Littlephant fokuserar på kärnan
Under coronapandemin ställde Littlephant om och fokuserade på tyger och tapeter. I höst lanserades fem nya tyger i olika färgställningar och tre nya tapetmönster. Men det var nära att det inte blev någon lansering. Som för många andra satte kriget i Ukraina käppar i hjulet.
Coroapandemin och det pågående kriget i Ukraina har skapat stora svårigheter för många företag i inredningsindustrin. För Littlephants grundare och designer Camilla Lundsten förde pandemin med sig en återgång från en bred kollektion med porslin, leksaker och accessoarer tillbaka till kärnan i verksamheten – mönstrad textil och tapeter.
I höstas lanserade företaget tre nya tapeter i olika färgställningar som kompletterade det befintliga samarbetet med Ulricehamns Tapetfabrik, samt fem nya tyger i olika färgställningar. En nyhet var också lampskärmar i linnetyg som tillverkas hantverksmässigt i på en mindre fabrik i Sverige.
”Jag har jobbat för att få fokusera på kärnan, det som jag själv tycker är härligt och viktigt. Efter coronapandemin har jag inriktat mig på den textila delen, tyg och tapet. Lampskärmar är en helt ny produkt för Littlephant, en liten detalj som kan göra stor skillnad i hemmet”, säger Camilla Lundsten.
”Färgskalan blir mer bränd och jordig. Från början jobbade jag med väldigt klara och intensiva färger. Nu har jag gått mer och mer mot naturens färger som är härliga att leva med länge. Jag vill skapa hemtrevlighet, en känsla som gör att man mår bra av att vara hemma”.
Men det var nära att det inte blev någon ny kollektion överhuvudtaget. Rysslands storskaliga invasion av Ukraina i februari 2022 innebar att företag som köper råvara från landet omedelbart fick problem. Kriget påverkade produktionen i många sektorer och möjligheterna att frakta inskränktes.
Försenad lansering
Littlephant trycker sina tyger i Estland men linråvaran till lintygerna odlas i Ukraina.
”Det började med att vi inte kunde få fram linet, det gick inte att få levererat. Det är fabriken i Estland som sköter väven som ser till att den kommer fram så jag var inte involverad i detaljerna, men jag vet att de fick köra linet själva med bil. Det var tygrullar som vägde flera ton”, berättar Camilla.
Förseningarna ledde till att hon fick skjuta fram hela den planerade vårlanseringen till hösten.
”Tack vare att de lyckats lösa problemet med väven kunde vi lansera i höstas istället. Det betyder också att vi skjutit över ett halvår på vår ekonomi. Plus att nyheterna inte blev så höstigt presenterade som man hade tänkt”, konstaterar hon med ett skratt. ”Men våra produkter ska fungera i alla säsonger så det gör inget.”
”Jag är otroligt glad att det överhuvudtaget gick att lösa. Annars hade vi gått i konkurs. Samtidigt reflekterar man över att vi själva lever i en demokrati. Det är många saker som gör att man jobbar på och hittar lösningar och känner en enorm tacksamhet”.
Även tapetproduktionen försvårades när fabriken först inte fick tag på papper och sedan inte de färgpigment som behövdes, men också det gick att lösa.
Rätt återförsäljare
Med coronapandemin blev Sverige och Europa viktigare. Med den smalare kollektionen kommer också nya möjligheter att hitta rätt återförsäljare och utforska andra kanaler som inredare och arkitekter.
”Vi jobbade mer med större återförsäljare när vi hade större fokus på våra leksaker. I vår position då var det viktigt att nå ut, att folk skulle veta att vi fanns. Men det kändes som att de stora var ganska flyktiga och oengagerade i mindre tillverkare som oss. Det tänktes bara på marginaler och det byttes inköpare konstant. Det fanns inget av det som vi vill så för. I och med pandemin har vi därför försökt hitta de som står för samma sak som vi, som Iris Hantverk på Kungsgatan, Måleributiken i Alvik och Engelska Tapetmagasinet i Göteborg. Det finns många duktiga tyg- och tapethandlare runt om i Sverige. Hellre finnas i några riktigt bra butiker och egen kanal än i några större som faktiskt inte bryr sig”, säger Camilla.
”Det har varit en resa att ta över allt själv jämfört med att vara fler i företaget. Att tratta ner vad vi ska göra, sålla och göra saker på det sätt som jag kanske ville från början utan att kompromissa bort värden som är jätteviktiga. Nu till exempel har inredare från England som gör mycket åt privatkunder börjat höra av sig och det är väldigt roligt att nå fram till de kunderna. Det kommer att ta ett litet tag, men ju mer man når ut desto mer syns man”.