Så utvecklas Amazons svenska satsning
Två år efter premiären står det klart att Amazons svenska etablering inte blev den stora omstöpning av e-handeln som många hade förutsett. Men för flera svenskt inredningsföretag, bland andra Linum, har plattformen visat sig ha stor tillväxtpotential.
E-handelsjätten Amazons lansering av en svensk sajt i slutet av oktober 2020 var kanske den mest omdiskuterade premiären i den svenska detaljhandeln någonsin. Förväntningarna i branschen varierade från förhoppningar om en språngbräda mot nya marknader till oro för prispress från lågprisprodukter och en ny aktör med en alltför dominerande ställning i den svenska e-handeln.
Med etableringen gjordes i ett slag 150 miljoner artiklar från återförsäljare över hela världen tillgängliga för svenska konsumenter. Enligt uppgifter från Amazon fanns tiotusentals produkter från svenska företag med från start, bland annat från Electrolux, OBH Nordica, Ellos, BRIO och Lagerhaus. Två år och en pandemi senare står det klart att de mer dystopiska profetiorna om utvecklingen efter etableringen inte infriades – amazon.se blev ingen category killer.
Enligt statistik från sajten statista.com stod amazon.se för drygt 6,2 procent av alla besök på e-handelssajter i Sverige i maj 2022, att jämföra med exempelvis 5,7 procent för prisjakt.nu och 18,5 procent för blocket.se. Stor alltså, men långt ifrån störst.
I samband med tvåårsjubileet lättade Amazon på hemlighetsmakeriet kring vad svenska kunder har handlat på amazon.se sedan starten. Även om produkter från många svenska inredningsföretag är tillgängliga på plattformen är det inte inredningsdesign som toppar försäljningen utan enklare förbrukningsvaror och teknik, det vill säga produkter som man inte behöver se och pröva i verkligheten för att kunna värdera.
Möjlighet till export
Idag säljer omkring 1 000 svenska företag produkter på amazon.se. Enligt bolagets egna uppgifter är det en ökning med 40 procent sedan förra året. Det totala utbudet har mer än fördubblats till 400 miljoner artiklar. Bland bästsäljarna finns produkter som soppåsar och ersättningsblad för rakapparater samt teknikfavoriter som Playstation 5 och Apple AirPods.
”De första två åren har varit väldigt spännande för Amazon i Sverige, och vi har som bolag lärt oss otroligt mycket om Sverige som land, dess kultur och vad kunderna vill ha. Vi vet att många svenskar vänder sig till Amazon för sina vardagsbehov på grund av våra låga priser och smidiga leveranser. Listan över bästsäljare på amazon.se visar tydligt att Amazon håller på att bli en del av svenskarnas regelbundna shoppingvanor”, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på amazon.se.
Ett viktigt incitament för många företag att ansluta till sajten är möjligheten till export. Det gäller inte minst svenska små och medelstora företag som enligt bolaget uppvisat en sammanlagd försäljning utanför Sverige värd över en miljard kronor.
”Vi är väldigt glada över att se så många svenska små och medelstora företag sälja på amazon.se. Att stötta såväl svenska företag som entreprenörer är en grundläggande del av vårt arbete, särskilt eftersom en investering i att stötta svenska små och medelstora företag också innebär en investering i lokalsamhället. För våra kunder är det viktigt att vi ger dem ett urval av de produkter de vill ha, och av erfarenhet vet vi att en bra mix av starka lokala varumärken och internationella bästsäljare är det bästa sättet att uppnå det. Svenska varumärken är också populära internationellt, och jag är glad över att se så starka exportsiffror från våra svenska säljare”, säger Gulfem Toygar.
Linum tidigt ute
En av de svenska leverantörer som var tidigt ute på Amazon var Linum, som funnits på marknadsplatsen sedan 2018, alltså två år före den svenska sajten lanserades. Inledningsvis använde företaget Amazons upplägg Vendor, i vilket Amazon fungerar som återförsäljare och ägare av varan även om det är leverantören som står för butiken på marknadsplatsen. Under 2020 växlade Linum spår till upplägget Seller, där Linum själva äger sina produkter tills de når slutkund. Här använder leverantören alltså enbart Amazons handelsplats och infrastruktur. Fördelen med det är att man får bättre kontroll, berättar Emma Möllare, digital projektledare och ansvarig för Linums marknadsplats på Amazon, i ett pressmeddelande.
”Vi har större möjligheter att styra över hur vi vill att varorna ska drivas, marknadsföras och prissättas. Vi bygger upp egna ’shoppar’ på deras sajt och nyttjar enbart deras utbyggda och etablerade logistik”, säger hon.
Tanken är att Linum ska finnas i alla Amazon-länder och språk som också är representerade på den egna sajten linumdesign.com. I dagsläget finns butiker på Amazon på svenska, tyska, franska, spanska, italienska och holländska. I juni gjorde Amazon det möjligt att återlansera den engelska butiken, vilket innebar att Linum kunde nå den brittiska marknaden trots att den egna webbshopen blivit tvungen att ta paus på grund av problem relaterade till Brexit.
Stor tillväxtpotential
På Amazon säljer Linum sina viktigaste produktgrupper, bland dem signaturprodukterna Pepper sittdyna och kuddfodral. Bakom onlinebutiken hos Amazon finns ett komplext logistiknätverk och eftersom alla produkter måste ha ett eget kampanjschema är möjligheterna till breda sortiment begränsad.
Att använda Amazon som plattform för försäljning är inte alldeles enkelt, konstaterar Emma Möllare. Det är mycket som ska skötas, som varulistning, valutakontroll, priser, innehåll, orderförsändelser, kampanjarbete, fakturering, momsrapportering med mera. För den med begränsad erfarenhet kan det vara en bra idé att ta hjälp av en byrå. Men för Linum har Amazon visat sin ha stor tillväxtpotential.
”Den går enligt förväntan! Vi ökar varje år och även om 2022 varit betydligt besvärligare än 2021, får vi troligen en tillväxt. Prognosen ser bra ut och det är framförallt den nygamla marknaden UK som bidrar. Dessutom finns vi ju faktiskt även på Amazon i Sverige, även om svenskarna tenderar att vara en smula mer återhållsamma i sina Amazonaffärer än exempelvis tyskarna”, säger Emma Möllare.