Pandemirestriktioner slog hårt mot köpcentrum

E-handeln knep försäljning

Den senaste köpcentrumkartläggningen från HUI Research visar att den totala omsättningen i köpcentrum och handelsområden i Sverige minskade med 5,9 procent under 2020. Handelsområden visade sig vara bättre rustade för en pandemi och landade på en svag tillväxt om 0,1 procent. Bakgrunden är pandemirestriktionerna som ledde till stora förändringar i konsumenternas beteende och rörelsemönster. Som resultat av detta såg 2020 den största tillväxten av e-handeln hittills, en ökning med 40 procent, vilket drabbade både köpcentrum och handelsområden som hade tuffa pandemirestriktioner. Totalt minskade omsättningen i köpcentrum och handelsområden med 5,9 procent, men det finns stora variationer köpcentrumen emellan och det finns ett antal handelsplatser har haft en bra omsättningsutveckling trots den totalt sett negativa utvecklingen.

Handelsområdenas omsättning ökade under 2020 med 0,1 procent. Utbudet domineras generellt av dagligvaruhandel respektive hem- och fritidshandel som har stått relativt stadigt under pandemin.

Relaterat innehåll

27.03.2024Designbase.se

Light + Building visade framtiden i Frankfurt

26.03.2024Designbase.se

Iittala avtäcker ny logotyp och typsnitt

25.03.2024Designbase.se

Se upp för den franska lagen mot avfall

22.03.2024Designbase.se

EuroCIS 2024 stängdes framgångsrikt

20.03.2024Designbase.se

Design House Stockholm får ny vd

19.03.2024Designbase.se

Nytt pris hyllar hållbart och vackert kollektivt byggande

15.03.2024Designbase.se

Creativeworld-utställare skänker konstmaterial till barn

13.03.2024Designbase.se

Håll dig borta från facebook

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023