04.05.2020  |  Dining  |  Utrustning

Med passion för grillat

Experten om aktuella trender och produkter.

Mustang är ett ledande finskt grillvarumärke. Det grundades för omkring 15 år sedan och ägs av den likaså finska företagsgruppen Tammer Brands. Sortimentet består av ett stort urval av bland annat gasgrillar, elektriska grillar, kolgrillar, rökgrillar och accessoarer.

Sedan 2018 jobbar Mustang tillsammans med Product Manager Sami Sinisalo, som är en passionerad grillmästare och av vissa inom företaget kallas för Mr. Barbecue. Syftet med rekryteringen är att vara tydligt i framkant på grillmarknaden och växla upp varumärket, samt att kontinuerligt utveckla grillar och tillbehör av hög kvalitet.

Mustang har en stark position i Norden. De ligger konsekvent långt fram med att identifiera kommande trender, eller till och med vara med och skapa dem.

Sami har en gedigen bakgrund inom grillbranschen, med 15 år av att ta fram grillar för andra företag, till viss del med helt nya tekniker och metoder. Själv älskar han att grilla, ”man kan inte vara i den här branschen annars”. Hemma har han inte mindre är elva egna grillar, som han använder så ofta han får möjlighet, upp till 150 dagar per år. ”Det brukade vara minst 200 dagar årligen. Nu reser jag mycket och då blir det inte lika ofta”, säger Sami i en kommentar. Men grillandet hemmavid är inte bara en hobby för honom. I och med att han själv skriver manualerna för Mustangs produkter har han även behov av att testa dem grundligt.

Stark position i Norden

Mustang har en stark position i Norden. Med varumärkets historia och Samis erfarenhet ligger de konsekvent långt fram med att identifiera nya och kommande trender, eller till och med vara med och skapa dem, genom strategisk produktutveckling. Tammer Brands har ett brett nätverk av leverantörer och flera långvariga samarbeten med sina fabriker. Vissa grillmodeller tillverkas exklusivt för Mustang. Fokus ligger på premiumprodukter inom mellan- och högre priskategorier, i kombination med budgetvänliga alternativ.

Varumärket säljs främst på de nordiska och baltiska marknaderna, men finns även tillgängligt i vissa centraleuropeiska länder. I Sverige har man varit aktiv sedan många år tillbaka. Målet är nu att växa på den svenska marknaden, till exempel genom att öka kännedomen om företaget hos allmänheten. Detta görs bland annat med närvaro på Formex i januari 2020, vilket var första gången man ställde ut på mässan, samt genom samarbeten med utvalda media- och influerarpartners, som bloggare, Youtubestjärnor och professionella grillare. ”Nu har vi kommit igång med 2020, och det känns bra. Under Formex lanserade vi vår nya gasgrill Sapphire, som vi fick många positiva reaktioner på”, säger Sami.

Innovativa nyheter

En växande trend inom grillning är att grilla med träpellets, där pellets används som bränsle istället för kol eller gas. Fördelen i att grilla med pellets är att bränsletillförseln sker automatiskt, vilket förenklar när man vill grilla exempelvis större köttstycken på låg temperatur under lång tid, uppemot åtta till elva timmar vid 120 till 125 grader Celsius. Pelletsen består av olika träslag. Själva grillen är elektrisk. Vill man grilla enligt samma process med till exempel en kolgrill måste man då och då fylla på med kol manuellt.

Mustang har flera produkter på gång för pelletsgrillning. Till exempel presenterar man en ny pelletgrill under 2020, samt har sex olika sorters pellets i sitt utbud. Bland annat är de ensamma i Europa om att erbjuda pellets med ”kolgrillssmak”. Sami förklarar att de material som ofta används för grillpellets, som till exempel apel, ek, hickory eller pekanträd ger ganska specifika och kryddiga smaker och dofter, som inte uppskattas av alla grillfantaster. Därför har man utvecklat grillkolspellets, som resulterar i liknande smak som vid kolgrillning. Detta har varit mycket efterfrågat av slutkunderna.

Koll på trenderna

Även grillning över öppen eld är något Sami ser kommer att öka framöver. Där lanserar Mustang för 2021 en grill i argentinsk stil, med höj- och sänkbart galler, samt fler spännande modeller inom samma segment. En annan viktig kategori är innovativa grillaccessoarer, inte sällan med inspiration från USA, som tänger, spatlar och större, moppliknande penslar, vilket gör det enklare att applicera generöst med marinad. ”Våra kunder här i Norden ser den här typen av accessoarer på Youtube och beställer dem online. Men vi vill att de ska kunna köpa dem direkt från oss”, säger Sami, som själv besöker ett stort antal mässor varje år. Generellt sett upplever han att tendenserna går mot väldesignade grillar av god kvalitet, men även rökgrillar är starkt på frammarsch. I Finland och till viss del i Baltikum är rökgrillning en redan väl etablerad och frekvent använd metod, som nu också får fäste i länder som Danmark och Sverige. Mustang har idag två nya gasdrivna rökgrillar och under 2021 introduceras även ett rökskåp för kallrökning.

Många förknippar grillning med främst kött och delvis fisk. Men också den vegetariska/gröna trenden har gjort sitt avtryck på grillmarknaden, i form av exempelvis korgar, nät och andra redskap för tillagning av frukt och grönt. ”Det är en bra trend. Alla grönsaker och frukter får mer smak om de grillas. Till exempel bör man grilla en citron som ska användas som tillbehör för fisk”, säger Sami avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.