKK.

Man samarbetar naturligtvis också med onlinebutiker. Här erbjuder Poster & Frame drop-shipping där butikerna inte har några kostnader för lager innan köp, vilket gör att en webbshop kan ha hela sortimentet. När onlinebutiken säljer en affisch går beställningen till Poster & Frame som packar och skickar affischen till kunden och tar hand om eventuella reklamationer.

”I princip tar vi vi hand om huvudvärken medan webbshopen får försäljningen”.

Aktuella trender

Eftersom Poster & Frame har kontakt med, och därmed data från, över 500 konstnärers webbshoppar kan man även ge ett kvalificerat bud på vad som är trendigt och på så sätt hjälpa butikerna med försäljning.

”Det förändras verkligen mycket. Den ena månaden är det fotokonst och den andra är det museikonst som är i fokus. Vi kan vägleda om trender och berätta för återförsäljarna hur de ska tänka, precis som vi kan se om en marknad går upp eller ner”, säger Nis.

”Alla produkter är taggade efter färg, motiv, genrer etcetera. Vi samlar in den datan och gör en grafanalys av vad som trendar som är tillgänglig för dem som delar sin data”.

Om man är en konstnär kopplad till Poster & Frame kan man regelbundet gå in och se vilka butiker – fysiska eller online – som har ens affischer, hur mycket man kan tjäna i royalty och hur mycket tid man har sparat på att samarbeta med Poster & Frame.

Återförsäljare kan få ett utbud som passar dem. Foto: Poster & Frame.

Inga copycats

Nis berättar att Poster & Frame ibland får frågan varför man är så dyra jämfört med andra affischbutiker. Det förklarar han ganska enkelt. 

”De konstnärer vi samarbetar med skapar motiven och det ska de ha någonting för. Vi är inga copycats som bara tar befintlig konst och trycker den eller ett tryckeri med våra egna designers”.

Och det satsas hjärteblod i samarbetet både från konstnärernas och Poster & Frames sida. ”Konstnärer är känsliga själar och när det är människors verk vi ska förmedla måste vi göra det ordentligt”, säger Nis och berättar att samtalen med konstnärerna sträcker sig från en skön eftermiddag med Thomas Eje till ett möte i en enrumslägenhet på Nørrebro. Han gör heller ingen hemlighet av att det är spännande när man sitter med en konstnär och plötsligt får känslan av att det kanske är den mest sålda konstnären 2023 som man sitter med.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023