30.08.2022  |  Business  |  Design

Passion och originalitet tar Klong ut i världen

Med djupt originell och ofta tankeväckande design är Klong en unik spelare på den svenska designscenen. Det illustreras inte minst av att i nästan alla produkter som lanserats sedan starten år 2000 finns kvar i sortimentet. Nu tar företaget på allvar steget ut på den nordiska marknaden.

Familjeföretaget Klong var länge något av en doldis, omhuldad av designnördar och finsmakare, med en stark egen vision och ett fruktbart samarbete med några av landets främsta formgivare. På senare år har ljusstaken Gloria, designad av Broberg & Rodderstråle, Eva Schildts innovativa vas Äng och hennes ljushållare Constella blivit produkter som inte bara finns i många hem utan också kopieras friskt av andra tillverkare.

Nu inleder företaget en offensiv för att lyfta fram varumärket som sådant och det breda utbud av originell design som man byggt upp sedan Eva Hjertberg startade Klong år 2000.

”Vi har haft några väldigt expansiva år när vi har sett en enorm efterfrågan på våra produkter och en markant ökning i omsättning. Nu vill vi sätta fokus på varumärket och berätta vad Klong är”, säger Georg Hedendahl som är operativt ansvarig på Klong och Eva Hjertbergs son.
Företaget kommer bland annat att lansera en digital varumärkeskampanj och fördjupa samarbetet med återförsäljare som reflekterar varumärkets position på ett bra sätt.

”Vi har tagit fram en Brand Guide med tillhörande displaymaterial för att erbjuda våra återförsäljare lite hjälp på traven att framhäva våra produkter. Det tror vi kommer att underlätta skapandet av en bra presentation av Klong som varumärke. Vi tycker ju att våra produkter är fantastiska och vill att de ska göras den rättvisa de är värda.”

Nordisk expansion
Idag finns Klong på flera marknader runtom i världen men huvuddelen av omsättningen sker i Sverige. Georg Hedendahl berättar att företaget nu satsar på att bygga upp distribution i Norge och Danmark genom att etablera samarbeten med agenter och utvalda återförsäljare.

”Vi har haft en otrolig utveckling i Sverige och tror egentligen inte att de andra nordiska länderna är så olika. Vårt breda sortiment av inredningsdetaljer, möbler och belysning gör också att det finns möjligheter att lyckas med andra typer av produkter än i Sverige. Som återförsäljare i Norge och Danmark har man verkligen möjlighet att växa med oss eftersom vi inte finns på så många ställen idag. Vi ser framför oss en strategi där vi växer långsamt och organiskt med ett fåtal utvalda återförsäljare”.

Parallellt med varumärkesarbetet och expansionen utomlands pågår utvecklingen av nya produkter, själva hjärtat i Klongs verksamhet. Under våren lanserades den nytänkande vasen Jubel, formgiven av Hanna Wendelbo. Istället för att samla blommor i en bukett låter Jubel användaren skapa egna blomsterarrangemang. En annan nyhet är ljusstaken Cirkus, designad av Eva Schildt. Ljusstaken är dekorerad med segment av rörliga halvcirklar som kan ställas på olika sätt för att skapa olika uttryck. Vägglampetten Twilight är Klongs första designsamarbete med Margarita Matiz Bergfeldt. Lampetten kommer med både ljusinsats och en vas för att kunna användas på olika sätt vid olika tillfällen. Det lekfulla elementet av medskapande är typiskt för Klongs design.

Långsiktig design
Kännetecknande för Klong är också ambitionen att arbeta med ett långt tidsperspektiv. En illustration av hur väl man lyckats är att i stort sett alla produkter som lanserats sedan företaget grundades för 22 år sedan fortfarande finns kvar i sortimentet.

”Vi arbetar väldigt aktivt med produktutveckling för att hela tiden förnya oss och det är viktigt för vår långsiktiga vision att det vi skapar också har en bärighet. Vi ser oss som stigfinnare. Vi sneglar inte på någon annan och följer inte trender. De produkter vi skapar är unika, men tyvärr är många också väldigt kopierade”, berättar grundaren Eva Hjertberg.

Eva är ekonom och hade jobbat länge inom banksektorn när hon år 2000 startade Klong för att få utlopp för sitt intresse för färg och form. Tidigt började hon samarbeta med formgivaren Jonas Bolin, vilket resulterade i bestickserien Salvia.

”Idén var att försöka hitta en modern formgivning och en modern produktion. Jag hade kontakter i Thailand som var väldigt duktiga på smide, de kunde arbeta med olika ytor och i korta serier. Det var väldigt roligt, jag lärde mig mycket och det gjorde Jonas också tror jag. Min vision var alltid att skapa produkter som var innovativa och hade en långsiktighet”.

En intressant sak med långlivade produkter är att man kan följa hur försäljningen utvecklas över tid. Constella som lanserades 2005 har haft en långsamt men stadigt ökande försäljningskurva. Äng växte från en blygsam start till en enorm försäljningsframgång som Klong aldrig lyckades bygga upp ett lager på. Gloria blev en superhit redan vid lanseringen och har sedan dess stabiliserats på en mer normal nivå. Framgången med Gloria kom som en överraskning för Eva.
”Jag älskade den! Men jag hade inga stora förväntningar på försäljningen, jag tänkte att det skulle vara lite för stor”.

Kvalitetsmaximering
En produkt som hon rent produktionstekniskt är särskilt stolt över är den graciösa ljusstaken Tender som är inspirerad av motljusets effekt att sudda ut konturer på föremål. För designen står formgivaren Charlotte von der Lancken som också ritat den balanserande smörkniven Tilt.

”Charlotte hade en tanke på de långsträckta figurerna av Alberto Giacometti och ville att tråden knappt skulle vara synlig. Den var jättesvår att producera eftersom den har en tung botten och en tråd som måste vara tunn utan att bli bräcklig. Att hitta den balansen i materialet trodde jag inte skulle vara möjligt, men det var det”, berättar Eva och prisar de producenter som Klong har byggt upp samarbete med under åren.

”Det är alltid en utmaning att hitta brytpunkten mellan bra kvalitet och rätt pris. När jag började var många producenter vana vid europeiska och amerikanska företag som kom dit, ställde fram prototyper och frågade vad tillverkningen skulle kosta, istället för att fråga om de kunde tillverka med högsta kvalitet och sedan prata pris. Vi vill inte prisminimera utan kvalitetsmaximera”.
Att företaget är familjeägt bidrar också till möjligheten att tänka långsiktigt.

”Eftersom vi inte hoppar på trender så utsätter vi inte produkterna för toppar och dalar. Vi var först med koppar med våra oljelyktor Patina. Sedan när alla började jobba med koppar minskade den i popularitet, men vi har fortfarande kvar den i sortimentet. Och eftersom företaget är privatägt kan vi överleva produktcykler”, säger hon.

Georg Hedendahl som idag är operativt ansvarig för företaget är jurist och har tillbringat många lediga stunder under uppväxten med att packa varor i lagret och arbeta med försäljningen.

”När jag började på juristprogrammet i Uppsala hade jag inga planer på att fortsätta i bolaget. Jag ville bli diplomat. Men jag arbetade för Klong parallellt med studierna och under sista året trillade polletten till slut ner. Det är ju exakt det här jag vill göra! Möjligheterna att bygga vårt varumärke långsiktigt samt att nå ut med våra produkter till nya marknader var för stora för att tacka nej till.’’
www.klong.se

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.