Nya visioner för Formex och möbelmässan

Designinspiration året runt, ett starkare digitalt program och ännu större fokus på det skandinaviska – det är huvuddragen i Stockholmmässans vision för Formex och Stockholm Furniture & Light Fair 2022.

Under de dryga ett och ett halvt år som mässverksamheten stått på paus i Älvsjö har arrangören Stockholmsmässan arbetat med att utveckla sina mässkoncept för tiden efter coronapandemin. I slutet av augusti presenterades en glimt av hur Formex och Stockholm Furniture & Light Fair kommer att se ut när de, förhoppningsvis, slår upp dörrarna igen i början av nästa år. Det handlar bland annat om en stor satsning på att vara en plattform för skandinavisk design hela året om och inte som tidigare enbart i samband med designveckorna.


Med början nästa år samlas de båda designmässorna och designveckorna på stan under paraplyet Stockholm Design Events. Designveckorna kommer i fortsättningen att gå under namnet Stockholm Design Week både på vintern och sommaren.
Chicie Lindgren, Business Area Manager Stockholm Design Events på Stockholmsmässan, berättade om mässans utvecklingsarbete under den ofrivilliga pausen.


”Under pandemin har vi lyssnat och samtalat med många av våra kunder; utställare, besökare och samarbetspartners, och därefter börjat utveckla och förnya våra mässor. Vi ser att en ständig närvaro och att vara aktuell 365 dagar om året är viktigt. Därför satsar vi stort både på våra mässor och på andra fysiska och digitala aktiviteter som ska ske samtidigt och mellan mässorna. Ett exempel på detta är Stockholm Design Week i februari som går parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair och ytterligare ett Stockholm Design Week i augusti samtidigt som Formex. Under dessa båda veckor är det fokus på design inom möbler, inredning, mode, mat och musik”.

Digitalt på nya Formex
Formex, som i augusti genomfördes som ett helt digitalt evenemang med bland annat den interaktiva plattformen Formex Talks, gör ett omtag inför nästa år. Mycket av det digitala utvecklingsarbete som gjorts under pandemin kommer att fortsätta när mässan väl öppnar igen. Formex Talks kommer att finnas kvar digitalt och mässan lanserar också Formex Academy, som är en digital föredragsserie för utställare med fokus på trender, konsumentbeteenden, hållbarhet och andra aktuella ämnen för branschen.


Mässan berättade även om visioner om att kunna fjärrstyra en Formex-besökare och på så vis uppleva hela mässan digitalt var än i världen man befinner sig. Men huvudfokus blir naturligtvis på det efterlängtade fysiska mötet mellan utställare och besökare. Mässan kallar det för en upplevelse- och aktivitetsbaserad mötesplats. Eftersom inköpsarbetet kan klaras av via andra kanaler blir mässans funktion som arena för inspiration och mötesplats för att knyta nya kontakter allt viktigare.

Mer skandinaviskt på möbelmässan
Upplevelser och inspiration får en framskjuten plats även på möbelmässan då Stockholm Furniture & Light Fair öppnar i februari. Mässans fokus på skandinavisk design förstärks i ytterligare. Sanna Gebeyehu, Concept & Product Owner, beskriver den som djupdyk ner i relationen människa och gestaltad livsmiljö, där skandinavisk arkitektur, innovation, hållbarhet, design och livsstil genomsyrar eventemangets alla delar.


”Vi skrapar på den skandinaviska ytan, vrider och vänder på begreppet skandinavisk design”, säger hon. ”Det finns något annat där bakom, något mer än ljusa träslag och funktionella hem! Vad innebär skandinavisk livsstil idag, med de förutsättningar vi har efter covid-19?”.


Istället för ett internationellt uppmärksammat namn som Guest of Honor, som mässan har haft under många år, kommer den multidiciplinära kreatören och modeskaparen Martin Bergström att få uppdraget att skapa en stor upplevelsefokuserad installation på mässans entrétorg.


”Martins poetiska berättande med dess ofta dramatiska uttryck är exakt vad vi sökte för den här utställningen, som hämtar sin inspiration från den skandinaviska livsstilen”, berättar Sanna Gebeyehu.
Mässan presenterade också två nya namn på tunga poster, båda journalister och chefredaktörer. Från och med början av oktober är Hanna Nova Beatrice, tidigare chefredaktör för Residence och skapare av magasinet The New Era, Project Area Manager för Stockholm Furniture & Light Fair. Konrad Olsson, chefredaktör för Scandinavian Mind är ny curator för seminarieserien Stockholm Design & Architecture Talks.
www.formex.se
www.stockholmfurniturelightfair.se

Relaterat innehåll

08.01.2025Önska

Sponsrad

Önskakedjan firar 20 år med jubileumsgala i glitter och glamour!

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Mässa
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerande design- och inredningsmässa

Datum

02.02.2025

Tid

10:00

Plats

Herning

Formex
Mässa
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Datum

04.02.2025

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023