23.08.2022  |  Business  |  Trends

Oslo Design Fair: ”Våra besökare kan verkligen se fram emot höstens mässa!”

En kompletterande, parallell mässa för projektmarknaden och ett nytt mat- och dryckkoncept är två av många nyheter när Oslo Design Fair slår upp dörrarna 31 augusti till 2 september.

”Vi gläder oss enormt mycket över att få öppna dörrarna till höstens Oslo Design Fair. Efter ännu en avlysning i vinter upplever vi att behovet av att träffas är större än någonsin. Det kommer att finnas fyra proppfulla hallar med nyheter från nya och tidigare utställare från Norge och utlandet. I skrivande stund har vi 260 utställare bokade i alla våra kategorier. Våra besökare kan verkligen se fram emot höstens mässa!”, säger Kathrine Tillnes Jansen, direktör för Oslo Design Fair.
Nytt för i år är Oslo Contract & Furniture Fair, ett komplement till den befintliga mässan som hålls parallellt med Oslo Design Fair.


”Det här blir mötesplatsen för alla som jobbar på projektmarknaden; tillverkare, projekledare och arkitekter. Vår vision är att bli en ledande mötesplats för skandinavisk design, möbler och inredning och en viktig arena för branschen”.
Oslo Contract & Furniture Fair kommer att disponera en egen hall, med öppettider som är anpassade efter målgruppen.


”Vi ska underlätta att projektmarknaden får en ny mötesplats för att skapa kontakter, träffa kollegor och nya samarbetspartners. En speciell dag har även avsatts för denna del av branschen torsdagen den första september. Vi har arbetat med några av de mest relevanta aktörerna i den här branschen och fått mycket positiv feedback. Detta koncept blev tidigt fullbokat och vi har över 40 utställare på kontrakts- och projektmarknaden”, berättar Kathrine Tillnes Jansen.
”Dessutom kommer vi att presentera en spännande trendutställning där besökarna kan se fram emot taktila och sensoriska upplevelser samt att se det senaste formgivarna och tillverkarna har att erbjuda”.

Tema In between
På väg in i en ny tid är det naturligt att blicka tillbaka på det egna kulturarvet och föra in gamla klassiker i nuet och omtolka dem. Under mässan i augusti kommer Oslo Design Fair att titta närmare på den här övergången med fokus på de saker vi omger oss med.
”Med In between som tema kommer vi att skapa olika rum av textilier, material med en alldeles speciell taktilitet, textur, transparens och lätthet. Textilen kommer att slingra sig upp och ner, forma golv, väggar och tak och på det sättet skapa föränderliga och sensoriska rum som bildar ramarna för utställningen”, säger curatorn Kirsten Visdal.
Kirsten Visdal, utställningens curator sedan många år, har denna gång valt att arbeta med gyllene toner i mötet med brända färger på de textilier som ska framstå som arkitektoniska och monumentala i rummet. Tillsammans med Per Olav Sølvberg är hon intresserad av att visa sinnesupplevelser.


Trendutställningen är resultatet av ett samarbete med Léva Urban Design och Kirsten Visdal. Léva arbetar inom området Urban Design på Aalborg Universitet, som kombinerar kunskap från andra områden som sociologi, stadsplanering och design. Genom att koppla dessa till mänskliga behov och beteenden arbetar de för att utveckla stadsmiljöer och platser som är bra att leva i.
”Vi är på full fart in i en ny era för detaljhandeln som påverkar våra liv: hemma, på jobbet och i de gemensamma lokalerna vi använder som kaféer, restauranger, hotell och offentliga byggnader. De fysiska föremålen vi omger oss med ändrar inte bara karaktär, det gör också sättet de produceras, importeras och distribueras”.


I anslutning till trendutställningen blir det tre dagar med ett spännande föredragsprogram. Det kommer att vara fokus på stads- och fastighetsutveckling, arkitektur och inredning utöver trender och tendenser.
Konferencier för programmet är Cecilie Molvær Jørgensen.
”Ingen kan den här branschen bättre än hon, och vi är i trygga händer när hon ska guida oss genom ett omfattande program med många kunniga föredragshållare som GrecoDeco, Frida Ramstedt, Atelier Oslo, Lars Ø Ramberg, Birgit Torkildsby och många fler. Hela programmet finns på vår hemsida oslodesignfair.no”.



Nytt matkoncept
Det blir också ett helt nytt mat- och dryckeskoncept i år, nämligen Lillestrøm Lobby (L:by). Hela västra entrén har nu förvandlats till ett stort matkoncept med olika kök och sittplatser. Här kan man antingen ta sig något gott i glaset i baren eller boka en chambre séparée till sig själv och sina kunder.


”Förutom L:by och andra välkända restauranger i glasgången kommer caféet i hall C att betjänas av Grønnmat. Tone Berglihn och Claudia Stepien utvecklar hälsosamma och goda växtbaserade rätter där de gör det bästa av varje ingrediens. Det här vill man inte missa! De kommer även att göra sin signaturrätt på smaktorget i hall D under mässdagarna”.
I anslutning till smaktorget har Aina Sollie Steen även dukat två vackra bord som inspiration för alla besökare. Aina är inredare och stylist som under många år arbetat med både konstnärliga och kommersiella projekt. Hon är även känd från tv-program som Sommerhytta och Tid for hjem på TV2.


”Borden kommer att dukas med produkter från utvalda utställare, så jag kommer att använda dem som utgångspunkt för inspiration. Eftersom livet generellt präglas av kontraster, och jag har två bord att disponera, kommer jag att välja att göra två helt olika bord. Det ena blir mer maximalistiskt, medan uttrycket blir lite renare på det andra bordet”, avslöjar Aina.
”Nu jobbar vi för fullt med att få allt klart till augusti. Vi ser fram emot att se er alla igen. Vi kommer att ordna för både utställare och besökare så att det blir tidernas mässa! Vi räknar med extra höga besökssiffror i höst på grund av pandemin som präglat de senaste två åren, och lanseringen av det njutbara konceptet i hall B. Köp gärna din entrébiljett på vår hemsida redan idag. Välkommen!”, avslutar Kathrine Tillnes Jansen.
www.oslodesignfair.no

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.