Den första maj började den nya konsumentköplagen gälla. Den nya lagen för med sin förändringar i vad som gäller mellan detaljhandlare och kund.
”Trots att lagen redan börjat gälla möter vi en del företag som ännu inte sett över att deras köpvillkor och rutiner uppfyller de nya kraven”, säger Anna Ersson, advokat på Advokatfirman Delphi och specialist på konsumenträtt.
Bakgrunden till den nya konsumentköplagen är EU-direktiv som syftar till att uppnå en harmoniserad marknad inom EU. Konsumentköplagen reglerar vad som gäller när företag säljer till konsumenter, oavsett om försäljningen sker i fysisk butik eller online. Lagen innehåller regler om till exempel förseningar i leverans, reklamation och kundens rätt till skadestånd och det är inte tillåtet att ha sämre villkor till sina kunder än de tvingande reglerna i lagen.
”Nyheterna är bland annat att presumtionstiden för att ett fel fanns redan vid köpet förlängs från sex månader till två år. Det innebär en stor förändring i reklamationshanteringen för många företag. Dessutom behöver företag som erbjuder olika typer av garantier se över dessa så de faktiskt innebär att konsumenten får bättre villkor än vad som följer av lagen”, säger Anna Ersson.
Hon tipsar särskilt e-handlare att se till att man följer de nya reglerna genom att göra en juridisk granskning sajten.
”Genom att göra en juridisk granskning av sin e-handel och göra ett testköp kan många juridiska minor undvikas. Men även köpvillkoren behöver såklart uppfylla de nya reglerna.”
-AB