Många planerar att handla mindre

Heminredning och kläder nedprioriteras mest

Foto Bring.

En undersökning genomförd av Ipsos på uppdrag av Bring visar att 46 procent av svenskarna planerar att reducera sina inköp något när utgifterna ökar. Kvinnorna planerar de största åtstramningarna och framförallt är det kategorierna kläder och heminredning som nedprioriteras.

”Månadskostnaden har gått upp ganska kraftigt i de flesta hushåll – både sett till elpriser, matpriser och eventuella räntekostnader på bostadslån.I kombination med en hög inflationstakt är det en pressad situation där många hushåll kommer behöva se över sin konsumtion och prioritera”, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Produktkategorier och andel konsumenter som planerar att minska sin konsumtion

Kläder/skor 46 procent

Inredning/möbler 46 procent

Vitvaror/småelektronik 37 procent

Personlig vård/smink 26 procent

Sportutrustning 33 procent

Leksaker/hobbyer 35 procent

Böcker/spel 29 procent

Relaterat innehåll

07.10.2025Designbase.se

Hur AI kan skapa värde och stärka konkurrenskraften för små och medelstora företag

30.09.2025Witt Denmark A/S

Sponsrad

Witt Denmark A/S blir distributör av Roborocks kabelfria robotgräsklippare på den nordiska marknaden

23.09.2025Designbase.se

AI-användningen har nästan fyrdubblats

19.09.2025Fun Nordic ApS

Sponsrad

Årets leverantör 2025

17.09.2025Global Design Partner

Sponsrad

Global Design Partner skapar framgång för starka varumärken

10.09.2025Designbase.se

Salling skriver historia och öppnar sina dörrar i Köpenhamn

02.09.2025Designbase.se

Bolig Mad Design-mässan expanderar

01.09.2025Designbase.se

Ny analys: Danmark har förlorat tusentals butiker

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023