Maku Kitchen Life: Fin(sk) form för köket

Varumärket Maku Kitchen Life lanserades 2016 med tanken att inspirera till att laga mat hemma. Märket ingår i varumärkesportföljen hos Tammer-Tukku, en av Nordens största leverantörer av konsumtionsvaror. Nu presenteras det på bredare front i Sverige.

Det var 2014 som varumärket Maku Kitchen Life började ta form, berättar Tammer-Tukkus vd Zachary Mäenpää.

”Vi hade märkt att det fanns ett sug efter någonting nytt hos våra kunder. Så vi samlade populära produkter under ett nytt varumärke med målet att skapa en väl sammanhållen kollektion med bra design – funktionella och snygga köksredskap som är inspirerande att använda och roliga att ge bort som presenter”, säger han.

Vi hade märkt att det fanns ett sug efter någonting nytt hos våra kunder.

Zachary Mäenpää, VD för Tammer-Tukku

Företaget tog hjälp med produktformgivning och utveckling av varumärket av en extern designpartner. Namnet Maku, finska för ”smak”, valdes både för att det stämde överens med produkterna och för att ordet kan fungera på marknader över hela världen.

Konceptet skräddarsyddes för att vara attraktivt för återförsäljare: Ett stort grundsortiment så att kunder kan välja det som är intressant för deras respektive marknader. Grundsortimentet kompletteras med säsongsvaror som växlar över året för att det alltid ska kunna finnas nyheter i butiken. Skyltmaterial, point-of-sale, och inspiration som recept för säsongens råvaror, produceras för att stödja försäljningen.

Idag består kollektionen av ett stort antal produkter för såväl matlagning och bakning som servering och lagring av livsmedel. Designspråket är nordiskt stilrent och inbjuder till användning.

”Köket är hemmets hjärta och ett rum som många tycker om att inreda med praktiska, väldesignade produkter. Maku står för hög funktionalitet och kvalitet till ett överraskande lågt pris”, säger Zachary Mäenpää.

Tammer-Tukku är ett helägt familjeföretag som idag drivs av tredje generationen. Företaget grundades i Tammerfors 1954 av Zacharys farfar, Aulis Mäenpää, som startade med att sälja varor från sin cykel. Rörelsen växte och snart började han göra inköp i Helsingfors som han sålde vidare lokalt. I början av 1970-talet började det moderna Tammer-Tukku ta form med import från Asien. Sedan dess företaget vuxit till ett av Nordens största konsumentvaruföretag med omkring 20 000 produkter från ett stort antal varumärken för allt från fritid och trädgård till kök och presenter. I fjol landade omsättningen på nära 90 miljoner euro.

”Idag är vi inte en grossist utan en producent, men vi är fortfarande väldigt kundfokuserade. Vi säljer till såväl enskilda butiksföretag som stora kedjor och har bland annat en business-to-business webbshop där våra kunder kan handla direkt”, berättar Zachary Mäenpää.

Bland kunderna finns både webbutiker och fysiska butiker och så ska det vara, konstaterar han.

”De kompletterar varandra. Många konsumenter hittar oss först online och fortsätter handla i fysiska butiker. Köksgeråd köper du ofta för ett specifikt behov eller som en present och då kan du inte vänta tre dagar på leverans. Därför är det viktigt att finnas också i fysiska butiker”.

Tammer-Tukku gör det mesta inhouse, från produktdesign till marknadsföring. Intill huvudkontoret i Tammerfors presenteras sortimentet i visningslokaler på omkring 9 000 kvadratmeter.

Företagets produkter finns i ett 30-tal länder runt om i världen. De viktigaste exportmarknaderna är Sverige, Danmark, Norge och Island samt de baltiska länderna och i viss mån Ryssland.

”Våra produkter är i första hand inriktade på den skandinaviska marknaden, anpassade till vårt nordiska klimat och designade för en skandinavisk livsstil”, säger Zachary Mäenpää.

Om Tammer-Tukku Oy

Antal anställda: cirka 180

Huvudkontor: Tammerfors

Omsättning: omkring 90 miljoner euro

Varumärken: Maku Kitchen Life, Polar, Rento, Fannik Home Stories 4Living, Mustang, Bellus m fl.

I Sverige har  företaget funnits sedan slutet av 80-talet, men de senaste tio åren har närvaron blivit allt starkare. I dag har Tammer-Tukku två säljare som arbetar med svenska kunder och ett showroom i Skurup utanför Malmö.

”Vi ser stor potential i Sverige. Maku Kitchen Life har ökat 20 procent på den svenska marknaden i år och våra kunder är nöjda. Finland och Sverige liknar varandra på många sätt och följer samma säsonger över året, därför tror jag att Maku är intressant för svenska återförsäljare.”

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

16.04.2024Designbase.se

Hamonoya är en ny distributör för Patisse

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Stora 79NORD-nyheter från Morsø

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Kärnan i kvaliteten från HOLM

10.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Brygg kaffe som en riktig barista

01.04.2024BRIX DESIGN A/S

Sponsrad

Låt våren inbjuda till skaldjursfest.

25.03.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Gillar du bubbel? Tillför bubblor – i allt!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023