Stockholm Design Week fyller 20
Sedan 2002 har Stockholm Design Week varit en samlande inramning för tillverkare, formgivare, designskolor och andra aktörer som anordnar event i och kring Stockholm. Höstens upplaga äger rum 5–11 september.
Stockholm Design Week som äger rum 5–11 september firar 20-årsjubileum med ett brett utbud av designevenemang. Designveckan startades 2002 som en pendang till Stockholm Furniture & Light Fair inne i Stockholm och har sedan dess utvecklats till ett event som inte bara lockar yrkesverksamma inom designbranschen utan även den designintresserade allmänheten.
Lanseringar, utställningar, talks, öppna designstudior och showroom sätts fokus på den dynamiska skandinaviska designscenen. Nya designtalanger och nystartade varumärken visar upp sig sida vid sida med de mer etablerade. Veckan är en viktig affärshändelse för branschen men många aktörer tar tillfället i akt att också vända sig till konsumenter.
”Vi ser en stor uppslutning av företag och aktörer”, säger Stockholm Design Weeks Project Area Manager Hanna Nova Beatrice.
”Bland deltagarna finns etablerade företag som Massproductions, Bolon, Svenskt Tenn, Blå Station, Layered, Gemla och Fogia, men även helt nya, som företaget Noon. Som den officiella designveckan är vårt uppdrag att engagera och inspirera både yrkesverksamma i designbranschen och allmänheten, och samtidigt främja den skandinaviska designbranschen”.
Interaktiv app
I september kommer inramningen av Stockholm Design Week att förstärkas med en interaktiv app som listar alla företag som medverkar tillsammans med utställningar, showrooms och evenemang som äger rum i staden. Appen ger besökaren en tydlig överblick och möjliggör för alla företag att nå ut till sin målgrupp. Arrangören utlovar också en smyglansering av flera av de större nyheterna inför Stockholm Furniture & Light Fair i februari 2023 och ett stort kurerat pressprogram för både svensk och internationell media på plats i Stockholm.