Skrufs lyckas nå en yngre målgrupp

Trots coronapandemin har Skrufs Glasbruk har haft ett bra år. Under våren fick företaget nya kunder i bland annat Norge och Kina och försäljningen ökar.

Nytt från Skrufs Glasbruk i höst är bland annat vaser i Carina Seth Anderssons serie Pallo med en vacker vit marmorering. Beroende på om färgpulvret applicerats på insidan eller utsidan blir glasets yta blank eller matt..

För vissa företag i inredningsvärlden har coronapandemin inneburit katastrof. Andra har klarat sig relativt bra. Konsumenter som fått ställa in semesterresor har haft pengar över och många har satsat lite extra på sitt hem istället. För Skrufs Glasbruk i Småländska Skruv har 2020 varit det bästa året på länge.

Kent Elm har arbetat på företaget sedan 1987. Sedan 2006 är han vd..


”Alla andra glasbruk har deltidspermitterat personal, men inte vi. Vi har letat folk”, berättar företagets vd Kent Elm.


Han är i Stockholm för lanseringen av höstens nyheter, populära vasen Pallo i vitmarmorerat glas och två nya lyktor, Stuck och Fris, som är tänkta att bli starten på en serie. För designen står formgivaren Carina Seth Andersson och nyheterna visas i hennes lilla butik på Kocksgatan på Södermalm.


Kent Elm kom till Skruf 1987 och började arbeta med efterbearbetning som slipning och kantning. Grunden i hantverket är en fördel även i det strategiska arbetet med att utveckla verksamheten, berättar han.


”Jag vet hur glas beter sig och ser vad som skulle kunna ställa till problem med en design. Jag är mycket ute i produktionen, det jag gör på kontoret är det lilla”.


År 2006 tog han över som vd efter två konkurser på kort tid. När storsäljaren Dagg, även den designad av Carina Seth Andersson, lanserades för elva år sedan började ekonomin sakta men säkert ljusna och sedan 2013 har företaget gjort plusresultat.

Nya glaslyktorna Stuck och Fris är tänkta att bli början på en serie. Design Carina Seth Andersson..

Ung kundgrupp
Idag är bristen på kunnig arbetskraft det största problemet för Skruf. Många duktiga glasblåsare, slipare, formmakare och andra specialister börjar bli äldre och återväxten är inte tillräckligt stor. När det fanns fler glasbruk kunde bruken ta in lärlingar i större utsträckning, men idag kostar det för mycket att ha en person anställd som inte kan producera för fullt. Om tio år kommer situationen att vara akut.


”Det är väldigt svårt att få tag på bra arbetskraft. Duktiga glasarbetare får alltid jobb. Hos oss är medelåldern omkring 45, så vi kan hålla på ett tag till”, säger Kent med ett skratt.


En utmaning är också att ta fram nya produkter. Med serier som Dagg och Pallo har Skrufs blivit relevanta för en viktig men notoriskt ombytlig ung kundgrupp. Den som lyckas behålla deras uppmärksamhet kan ha kvar dem som kunder under många år. Men vad vill de ha?
”Det måste hända något i produkten, det måste finnas någonting spännande där. En enkel cylindervas räcker inte. Sedan handlar det om vad vi behöver i vårt sortiment. Det gäller att försöka ligga steget före hela tiden”, slår han fast.


Genomslagskraften bland yngre kunder märks inte minst på sociala medier. Kent berättar att Skrufs är återhållsamma med att inleda samarbeten med influencers. Men exponering på plattformar som Instagram gör helt klart avtryck i försäljningen.


”Vi hade tagit fram en svart variant av lyktan Tokyo som Åsa Ingrosso visade på Instagram och plötsligt ville alla ha den”, berättar han.

Utländska återförsäljare
För Skruf har försäljningen gått bra under pandemin. Eftersom all tillverkning sker i Småland har företaget inte heller drabbats av varubrist som många producenter som är beroende av import. Men den rådande situationen har andra nackdelar. En är att Formex på Stockholmsmässan inte har kunnat genomföras som vanligt, varken i augusti eller i januari 2021.


”Formex har varit och är viktig för oss. Det är där vi träffar våra kunder, inte minst från utlandet. Vi har fått flera nya kunder under våren, bland annat i Norge, vilket var lite oväntat under den här krisen. Vi ser även hur våra kunder i Tyskland säljer mer. I våras fick vi också en kund i Kina som vi skickade den första leveransen till i juni. Sedan dess har de lagt fyra ordrar till och det känns ju tacksamt”.


I Sverige levererar Skruf till både återförsäljare med fysiska butiker och e-handlare. Men från företagets sida är man mån om att de fysiska butikerna ska finnas kvar.


”Det är viktigt för oss att sälja till fysiska butiker, där kunderna kan ta med sig produkterna hem på en gång. Våra produkter kommer inte heller alltid till sin rätt på bild, som den matta vita ytan på de nya vaserna i Palloserien. Då är det bra att kunderna kan gå till en butik som Asplund och uppleva den i verkligheten”.

Skrufs Glasbruk

Historik: Grundat 1897 av Robert Celander. Anställda formgivare har varit Bengt Edenfalk, Lars Hellsten och Ingegerd Råman.
Ägande: Bruket ägs och drivs idag av familjen Elm från Skruv.
Aktuell: Hösten 2020 lanseras nya produkter av formgivaren Carina Seth Andersson.

Relaterat innehåll

04.12.2024Designbase.se

Ambiente ändrar formatet för hospitality-segmentet

04.12.2024Designbase.se

Det här är mitt livsprojekt

02.12.2024Designbase.se

Ett speciellt samarbete: UMAGE x Special Minds

28.11.2024Designbase.se

Hamburg sätter scenen för den kommande säsongen

28.11.2024Designbase.se

Från tradition till innovation: Heimtextil Trends 25/26

27.11.2024Designbase.se

Maison & Objet: Tre "Vad är nytt?"-rum inspirerade av sur/verklighetstemat

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023