Orrefors Kosta Boda växlar upp

Stora ordrar under maj har fört med sig att Orrefors Kosta Boda ökar produktionskapaciteten för munblåst servisglas och konstglas i Kosta med 30 procent. Nu undersöks möjligheterna för ett samarbete med andra glasbruk.

Lotta Fonsell, operativ chef på Orrefors Kosta Boda..

Ryktet om den svenska glasindustrins död är starkt överdrivet. I maj berättade Orrefors Kosta Boda om flera stora ordrar från kunder i detaljhandeln och från bilindustrin. Nu växlar koncernen upp produktionskapaciteten för munblåst servisglas och konstglas i Kosta med 30 procent. Tre nya verkstäder i Kosta tillgängliggörs.

”Det kommer till viss del betyda att vi nyanställer men också att vi ställer om och skolar om personal. Sedan tittar vi också på samarbeten med andra glasbruk. Vi är precis i startgroparna med detta. Ett pilotprojekt startar redan nu i veckan.Traditionellt har det varit vattentäta skott mellan olika glasbruk men vi tror att det finns många synergier med att samarbeta och vi tror att vi ska kunna hjälpa varandra med resurser vid exempelvis kapacitetsbrist”, berättar Lotta Fonsell som är operativ chef på Orrefors Kosta Boda AB.

Hittills under 2021 har försäljningen utvecklats positivt i jämförelse med både 2020 och 2019.
”Det är stor efterfrågan på munblåsta servisglas och även på skålar, vaser och fat. Vi har generellt stora ordrar både från detaljhandeln och bilindustrin. Dels har naturligtvis pandemin påverkat med ett ökat fokus på hemmet och mindre resande. Men ökningen har vi sett över en längre tid, så det handlar inte bara om pandemin”, säger Lotta Fonsell.

Nya serien Informal, Orrefors..

Det ökade intresset för konstglas märks också inte bara vid kontakter med kunder och samlare men även från nya formgivare, berättar hon.
”Det är kul att se att även formgivare som traditionellt arbetar med andra material intresserar sig för glaset”.

Lokal produktion är hjärtat
Sedan koncernen blev en del av New Wave Group 2005 har delar av tillverkningen flyttats till utländska glasbruk. Idag tillverkas omkring 40 procent av sortimentet i Kosta. Av de 160 anställda arbetar omkring 100 personer i produktionen.

”Den lokala produktionen i Kosta är vårt hjärta. Förutom att producera munblåst glas är det här vi produktutvecklar, testar nya tekniker och tillverkar vårt unika konstglas. Och att nu kunna tända nya ugnar i Kosta är en stark signal om en ljus framtid”, konstaterar Lotta Fonsell.
Den ökade efterfrågan märks på hela sortimentet, vilket innebär att tillverkningen ökar även hos Orrefors Kosta Bodas utvalda underleverantörer i ute i Europa.

”Vi kan inte maskintillverka servisglas i Kosta eftersom vi inte har någon automatiserad tillverkning. När det krävs större volymer behöver vi tillverka utomlands. Att vi hittat en bra balans mellan produktion av maskintillverkat och munblåst glas borgar för att det finns en framtid både för det massproducerade och munblåsta glaset”.

Fakta

Orrefors Kosta Boda AB
Ägare: New Wave Group
Antal anställda: 160
Huvudkontor: Kosta
Omsättning 2019: 271 miljoner kronor

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023