14.06.2022  |  Business  |  Branschnytt

Shyness utvecklar cirkulär modell

Företaget deltar i Textile & Fashion 2030

Textilföretaget Shyness Interior deltar i regeringsuppdraget Textile & Fashion 2030 för att driva arbetet med att utveckla en cirkulär affärsmodell.

”Shyness har sedan begynnelsen drivit den cirkulära filosofin och får nu hjälp via Science Park och Högskolan i Borås att utveckla teknik. Visionen bygger på noll spill och noll avfall från både tillverkning och efterkonsumentled”, säger Anna Bilén, VD och grundare.

Företaget har bett slutkonsumenter, butiker och hotell som köper Shyness att returnera uttjänta sängkläder samt tagit inkomna reklamationer och använt dem för att göra mattor. 

”Många kunder har hört av sig och sagt att de inte ser Shyness textilier som uttjänta. Av det som ändå kom in och anses som värdelöst har vi skapat värde. Jag har handvävt mattor i kombination med en skärteknik som jag genom Textile & Fashion har utvecklat. Vi håller på att sätta ett konsumentpris på dem men jag räknar med att de har ett mycket högre värde än de uttjänta sängkläder som de kom från”, säger Anna Bilén.

Målet att fortsätta och med en frekvens av några års mellanrum göra samma sak igen. 

www.shyness.se

-AB

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.