En undersökning genomförd av Ipsos på uppdrag av Bring visar att 46 procent av svenskarna planerar att reducera sina inköp något när utgifterna ökar. Kvinnorna planerar de största åtstramningarna och framförallt är det kategorierna kläder och heminredning som nedprioriteras.
”Månadskostnaden har gått upp ganska kraftigt i de flesta hushåll – både sett till elpriser, matpriser och eventuella räntekostnader på bostadslån.I kombination med en hög inflationstakt är det en pressad situation där många hushåll kommer behöva se över sin konsumtion och prioritera”, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.
-AB
Produktkategorier och andel konsumenter som planerar att minska sin konsumtion
Kläder/skor 46 procent
Inredning/möbler 46 procent
Vitvaror/småelektronik 37 procent
Personlig vård/smink 26 procent
Sportutrustning 33 procent
Leksaker/hobbyer 35 procent
Böcker/spel 29 procent