Porslin för ett nytt sätt att duka
Nystartade varumärket Malmö Porslin presenterar sig med den originella premiärkollektionen Pi, tänkt att både komplettera befintligt porslin och inspirera till att servera på ett nytt sätt. För designen står Carina Seth Andersson.
Att starta upp porslinsproduktion är en process som tar lång tid och kräver investeringar i dyra verktyg. Nya svenska porslinsleverantörer hör till ovanligheterna. Men under våren såg ett helt nytt svenskt porslinsvarumärke dagens ljus. Nystartade Malmö Porslin presenterade sig med den originella och vackra premiärkollektion Pi, formgiven av Carina Seth Andersson och tillverkad på en porslinsfabrik i Tjeckien och på Skrufs glasbruk i Småland.
Initiativet kom från de designintresserade vännerna Ulrika Erlandsson och Ann-Marie Josefsson. Ulrika, som är jurist och bland annat har jobbat på Ikea samt drivit egen möbel- och inredningsbutik, och Ann-Marie, ekonom med lång erfarenhet inom inköp och marknadsföring i textilbranschen, hade pratat länge om att starta en verksamhet tillsammans. Efter en resa till Tokyo där de kom i kontakt med det traditionsrika japanska porslinet stod det klart att det skulle bli porslin och glas för det dukade bordet.
Hemkomna från Japan engagerade de Magnus Ingerstedt som är creative director, och sina makar Peter Erlandsson och Pär Josefsson, grundare av String Furniture, i projektet.
”Vi hade pratat om att vända oss till någon som hade den kreativa erfarenheten som vi inte hade. Vi kände Magnus sedan tidigare och det var också han som kände Carina”, berättar Ulrika Erlandsson.
Magnus ordnade ett möte med Carina Seth Andersson som nappade på idén, utvecklade konceptet och formgav kollektionen.
”Det har varit fantastiskt roligt och inspirerande att få jobba med henne. Carina är enormt kunnig och samtidigt väldigt ödmjuk. Det var Carina som möjliggjorde projektet”, säger Ann-Marie Josefsson.
Rena former
Pi består av 11 porslinsdelar i olika storlekar och bygger på grundformerna cirkel och halvklot. Därav namnet Pi, den matematiska konstanten som representerar förhållandet mellan en cirkels omkrets och diameter. I kollektionen ingår också två munblåsta glasvaser. Porslinsdelarna är formgivna för att kunna användas för olika ändamål. En skål kan bli en kopp eller en pokal för dryck och en tallrik kan bli ett serveringsfat. Delarna är tänkta som funktionella komplement till det som redan finns i köksskåpet men de kan också fungera som en servis för att servera olika rätter var för sig, som man traditionellt serverar på många andra håll i världen.
Ulrika Erlandssons och Ann-Marie Josefssons tanke var först att producera porslinet i Sverige. De besökte porslinsfabrikerna i Lidköping och Gustavsberg med där kunde man av olika skäl inte ta sig an produktionen.
”Då började vi leta tillverkare utomlands. Vi ville vara i Europa och Tjeckien är ett porslinsland med långa traditioner. Vi valde ut ett antal tillverkare och reste runt och träffade dem i oktober 2020. Den första fabriken vi besökte visade sig vara särskilt bra”, säger Ulrika Erlandsson.
Porslinsproduktion är en verksamhet som kan vara smutsig och framför allt dammig, men på fabriken var det rent och välskött. Ulrika och Ann Marie berättar hur Carina, som besökt många porslinstillverkare, uppmärksammade saker som de själva inte uppfattade under rundturen, bland annat den goda arbetsmiljön.
Smart produktion
Att produktutveckla i porslin tar tid. Materialet har sitt eget tempo som inte kan skyndas på. Prover måste torka innan de kan skickas. För att minska kostnaderna för att ta fram verktyg föreslog Carina Seth Andersson att man skulle använda samma formar till flera av delarna, men kapa dem på olika sätt för att få fram olika produkter.
”Det är ett smart sätt att producera som både håller kostnaderna nere och skapar en estetisk helhet i kollektionen”, säger Ann-Marie Josefsson.
Förutom de tekniska faktorerna bidrog också pandemin till att produktutvecklingen försenades något.
”Det var ritningar som gick fram och tillbaka, formar som skulle tillverkas och prover som skickades. Det tog ganska lång tid men det gjorde inte oss någonting. Det var viktigare att det blev bra än att det gick snabbt”, konstaterar hon.
Målet var att ta fram ett tidlöst porslin av hög kvalitet med lång livslängd. Hållbarhetstanken avspeglar sig också i det avskalade formspråket med rena former som ska kunna fungera tillsammans med många andra typer av porslin.
”Carina var tydlig med att alla delar ska kunna ha olika användningsområden. Pokalen ska fungera att äta eller dricka ur, lika väl som att servera praliner i. Det här är också produkter som man ska kunna kombinera med den servis som man redan använder. Man ska inte behöva byta ut det man redan har. Vår tanke framöver är att ta fram fler delar i serien”.
”Vi ville gärna göra glasvaser, en stor och en mindre vas, och kunna tillverka dem på ett svenskt glasbruk. Det föll sig naturligt att göra det på Skruf, där Carina redan producerar mycket av sitt glas. Det är också extra roligt att det är ett hantverk som verkligen lever kvar”, säger Ulrika Erlandsson.
Nya produkter på gång
Namnet Malmö Porslin är återbrukat från Malmö Porslinsfabrik som producerade hushållsporslin på Porslinsgatan i Malmö under några år i mitten av 1870-talet. Idag betraktas föremål från fabriken som rariteter. Dagens Malmö Porslin är tänkt att positionera sig i ett mellanskikt på marknaden.
”Vi vill att målgruppen ska vara människor som är intresserade av kvalitet och köper saker som man får relationer till. Det kan vara unga som gamla. Vårt porslin ska vara tänkt som ett långsiktigt inköp för den som köper det”, säger Ann-Marie Josefsson.
”Det gäller att hitta en bra balans för att nå ut på rätt sätt, vilket kan vara svårt att styra över särskilt nu när man är helt ny. Men det känns som att de återförsäljare vi pratat med hittills har den känslan vi söker. Jag drev under några år en inredningsbutik och märkte då att många kan vara osäkra på sådant som är nytt, det kan finnas ett motstånd mot att köpa sådant som ingen annan har. Så man behöver synas på många ställen samtidigt som man är sparsmakad. Det är alltid en inkörsperiod med nya varumärken”, konstaterar Ulrika Erlandsson.
Att sälja själva finns inte i planerna just nu, men kan bli aktuellt framöver. Ulrika Erlandsson och Ann-Marie Josefsson berättar att internationella kontakter börjat visa intresse för Pi och att företaget redan har en distributör i Australien, men att Malmö Porslin i dagsläget i första hand fokuserar på Sverige och sedan på den nordiska marknaden. Det är trots allt bara två personer som arbetar med den dagliga verksamheten. Men fler produkter är under utveckling.
”Vi har ett samarbete med en annan formgivare om en helt annan produkt. Men vi håller oss kring det dukade bordet. Vi vill växa och ta in några fler formgivare men målet är inte att växa till ett storföretag för växandets skull. Vi kallar oss ett litet designhus”.
Malmö Porslin
Aktuell med: Nya kollektionen Pi och nordisk distribution för det japanska ljusdesignföretaget Ambientec
Grundare: Ulrika Erlandsson, Ann-Marie Josefsson, Magnus Ingerstedt, Peter Erlandsson och Pär Josefsson
Huvudkontor: Malmö