Premiär för nya varumärket NJRD
Designkontoret Bernadotte Kylberg och digitala designbutiken Nordic Nest lanserar ett nytt varumärke tillsammans. NJRD, som står för en grafisk skandinavisk minimalism, landar samtidigt i 70 länder.
Nya varumärken hör inte till ovanligheterna i inredningsvärlden. Men en lansering som är ett nära samarbete mellan ett etablerat designkontor och en stor återförsäljare, som består av över 80 produkter och omedelbart når kunder i 70 länder, kan vara unik.
I mitten av november presenterades det nya varumärket NJRD (uttalas Njord). Bakom står designkontoret Bernadotte & Kylberg och den digitala designbutiken Nordic Nest, tidigare Designonline. Den första kollektionen består av grafiskt mönstrade tuftade och handvävda mattor samt bomullsplädar i serien Shapes och porslinsservisen Lines med allt från tallrikar och fat till muggar och kannor i tre färger. Trots bredden har produktutvecklingen gått mycket snabbt. Från att parterna bestämde sig för att sätta igång fram till produktlanseringen tog det bara ett och ett halvt år.
Bernadotte & Kylberg, som består av Oscar Kylberg och Carl Philip Bernadotte, har designat produkter för företag som Stelton, Georg Jensen, Hästens, med flera. Med ett eget varumärke har designduon fått möjlighet att utveckla nya idéer utan ramar att förhålla sig till.
”Vi har under alla år byggt upp vår verksamhet kring att skapa design åt andra. Därför kändes det inspirerande och spännande att få skapa ett eget varumärke och bygga något nytt tillsammans med en ny partner, på ett nytt vis," säger Oscar Kylberg.
Samarbetsprojekt
Kollektionen har utvecklats i nära samarbete med Nordic Nest, som inriktar sig på skandinavisk livsstil och den skandinaviska designtraditionen. Varumärket NJRD ägs gemensamt av Bernadotte & Kylberg och Nordic Nest.
”Samarbetet med Nordic Nest känns otroligt roligt för oss. De är en av de ledande i världen på att sälja skandinavisk design och har ett fantastiskt team, unga och väldigt engagerade. Deras mission är att få ut mer skandinavisk design i världen och vi hittade varandra väldigt naturligt i det. De extremt skickliga på logistik och distribution. Jag tror att kombinationen kan bli jättebra”, säger Oscar Kylberg.
För Nordic Nest är satsningen en möjlighet att stärka sitt erbjudande genom att kunna erbjuda en unik produkt.
”Vi vill hjälpa människor att skapa hem att älska. Det finns ett stort värde för oss att kunna erbjuda någonting unikt. Både vi och våra konkurrenter håller på med egna varumärken, men om jag ska vara krass så är det kanske inte altid det tillför så mycket nytt kundvärde. Med NJRD får vi möjlighet att skapa ett unikt sortiment men framförallt kan vi erbjuda kunderna fantastiska produkter, både i formgivning och kvalitet”, säger Nordic Nests vd Bank Bergström.
Ambitionen har varit att skapa produkter som lever länge och därför har kvaliteten varit en viktig aspekt. Prismässigt placerar sig varumärket i den över delen av mellanprissegmentet.
”När vi är ute i världen får vi ofta frågan vad som är skandinavisk design. Det är ju vad vi gör, vi är skandinaver. Det är vårt sätt att visa hur vi ser på hållbarhet. När något har använts av tre generationer blir det tidlöst. En matta från NJRD ska vara så vacker att det ska vara svårt att bestämma om den ska hänga på väggen eller ligga på golvet”, säger Oscar Kylberg.
Bernadotte & Kylberg
Ägare: Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylberg
Startade: 2012
Uppdrag för: Stelton, Georg Jensen, Hästens, Åhléns m fl
Hög igenkänningsgrad
Så hur skapar man ett nytt varumärke? Ett varumärke måste ha en identitet. Oscar uttrycker det som att ett varumärke har ett eget DNA. När Bernadotte & Kylberg designar för andra varumärken måste de förhålla sig till det varumärkets DNA. Men när de skapade NJRD fick de de uppfinna ett helt nytt, berättar han.
”Vi är grafiska formgivare i botten båda två. Det händer något otroligt spännande när man jobbar med tvådimensionell design som appliceras på en tredimensionell produkt. Linjerna får ett nytt liv. Vi vill att NJRD ska ha en stark grafisk identitet som sedan appliceras på subtila sätt på olika material och texturer. Man ska alltid kunna se att det är en NJRD-design. Det ska bli ett brett och starkt skandinaviskt varumärke med hög igenkänningsgrad och där det ska finnas något för alla rum”.
Själva designarbetet började med textilierna. Sedan flyttades de grafiska elementen över till table top-produkter. Bernadotte & Kylberg har en noggrant definierad designprocess som de följer i alla projekt. NJRD är inget undantag.
”Vi vill få ut det bästa av varandra hela tiden. Som formgivare har vi ett stort ansvar gentemot våra kunder och måste veta att vi alltid kan leverera även om vi bara är två. Vi arbetar i fem steg: research, insikt, tes, idé och form. Varje del i processen är lika viktig och måste få den tid det behöver. I sista steget sitter vi med papper och penna och ritar. Det delen går ju snabbare idag än när vi började eftersom vi har så mycket mer erfarenhet.”
Nordic Nest
Ägare: BHG Group
VD: Bank Bergström
Startade: 2003 som Designonline. Nordic Nest sedan 2019
Marknader: 9 nationella sajter samt 1 internationell
Fler produktkategorier
Till en början kommer NJRD att finnas exklusivt hos Nordic Nest och nå alla företagets marknader. Så här en månad efter lansering är det fortfarande lite tidigt att sia om framtiden.
”För både Nordic Nest och Bernadotte & Kylberg är det här ett väldigt långsiktigt projekt. Men just nu har vi fullt fokus på att den första kollektionen ska kunna nå ut till så många kunder som möjligt”, säger Bank Bergström på Nordic Nest.
Oscar Kylberg ser framför sig att kollektionen kommer att utvecklas på ett naturligt sätt.
”I början kommer det bli produkter som vi har erfarenhet av. Sedan kommer vi säkert att titta närmare på sådant som vi har längtat efter att jobba med, större saker till exempel. Kollektionen kommer att växa på ett naturligt sätt. Gör man porslin kanske det blir naturligt att göra bestick. Gör man kuddar kanske det blir naturligt med något att lägga kuddarna på. Det kan bli så att vi träffar på en väldigt duktig producent och bestämmer oss att göra något tillsammans med den producenten. NJRD ska vara ett varumärke som växer på sin egen erfarenhet.”