Stockholm Creative Edition breddar fokus
Den 18–21 maj äger andra upplagan av det fristående designinitiativet Stockholm Creative Edition rum på olika platser runt omkring i Stockholm. Nytt för i år blir bland annat ett bredare geografiskt fokus och fler event för att locka besökare från allmänheten.
I september i fjol visade ett fyrtiotal svenska designföretag, formgivare och designstudenter upp nya produkter och projekt under premiärupplagan av det nya designinitiativet Stockholm Creative Edition. Målgruppen var både design- och arkitektbranschen och den designintresserade allmänheten. Responsen från både utställare och besökare var mycket positiv och initiativtagarna, Ulrika Kjellström Attar och Philippe Attar på designstudion Atmosfär by Attar, lovade en fortsättning i år.
Nästa edition var planerad till i höst, men när Stockholmsmässan ställde in februariupplagan av Stockholm Furniture & Light Fair fanns det plötsligt både utrymme för och behov av en mötesplats redan i vår.
Den nya upplagan koncentreras till fyra dagar, 18–21 maj. Bland utställarna finns både etablerade designföretag, nykomlingar och tillfälliga event och utställningar.
”Det är viktigt att det finns någonting nytt att upptäcka även för besökare som har bra koll på den svenska designbranschen”, säger Ulrika Kjellström Attar.
Nya inslag
Vårupplagan bjuder på många nya inslag, bland annat utställningen New Contemporary som arrangeras i samarbete med Ung Svensk Form och Beckmans Designhögskola. Fokus ligger på hemmiljön och på unga formgivare som har utexaminerats de senaste fem åren. Nyutexaminerade och väletablerade designer har lätt att få uppmärksamhet i media, men för formgivare som varken är nya eller etablerade kan det vara svårare att nå ut. Utställningen äger rum på Sveavägen 8 där även avgångsstudenter från Malmstenskolan ställer ut sina examensprojekt.
”Alla som har examinerats under de senaste fem åren från en svensk designhögskola
är välkomna att ansöka om att ställa ut verk och objekt som möbler, belysning, textil och konsthantverk. Även verk som ligger i skärningspunkten mellan design, konst och hantverk är välkomna. Vi ser gärna att verken inte har visats tidigare”, säger Ulrika Kjellström Attar.
Ansökningar med bilder samt beskrivning av projekten skickas till ulrika@stockholmcreativeedition.com senast 2 maj.
Liksom i fjol kommer många av utställarna att aktivera sina befintliga showroom under eventet. Andra arrangerar utställningar och andra event i tillfälliga lokaler, många i centrala Stockholm. Stockholm Creative Edition kommer att ha en egen hubb på Humlegårdsgatan 31, med pop-up café och en utställning med hyperlokalt producerade möbler av Contem, ett möbelföretag startat av designstudion Temporärt och arkitekten Jack Dalla Santa. Hubbens inredning är skapad av Contem av återvunnet trä som annas skulle ha gått till spillo. På kvällarna förvandlas den till en vinbar i händerna på Årets kock-finalisten Martin Brag med erfarenhet från bland annat Ett Hem och Aquavit.
Designkontoret Form Us With Love visar upp sin nya studio på Norr Mälarstrand 58 och i anrika Tändstickspalatset på Västra Trädgårdsgatan 15 kommer det nystartade möbelföretaget Bebó ha en utställning på innergården.
”Vi ser på varje ny upplaga som en ny edition, det behöver inte finnas kontinuitet från gång till gång”, säger Philippe Attar.
Tema hållbarhet
Ett genomgående tema blir olika aspekter av hållbarhet, som materialval, cirkularitet, lokal produktion och nya sätt att konsumera. Ett nytt inslag i eventet är Stockholm Creative Edition Talks som hålls i Tarkett Ateljé på Rosenlundsgatan 40 på Södermalm. Här kommer det att bjudas på initierade samtal, nya perspektiv och framtidsspaningar kring designens roll i det hållbara samhället. Tarkett visar även upp ett nytt innovationsprojekt i samarbete med formgivaren Gustav Winsth, en minikollektion skapad av Tarketts återvunna vinylmaterial.
Bland deltagarna finns både etablerade designproducenter som Swedese, Kasthall, Karl Andersson & Söner, Mateus, Örsjö och Gärsnäs, mindre designföretag, designkontor som Form Us With Love, Dry Studios och LI-AN-LO Studio och gallerier som Designgalleriet, Galleri Glas och många fler. Några av utställarna presenterar sig för första gången, som Bebó, som visar objekt av bland andra David Ericsson, Teklan och Pierre Sindre, och General Store som presenterar väldesignade husgeråd med mera av formgivarna Shane Schneck och Clara von Zweigbergk.
Många av de kommande evenemangen riktar till allmänheten, berättar Ulrika Kjellström Attar.
”Flera tillverkare som tidigare främst vänt sig mot offentlig miljö börjar vända sig till privatpersoner, till exempel Gärsnäs. Design är ju samhällets största kultursektor. Det finns ett stort intresse för formgivning och hantverk och det vill vi spegla i våra evenemang”, säger hon.
Vision om designfestival
På längre sikt är målsättningen av initiativet ska växa till en årlig designfestival som verkligen gör avtryck i staden.
”Vi har skapat det evenemang som vi själva vill besöka. En förebild har varit Fuorisalone under möbelmässan i Milano, med designevenemang uppblandat med kultur. Det ska inte vara så introvert”, säger Phillippe Attar.
”Vår ambition är att nå ut till allmänheten men vi räknar med att det tar några år. Vi har redan fått förfrågningar om att anordna satelliter i andra städer, men det är fortfarande lite tidigt”, konstaterar Ulrika Kjellström Attar.
För aktuell information om Stockholm Creative Edition, besök hemsidan: