Sensationell mäss-comeback
Det blev en sensationell comeback för Ambiente, Christmasworld och Creativeworld, som för första gången gick samman för att inspirera som den globala knytpunkten för kommande livsstilstrender. De speglar den alltjämt ökande sammansmältningen av livsstil och mässans övergripande tema: hållbarhet.
4 561 utställare fyllde de 352 950 kvadratmetrarna i Frankfurts mässcenter och lockade till sig hela 154 000 detaljhandlare från 170 länder världen över. Därmed var det mer än 70 % av besökarna som kom från andra länder än Tyskland.
Mer än någonsin tidigare blev Frankfurt hem åt den globala konsumentvarumarknaden. I fem dagar surrade de fullbokade utställningshallarna av glada återföreningar och energisk köpglädje.
”Med ett överväldigande antal besökare och en enorm internationalitet har vi gjort en otrolig comeback på den internationella konsumentvaruscenen, efter mer än två år av pandemi. Frankfurt har stärkt sin position ytterligare och är nu ledande inom inspiration, beställningsläggning och nätverkande. Vårt nya koncept One-Stop-Shop fungerar”, säger Detlef Braun, som sitter i styrelsen.
Köpare fick uppleva ett unikt urval av fräscha affärsimpulser: Hos Ambiente Dining utökades Living and Giving med den nya arbetssektionen, som tar avstamp i det moderna arbetslivet. Christmasworld inspirerade sektorn med säsongsbetonade blickfång och festliga dekorationer med wow-effekt, för den vackraste och bäst säljande tiden på året – julen.
Creativeworld valde att hylla den nuvarande gör-det-själv-boomen med kreativ input och interaktiva workshops. ”Det nya mässformatet bestående av Ambiente, Christmasworld och Creativeworld är sammanhängande och perfekt anpassat till branschens behov, eftersom sortimenten inom leva- och bosegmentet i allt högre grad smälter samman. Stämningen bland våra medlemmar var positiv och vi fick det ännu en gång bekräftat att vår bransch behöver mässor, där man kan nätverka, lägga beställningar och uppleva produkterna”, säger Christian Haeser, vd för Handelsverband Wohnen und Büro e.V.
Future of Work och hållbarhet
En särskild höjdpunkt var området Future of Work i den nya sektionen Ambiente Work, som presenterade individuella lösningar för moderna arbetsmiljöer.
När allt kommer omkring smälter arbetsplatsen allt mer samman med platser för socialt umgänge och interaktion, och de kontor som etableras i dag måste tillmötesgå dagens omfattande behov av flexibilitet och mobilitet.
Temat hållbarhet var allestädes närvarande på alla tre mässor – enligt Zukunft Institute är det något som alltmer efterfrågas av konsumenterna och som kommer att bli ett avgörande köpkriterium i framtiden.
”Mer än 70 % av världens befolkning föredrar fortfarande att handla i butiker. Men de vill göra det mer lokalt och mer hållbart. Varje kris skapar motståndskraft, mod och kreativitet, vilket i sin tur skapar nya möjligheter och potential för detaljhandeln. Här är det viktigt att sätta kursen tidigt och konsekvent se på saken utifrån konsumentens perspektiv”, menar framtidsforskaren och detaljhandelsexperten Theresa Schleicher från Zukunft Institute.
Digital Extension
Digital Extension är en förlängning av mässan som möjliggör fler än 80 000 kontakter och breddar själva mässupplevelsen.
Den avgörande faktorn för inspiration är den fysiska upplevelsen, som tydligt stod i fokus nu 2023. Men det digitala är också viktigt, och till onlineplattformen Digital Extension kom 80 242 virtuella deltagare. Därtill förekom över 8 000 nätverksinteraktioner, ca 4 000 chattmeddelanden skickades och mer än 1 000 timmars innehåll visades.
