Nya visioner för Formex och möbelmässan

Designinspiration året runt, ett starkare digitalt program och ännu större fokus på det skandinaviska – det är huvuddragen i Stockholmmässans vision för Formex och Stockholm Furniture & Light Fair 2022.

Under de dryga ett och ett halvt år som mässverksamheten stått på paus i Älvsjö har arrangören Stockholmsmässan arbetat med att utveckla sina mässkoncept för tiden efter coronapandemin. I slutet av augusti presenterades en glimt av hur Formex och Stockholm Furniture & Light Fair kommer att se ut när de, förhoppningsvis, slår upp dörrarna igen i början av nästa år. Det handlar bland annat om en stor satsning på att vara en plattform för skandinavisk design hela året om och inte som tidigare enbart i samband med designveckorna.


Med början nästa år samlas de båda designmässorna och designveckorna på stan under paraplyet Stockholm Design Events. Designveckorna kommer i fortsättningen att gå under namnet Stockholm Design Week både på vintern och sommaren.
Chicie Lindgren, Business Area Manager Stockholm Design Events på Stockholmsmässan, berättade om mässans utvecklingsarbete under den ofrivilliga pausen.


”Under pandemin har vi lyssnat och samtalat med många av våra kunder; utställare, besökare och samarbetspartners, och därefter börjat utveckla och förnya våra mässor. Vi ser att en ständig närvaro och att vara aktuell 365 dagar om året är viktigt. Därför satsar vi stort både på våra mässor och på andra fysiska och digitala aktiviteter som ska ske samtidigt och mellan mässorna. Ett exempel på detta är Stockholm Design Week i februari som går parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair och ytterligare ett Stockholm Design Week i augusti samtidigt som Formex. Under dessa båda veckor är det fokus på design inom möbler, inredning, mode, mat och musik”.

Digitalt på nya Formex
Formex, som i augusti genomfördes som ett helt digitalt evenemang med bland annat den interaktiva plattformen Formex Talks, gör ett omtag inför nästa år. Mycket av det digitala utvecklingsarbete som gjorts under pandemin kommer att fortsätta när mässan väl öppnar igen. Formex Talks kommer att finnas kvar digitalt och mässan lanserar också Formex Academy, som är en digital föredragsserie för utställare med fokus på trender, konsumentbeteenden, hållbarhet och andra aktuella ämnen för branschen.


Mässan berättade även om visioner om att kunna fjärrstyra en Formex-besökare och på så vis uppleva hela mässan digitalt var än i världen man befinner sig. Men huvudfokus blir naturligtvis på det efterlängtade fysiska mötet mellan utställare och besökare. Mässan kallar det för en upplevelse- och aktivitetsbaserad mötesplats. Eftersom inköpsarbetet kan klaras av via andra kanaler blir mässans funktion som arena för inspiration och mötesplats för att knyta nya kontakter allt viktigare.

Mer skandinaviskt på möbelmässan
Upplevelser och inspiration får en framskjuten plats även på möbelmässan då Stockholm Furniture & Light Fair öppnar i februari. Mässans fokus på skandinavisk design förstärks i ytterligare. Sanna Gebeyehu, Concept & Product Owner, beskriver den som djupdyk ner i relationen människa och gestaltad livsmiljö, där skandinavisk arkitektur, innovation, hållbarhet, design och livsstil genomsyrar eventemangets alla delar.


”Vi skrapar på den skandinaviska ytan, vrider och vänder på begreppet skandinavisk design”, säger hon. ”Det finns något annat där bakom, något mer än ljusa träslag och funktionella hem! Vad innebär skandinavisk livsstil idag, med de förutsättningar vi har efter covid-19?”.


Istället för ett internationellt uppmärksammat namn som Guest of Honor, som mässan har haft under många år, kommer den multidiciplinära kreatören och modeskaparen Martin Bergström att få uppdraget att skapa en stor upplevelsefokuserad installation på mässans entrétorg.


”Martins poetiska berättande med dess ofta dramatiska uttryck är exakt vad vi sökte för den här utställningen, som hämtar sin inspiration från den skandinaviska livsstilen”, berättar Sanna Gebeyehu.
Mässan presenterade också två nya namn på tunga poster, båda journalister och chefredaktörer. Från och med början av oktober är Hanna Nova Beatrice, tidigare chefredaktör för Residence och skapare av magasinet The New Era, Project Area Manager för Stockholm Furniture & Light Fair. Konrad Olsson, chefredaktör för Scandinavian Mind är ny curator för seminarieserien Stockholm Design & Architecture Talks.
www.formex.se
www.stockholmfurniturelightfair.se

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023