09.04.2019  |  Interior  |  Textil

Shyness utbildar om hållbar textilkonsumtion

Nytt event i Göteborg med ägare Anna Bilén.

Det svenska inredningsföretaget Shyness har en utpräglad hållbarhetsprofil. Företaget grundades och drivs av Anna Bilén, som efter många års erfarenhet av textilindustrin nu sökte ett mer långsiktigt alternativ till konventionell produktion, som ofta är hårt styrd av marginaler samt en strid ström av nyheter och nya kollektioner. En viktig faktor i arbetet med att bygga upp verksamheten blev val av tillverkningsort. Sedan 2011 har Shyness ett tätt samarbete med en fabrik i närbelägna Baltikum, vilket ger stor inblick i saker som arbetsvillkor, kvalitet, tillverkningsprocess och spårbarhet.

Shyness vill uppmuntra sina kunder till ett medvetet konsumtionsbeteende, där man investerar i produkter som man genuint tycker om och som håller över tid, både gällande stil och slitage. Ett naturligt steg i detta är också att utbilda konsumenterna inom textilvård, till exempel hur man tvättar. Därför har Anna under våren medverkat i flera evenemang i Sverige och Schweiz, där hon har föreläst kring hållbar användning av textil och design.

Nästa utbildningstillfälle går av stapeln den 13 april hos butiken Lewie i Göteborg, en av Shyness återförsäljare.

-JBE

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.