12.01.2021  |  Business  |  Branschnytt

Så gör de europeiska mässorna i vår

Vilka mässor ställs in, vilka hålls online och vilka har flyttats till ett senare datum? Här är en överblick över vad som händer på mässorna i vår.

Formland flyttar på grund av coronarestriktioner till 11–14 mars. Här väntas över 300 utställare samlas för att presentera sin vårnyheter. För första gången rymmer Formland också Formland Furniture. Årets Trendzone skapas av FlyHelsted och det arrangeras ett omfattande och inspirerande föreläsningsprogram på Speak Up-scenen.

Formex i januari och Stockholm Furniture & Light Fair i februari har ställts in. Istället kommer båda mässorna att stå värd för coronasäkra aktiviteter i centrala Stockholm under Stockholm Design Week 8–13 februari 2021. Produktlanseringar och utställningar kompletteras med digitala event på mässornas egna plattformar och i samarbete med externa mediapartners.

Oslo Design Fair äger rum som planerat 27–30 januari, dock i en något annorlunda format. Det kommer att öppna ett större område med showrooms där utställare och köpare kan mötas. Man har också sammanställt ett fackprogram under fyra dagar i en ny studio.
Trendutställningen visar de senaste inredningstrenderna och pop up-butiker öppnar med märkesvaror. Delar av mässan kommer att vara öppna för allmänheten, bland annat trendutställningen och pop up-butikerna. Showroomen är reserverade för utställare och inköpare.
Nordstil som skulle ha ägt rum i Hamburg 16–18 januari har ställts in helt på grund av coronarestriktioner. Arrangören Messe Frankfurt meddelar att sommarutgåvan av mässan kommer att gå av stapeln 24–26 juli.

Maison&Objet har flyttats fram från januari till 26–30 mars. Under tiden stöder mässan branschen via den digitala plattformen MOM och de marknadsföringsverktyg som finns i den. Enligt mässan kommer man att erbjuda ett omfattande utställningsekosystem som inkluderar ett antal digitala mässor uppdelade i teman. När den fysiska mässan startar i mars kommer MOM-plattformen att stärkas med multimediainnehåll och en ökad digital närvaro.

Ambiente (Consumer Goods Show) har flyttat från februari till 17–20 april. Mässorna Ambiente, Christmasworld och Paperworld slås 2021 samman under namnet International Consumer Goods Show – Special Edition. Liveevenemanget kompletteras med det digitala initiativet Consumer Goods Digital Days. På grund av sammanslagningen, de nya datumen och hybridversionen av evenemanget kommer Messe Frankfurt att försöka skapa nya affärsförbättrande synergieffekter mellan mässorna.

Den speciella hybridutgåvan av imm Cologne som skulle ha ägt rum 20–23 januari har ställts in. ”Konceptet för denna specialutgåva baserades på samspelet mellan online och offline och därför är det inte meningsfullt att genomföra en rent digital mässa eftersom Ambista, det globala nätverket för möbler och inredningsindustrin, gör det redan idag”, kommenterar arrangören.

Heimtextil 2021 flyttas fram från januari och hålls istället 4–7 februari tillsammans med Techtextil och Texprocess 2021 i Frankfurt. Enligt Messe Frankfurt kommer det att ge spännande synergier.

”De flesta Heimtextilutställare vill att vi ska hålla mässan. Många företag hoppas kunna ge sitt företag en boost genom att delta i mässan efter omstarten. Vi ser det därför som vår plikt att vara en del av det”, säger Detlef Braun, ledamot av styrelsen i Messe Frankfurt.

Christmasworld (Consumer Goods Show) har flyttat till 17–20 april. Mässorna Ambiente, Christmasworld och Paperworld slås 2021 samman under namnet International Consumer Goods Show – Special Edition. Liveevenemanget kompletteras med det digitala initiativet Consumer Goods Digital Days. På grund av sammanslagningen, de nya datumen och hybridversionen av evenemanget kommer Messe Frankfurt att försöka skapa nya affärsförbättrande synergieffekter mellan mässorna.

Paperworld (Consumer Goods Show) har flyttat till 17–20 april. Mässorna Ambiente, Christmasworld och Paperworld slås 2021 samman under namnet International Consumer Goods Show – Special Edition. Liveevenemanget kompletteras med det digitala initiativet Consumer Goods Digital Days.

Spring Fair i februari har ställts in. Arrangören Hyve Group meddelar att nästa planerade evenemang blir Autumn Fair i NEC Birmingham 5–8 september. Spring Fair kommer tillbaka som en fysisk mässa 6–10 februari 2022. Hyve och teamet bakom Spring Fair arbetar istället för att skapa ett virtuellt forum och exklusiva seminarier för att utbilda och informera deltagarna. Se mer på Spring Fairs webbplats.

TrendSet Winter 2021 som skulle ha ägt rum i januari har skjutits fram till 20–22 februari. Med de nya datumen kommer utställare fortfarande att kunna visa trenderna för sommaren och nya produkter för julen 2021 i god tid före säsongsstarten.

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.