Rosendahl Design Group: Vi satsar stort på Sverige
Rosendahl Design Group kommer att lägga ner mycket kraft på den svenska marknaden i framtiden. ”Sverige är ett extremt designmedvetet land vilket ligger helt i linje med vad vi står för” säger Charlotte Fly Andersen. På Formex kommer man bl.a. att visa upp Lyngby Porslin för den svenska marknaden.
”På sikt drömmer vi om att kunna kalla Sverige för vår hemmarknad på samma sätt som Danmark och Norge. Just därför är den svenska marknaden ett av våra stora framtida fokusområden” säger Charlotte Fly Andersen, Vice President i Rosendahl Design Group. Hon berättar även att satsningen på Sverige innebär att man prioriterar och från huvudkontorets sida kommer att vara lyhörd för de behov som finns på den svenska marknaden samt att man kommer att stödja försäljningen både PR- och marknadsföringsmässigt. ”Vi vill vara välrepresenterade i livsstilsaffärer och vi vill samarbeta med svenska bloggare och på det stora hela sörja för att vårt varumärke är så brett representerat som möjligt.”
För att lägga vikt bakom orden har man tillsatt en ny landschef i Sverige, Jörgen Ottbäck, och samtidigt uppdaterat försäljningsenheten med nya medarbetare så att fyra försäljare nu täcker landet. ”Vi har verkat på den svenska marknaden under 10 år och upplevt en fantastisk tillväxt. Fram till nu har Kay Bojesen med sitt inslag av humor och Rosendahl med sitt rena och funktionella uttryck varit de stora varumärkena på den svenska marknaden och även Holmegaard har funnit sin plats, inte minst med ljuslyktan Design with Light av Maria Berntsen. Men vi har mycket annat att erbjuda.”
När Rosendahl Design Group satsar på Sverige sker det således med hela paletten av varumärken som kunderna har möjlighet att köpa in. ”Från oss kan du plocka in de varumärken som passar ditt företag och vad det som behövs på hyllorna.” I sortimentet finns allt från Kay Bojesen Denmark till Holmegaard och Rosendahl samt inte minst Lyngby Porslin som Rosendahl Design Group köpte 2016 och som nu på allvar kommer att presenteras för svenska inköpare på Formex.
”Vi har stora förväntningar på Lyngby Porslin på den svenska marknaden. Sverige är ett extremt designmedvetet land med medvetna och kräsna konsumenter. Det finns en tradition av design och konsumenterna faller för det som håller god standard. Därför hyser vi inget tvivel om att Lyngby Porslin kommer att tas emot mycket väl” säger Charlotte Fly Andersen.
Rosendahl Design Group
Rosendahl Design Group är ett företag som äger sju varumärken som säljs på den svenska marknaden: Rosendahl, Kay Bojesen Denmark, Lyngby Porslin, Holmegaard, Juna, Bjørn Wiinblad Denmark samt Arne Jacobsen Clocks.
Strategin är att låta varje varumärke ha sin egen identitet och utveckling för att stå ut så tydligt som möjligt för konsumenterna.
Rosendahl Design Group har verkat på den svenska marknaden under 10 år och inte minst varumärket Rosendahl med sina enkla stilrena produkter samt Kay Bojesen med sina finurliga figurer har tagits emot mycket väl.
”När vi köpte Holmegaard 2008 och stod i begrepp att lansera det på den svenska marknaden kände vi stort tvivel då Sverige själv har en stolt glastradition, men inte minst Design with Light-ljuslyktorna blev en dörröppnare med sina enkla former och interaktion mellan glas och läder vilket skapade ett utryck som rönte stor uppskattning i Sverige” berättar Charlotte Fly Andersen, och tillägger att man nu upplever att fler produkter börjar uppmärksammas mer och mer.
2016 köpte Rosendahl Design Group textilföretaget Juna vars produkter också de introducerats i Sverige, och detsamma gäller Lyngby Porslin som man har stora förväntningar på.
Lyngby Porslin
Den danska porslinsfabriken Lyngby Porslin grundades 1936 och lyckades innan sin stängning 1969 att sätta ett betydande avtryck i dansk designhistoria genom sin unika och utmärkande design, inte minst signaturen Lyngbyvasen. Under 2012 återuppstod Lyngby Porslin som varumärke och den ena ikoniska designen efter den andra återlanserades med största respekt för dess historiska arv. 2016 köpte Rosendahl Design Group varumärket och ett samarbete med nya formgivningstalanger bygger vidare på historien om en av Danmarks mest innovativa porslinstillverkare.
”Lyngby Porslin ligger helt i linje med vår ambition och strategi om att återuppliva danska designklassiker. Lyngbyvasen är ett bra exempel på en sådan återupptäckt. Men det finns naturligtvis en stor skillnad med att återlansera den ikoniska Lyngbyvasen som på några år har sålts i hundratusentals exemplar och andra mindre kända designer som bara väntar på att återupplevas. Det är just därför Rosendahl Design Group beslutade köpa in Lyngby Porslin” säger Charlotte Fly Andersen.
Just därför vill man i framtiden fortsätta se den räfflade Lyngbyvasen i kollektionen och samtidigt dyka ned i det stora arkiv som ingick tillsammans med rätten att använda etiketten ”Lyngby Porslin Porslinsfabrik Danmark” och där hitta nya spännande produkter.
Ett exempel på detta är Form-serien som omfattar en rad olika vaser vars former har inspirerats av de gamla porslinsvaserna i arkivet. Idag är vaserna i vackert glas och designen är uppdaterad.
Lyngby Porslins produkter tillverkas i två välrenommerade fabriker i Tyskland, Kahla och Reichenbach, där man är mån om att bibehålla den höga kvaliteten hos såväl porslin som glas. Utöver Lyngbyvasen och Form-serien omfattar kollektionen även den klassiska Rhombe stel, Thermodan (med världens första porslinstermos designad av Axel Brüel 1957) samt koppar och kaffefat formgivna av Aldo Bakker och en rad andra serier i glas såväl som porslin.