Starka samarbeten och hållbarhet

Enligt honom själv var Børge Mogensen inte designer, utan hantverkare. Med hans arv och tankar om demokratisk design för alla i sitt DNA har hans barnbarn Emilie Mogensen skapat By Mogensen Conscious Living, där ledorden är hållbarhet i alla aspekter och starka samarbeten. För det, anser hon, är framtiden.

Foto: By Mogensen.

By Mogensen Conscious Living är ett nytt textilmärke. Bakom varumärket står Emilie Mogensen, barnbarn till den världsberömde danske designern Børge Mogensen. Och det är just hans design och inte minst hans tankar och visioner om demokratisk design som utgör ramarna för kollektionen.

Børge Mogensen. Foto By Mogensen .

”Jag växte upp med min farfars design i deras hus i Gentofte. Här var det tryggt och fint, här fick vi god mat, och här levde hans design. Hit kom också framstående textilkonstnärer, kvinnor som Lis Ahlmann och Vibeke Klint. Så arvet har påverkat mig och varumärket By Mogensen Conscious Living kommer härifrån”, säger Emile.
Det är heller ingen slump att det är ett hemtextilmärke som Emilie introducerar.

”Jag vill bidra till att göra hemmet mysigt med handvävda textilier som kan ligga till grund för många goda minnen, för det är det har vi behov av i vårt konsumtionssamhälle. Samtidigt handlar det för mig också om hållbar design, långsiktig hållbarhet och inte minst hållbar estetik. För ju längre exempelvis en duk används, desto mer hållbar är den”, säger hon.
Och även om hon älskar de upplevelser som hon kommer minns, har det också varit viktigt för henne att dukarna inte sticker ut för mycket – att de är mainstream, eller det som hennes farfar kallade demokratisk design för folket. Av samma anledning är priserna också ganska rimliga.
”Annars skulle det inte hänga ihop med det arv som jag bär vidare", säger hon och berättar med ett leende att hennes mormor ofta har sagt att Børge skulle vända sig i sin grav om han visste vad hans spjälsoffa såldes för idag.
"Han skapade inte design för eliten utan för folket, och för övrigt kallade han inte sina möbler för design utan för hantverk."
Den hantverkstsaditionen har Emilie nu översatt till ett samtida formspråk, med syftet att skapa ett hemtrevligt och närvarande uttryck som kan nå en bred publik.

Emilie Mogensen. Foto By Mogensen .

”För mig handlar det om balans. Om att hitta de metervaror som berättar en historia samtidigt som de är kommersiella, så att det kan skapas en en varumärkesidentitet och en varumärkeskännedom”.

Därför har Emilie hämtat gamla mönster från arkiven och låtit sig inspireras av dem till att designa en ny kollektion. Det nya varumärket kommer att lanseras i butiker i Danmark, Norge, Sverige och Finland i höst och 2023 i flera länder utanför Norden. Nya stilar och produktkategorier kommer att läggas till varumärket löpande.

Bra samarbeten är ledordet
Resan började med Børge Mogensens spanska stol, som designföretaget Mater gärna ville relansera i Mater Circular Material; ett återvunnet fiberbaserat material av avfall och plast som i detta fall även blandas med sågspån från FSC-märkt trä från stolens ben.

"Mater – och Hamonoya, som ligger bakom den nya textilkollektionen – och jag har ett fantastiskt samarbete, och det är verkligen det som fortsätter nu. Och det är helt i Børges anda, för han jobbade i princip uteslutande med sina vänner", säger Emilie, som har etablerat företaget Emilie Mogensen Cocreation just med syftet att skapa starka samarbeten.
”Framtiden består av sunda samarbeten. Vi måste bort från konkurrensmentaliteten och istället stärka samarbetet till allas bästa”, menar hon, även om hon är väl medveten om att samarbete kan kräva förhandlingar.

Hon gillar samverkansprocessen med leverantörerna.
”Men jag är ingen hårding och därför är det ännu roligare nu när Hamonoya tar alla diskussioner om produktion, priser, försäljning och logistik, och jag bara behöver ägna mig åt färger och kvaliteter – de mjuka värdena där jag trivs bäst”, säger Emilie med ett leende.

Från kollektionen By Mogensen Conscious Living. Foto By Mogensen .

Medveten affär
Emilie har precis avslutat sin masterexamen i Conscious Business and Entrepreneurship med syftet att introducera mindfulness på danska arbetsplatser, och faktum är att hon blivit headhuntad av den amerikanska institutionen bakom utbildningen för att sprida den gemenskapen i Europa.
”Jag är mycket mån om att få en större medvetenhet i våra företag.

Medvetenhet handlar om balans, för alla är olika och alla fungerar olika, och kan man implementera det i större utsträckning i företagen är det ett hållbart beslut som ger gladare medarbetare och större produktivitet”, förklarar Emilie och fortsätter:
”Det handlar om annat och mer än bara certifieringar. Om man vill skapa ett hållbart företag måste man gå hela vägen till människan och ha sitt hjärta med dig”.

Emilie menar att man måste tänka i helheter och tänka på vad som bidrar till helheten. För något inte bidrar till helheten så bidrar det inte till målet att skapa en mer hållbar värld.
”De flesta människor vill gärna vara med och skapa en hållbar värld. Men det mänskligheten har presenterat hittills har inte precis varit fantastiskt”, säger hon. Därför kallar hon också sin nya kollektion By Mogensen Conscious Living.

”Vi måste ha hållbara produkter i hemmet och vi måste ha ett mer holistiskt förhållningssätt till världen.” Berättelsen är viktig för Emilie, eftersom det är berättelsen som väcker något i oss.

Design från den nya kollektionen. foto by Mogensen.

Varumärket ska utvecklas
Men Emilie tänker också kommersiellt och planen är att varumärket ska utvecklas till fler linjer och produkter under de kommande åren, med tidlös design i fokus.

”Jag är uppfostrad med att titta på vackra former, det enkla och det tidlösa, så det är en del av mitt DNA. Samtidigt ska kvaliteten vara i ordning. Det gäller från materialen ner till de franska sömmarna som den gammaldags skräddaren på hörnet sydde dem, och sedan jobbar vi inte med årstider som många andra märken gör. Jag vill hellre skapa något som är fint nu, och som också är fint om 20 år”.
Att det är Mogensen-namnet som förs vidare i företaget har Emile såklart också funderat på.

”Det förpliktar givetvis att använda min farfars namn i varumärket och jag har haft mina funderingar. Men jag ser förpliktelsen på det sättet, att om jag lyckas kan jag få ett större inflytande på framtiden och om Børges design kan bidra till att driva den hållbara agendan har vi kommit långt. Det ligger helt i hans anda, inte minst för att alla måste kunna vara med om vi ska förändra världen”.

Design från den nya kollektionen. Foto By Mogensen .

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

22.04.2024Designbase.se

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Unika muggar i stengods från Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Formsköna vårnyheter från BITZ

15.04.2024Designbase.se

En ode till lekfull design

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Vackra ljuslyktor med karaktär från Villa Collection Denmark

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Inred med naturlig charm och hantverkskunnande

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023