Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

Solfelt, är en plattform som specialiserar sig på inredningsprodukter från det högre segmentet och de har under de senaste åren stärkt sin position på marknaden genom att inte bara fungera som en webshop, utan även genom att bygga en bro mellan konsumenter och leverantörer. Leds av grundarna Tom Ridder och Guus Clous fokuserar företaget på ett personligt förhållningssätt som går utöver den traditionella modellen.

Foto: Droppery

02.12.2024

Sponsrad

Sietse Hielkema, Droppery

I en intervju med medgrundaren Tom Ridder berättar han om filosofin bakom Solfelt, det unika samarbetet med Droppery och företagets framtidsplaner.

Från webshop till plattform

För fyra år sedan bestämde sig Tom Ridder och Guus Clous för att ta steget in i en värld av onlineinredningsförsäljning. Båda, med bakgrund inom onlinemarknadsföring, såg möjligheten att skilja sig från traditionella webbshoppar, som vid den tiden fortfarande var inriktade på mellansegmentet. Problemet? Övermättnad. "Vi märkte att det inte fanns något parti i det höga segmentet som var fullt fokuserat på detta", förklarar Tom. "Om man då sökte efter varumärken som Eichholtz på Google hamnade man ofta på Marktplaats. Det kunde ha varit bättre. Leverantörerna tjänar mer på om det finns en webbshop av hög kvalitet som representerar deras varumärke."

Solfelt positionerar sig som en plattform som erbjuder mer än bara onlineförsäljning. "Vi vill göra det lättare för konsumenterna att inte bara få inspiration, utan också att uppleva en produkt fysiskt. Om någon vill se en soffa i verkligheten först så ordnar vi det genom våra direkta kontakter med leverantörerna", säger Tom.

Extra service i det höga segmentet

Solfelt utmärker sig genom sitt serviceinriktade arbetssätt. Medan många webbutiker bara skickar produkter erbjuder Solfelt tilläggstjänster som möter det höga segmentets behov. Tänk på möbler som kommer färdigmonterade eller lampor som hängs på plats. "Vi vill vara mer än en kassadrivande webshop. Vårt mål är att avlasta kunden helt. Detta är något vi kommer att marknadsföra ännu starkare inom en snar framtid."

Med en portfölj på 35 varumärken, inklusive Eichholtz, Borek och Silk-Ka, har Solfelt byggt upp starka partnerskap. "Vi arrangerar showroombesök för ungefär hälften av varumärkena så att kunderna kan göra sina val med tillförsikt. Den här modellen fungerar bra för både konsumenter och leverantörer", förklarar Tom.

Foto: Droppery

Rollen som Droppery

Solfelt har arbetat med Droppery i ett och ett halvt år, en plattform som automatiserar produktdata, lagerhantering och logistikprocesser och därför förenklar gränsöverskridande försäljning. Detta samarbete har hjälpt Solfelt att både bli operativt effektivare och serva en bredare marknad. "Dropery har tillgång till våra leverantörers produktdata och realtidslager. Det gör att vi kan erbjuda liveinsikter från vår egen webshop till våra kunder och orderprocesserna är automatiserade", säger Tom.

Nästa år utökar Solfelt och Droppery samarbetet ytterligare. För små produkter som vaser kommer Droppery att ta över logistiken direkt, där leverantören skickar produkten direkt till konsumenten. "Vi kan tillföra värde med vår tjänst för stora möbler, men för mindre föremål är direktleverans mer effektiv."

Processen för integration med leverantörer sker i etapper. "Vissa leverantörer blir snabbt övertygade, andra behöver lite mer tid. Men så fort de ser fördelarna vill de ofta vara med", säger Tom. Samarbetet sker genom Marco och Cathelijne från Droppery, och Tom tycker att detta samarbete är mycket trevligt. "Vi har haft ett bra klick från början. Det känns som ett partnerskap där vi bygger tillväxt tillsammans."

Just nu stormar det vid Solfelt. Olika Black Friday-kampanjer har skapats i samarbete med ett antal avancerade partners.

Mer information:
Droppery
Vossiusstraat 20 2
1071 AD Amsterdam
+31 (0)20 210 1895
info@droppery.io
www.droppery.io

Solfelt
Arlandavej 92
1043 EX Amsterdam
+31 (0)20 211 1026
info@solfelt.nl
www.solfelt.nl

Mer av...

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

14.08.2024Droppery

Sponsrad

New Brands, New Opportunities at Droppery!

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023