Mater siktar på internationell expansion

Mater står starkare än någonsin. År 2022 gjordes massiva investeringar i Maters nya patenterade cirkulära material Matek®, och produktionen av möbler i Matek har verkligen skalats upp.

2022 blev året då Mater slog ny omsättningsrekord, bland annat tack vare det patenterade cirkulära materialet Matek®. Foto: Mater.

År 2022 lanserade Mater två nya kollektioner i Matek, som är Maters eget cirkulära material. Dessutom stärktes ansträngningarna på den internationella kontraktsmarknaden genom öppnandet av en ny utställningslokal i Clerkenwell, London.

Ketil Årdal, VD för Mater, säger: "Förra året var på många sätt ett riktigt bra år - vår cirkulära teknologi Matek skalenliggjordes verkligen, och vi lanserade två nya kollektioner i materialet. Ett vunnet projekt på 4 500 Eternity-stolar, vilket motsvarar 19,8 ton avfall omvandlat till cirkulära designmöbler för en kund i London visar att potentialen finns där. Det finns en efterfrågan på mer hållbara och cirkulära lösningar, särskilt på kontraktsmarknaden. Sommaren 2022 öppnade vi också en utställningslokal i Clerkenwell, London, för att stödja den engelska marknaden. Trots oroligheterna på marknaden har vi hållit oss till planen och investerat. Viktigast av allt lyckades vi under 2022 ta bort 30 ton avfall och omvandla det till möbler."

2022 blev också året då Mater slog ny omsättningsrekord. Dessutom stärktes försäljningsteamet både i Danmark och London, Storbritannien.

Mater ser en stor framtida potential i cirkulär produktion, där Mater tar emot företags avfall för att omvandla det till möbler. Under 2022 ökade Mater fokuset på att etablera samarbeten med relevanta företag som har avfallsströmmar som kan användas i Maters möbelproduktion. År 2022 etablerades en separat affärsenhet som enbart fokuserar på dessa samarbeten - CLC (closed loop customers), som det också kallas.

Utvecklingen av verksamheten och ekonomiska förhållanden

Maters årsresultat för 2022 påverkades av en fortsatt hög investeringsnivå i produktions- och materialteknologi samt produktutveckling. Dessutom har investeringarna i internationalisering av försäljning och distribution haft en märkbar inverkan på det slutliga resultatet. Den allmänna inflationen av råvarupriser och högre fraktkostnader har också påverkat Maters bruttovinst.

Maters ledning anser att årets resultat är tillfredsställande med tanke på den övergripande utvecklingsstrategin, de många investeringarna och den nuvarande marknaden.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023