Under resten av året är även beställnings- och innehållsplattformen för Home & Living nmedia.hub, kunskapsplattformen Conzoom Solutions, Ambiente Blog och de sociala mediekanalerna Ambiente, Christmasworld och Creativeworld också tillgängliga för ”networking”, beställningar och kunskapssökning.
Ambiente Trends 23+
Ambiente Trends 23+ är byggt på levande världar som erbjuder förnimmelser och upplevelser. De tre trendvärldarna ger nya impulser, stimulerar kreativitet och bjuder in till att se saker utifrån ovanliga perspektiv. Därmed hänger tendenserna samman med utvecklingen från tidigare år och för den framåt. Det gäller i synnerhet hållbarhet och tillhörande materialforskning, nya estetiska lösningar, hantverk och digitala innovationer.
”Efter två år i krisläge pekar allt på en nystart. Vi har mejslat fram starka, levande teman som ämnar besvara vår tids pressande frågor på mycket olika sätt. Gemensamt för dem alla är dock den nära kopplingen till människor, deras känslor och upplevelser”, säger Annetta Palmisano.
unknown beauty_strange + gracious: Reality-estetik möter det okända
unknown beauty_strange + gracious är namnet på den första av de tre tendenserna. Här spelar vår längtan efter nya, överraskande upplevelser en avgörande roll. Trenden speglar ett levande tema som kombinerar okonventionellt tänkande med otroliga nya skapelser, där det oväntade finner sin väg in i den välkända hemmiljön.
Färgpaletten för unknown beauty_strange + gracious bjuder på intensiva, extravaganta färger blandat med milda, mjuka nyanser. Rent materialmässigt finns ett fokus på abstrakta, främmande former och okonventionella ytor. Gränserna mellan analogt och digitalt suddas ut – och detsamma gäller för den verkliga och den virtuella världen. Konvergensen mellan hantverk och teknik ger upphov till nya produkter.
calming nature_careful + pleasant: Ny vitalitet möter närheten till naturen
Den andra tendensen, calming nature_careful + pleasant, fokuserar på naturens rogivande kraft. Organiska former, mjuka färger och genomtänkt förbrukning av resurser är lika mycket i fokus som förhållandet mellan människa och natur. Organiska former och designer backas upp av mjuka färger.
”Färgpaletten fokuserar på naturliga toner som har en särskilt rogivande effekt med sin delikata pigmentering. Den lite svalare orienteringen har nyanser från växtvärlden, medan den neutrala paletten innehåller sten- och metallfärger. Mossa, lera och en rosényans ger ett lite varmare uttryck”, säger Palmisano.
calming nature_careful + pleasant kombinerar teknik, forskning, konst och hantverk. Materialens livscykel är en viktig inspirationskälla. Man erbjuder till exempel nya lösningar tillverkade av avfallsmaterial som blivit till nya råvaror.
lasting ideas_passionate + evocative: Designikoner möter tiden här och nu
Den tredje trenden, lasting ideas_passionate + evocative, kokar ner idéerna om framstående designikoner till ett levande tema som söker lösningar här och nu. Designerna har klassiska, ikoniska designer som inspiration, men resulterar i helt fundamentalt nya och moderna skapelser.
Färgpaletten för lasting ideas_passionate + evocative fungerar som grund för kraftfulla designalster: Petrol och blå nyanser dominerar den svala delen av färgskalan, medan intensivt orange-röda färger och nyanser av violett och gult finns att hitta bland de varma färgerna – både som enskilda färger och som sofistikerade färgkombinationer. Som exempel karakteriserar grafiska mönster och moderna mosaiker denna tendens.
”Samtidigt spelar hantverket och idén om en produktion med specialtillverkning eller tillverkning av begränsade upplagor, en viktig roll. Många produkter kan både vara funktionella och fungera som ett design statement”, säger Palmisano.
Ambiente, Christmasworld och Creativeworld kommer att hållas i Frankfurts mässcenter även framöver. Ambiente/Christmasworld: 26–30 januari 2024 Creativeworld: 27–30 januari 2024