24.01.2023  |  Business  |  Branschnytt

Tammer Brands tar nästa steg

Finska Tammer Brands gör en exportsatsning mot den skandinaviska marknaden och ställer bland annat ut på Formex i januari. Företaget ser stor tillväxtpotential i Sverige, berättar Mats Jönsson, som är nytillträdd Scandinavian Sales Director.

I hemlandet Finland är varumärkeshuset Tammer Brands en jättespelare på marknaden för kök, inredning och välmående, med många av landets största återförsäljare som kunder. I Sverige har företaget funnits sedan slutet av åttiotalet men de senaste tio åren har närvaron blivit allt starkare, bland annat med det egna varumärket Maku Kitchen Life. Nu gör företaget en exportsatsning på hela den skandinaviska marknaden för att stärka sin position i alla nordiska länder. Det handlar både om att utveckla relationen med befintliga kunder och om att hitta nya, berättar Mats Jönsson som är nytillträdd Scandinavian Sales Director.

”Sverige är vår största marknad utanför Finland. I dagsläget har vi stark tillväxt i landet och vi ser framöver en väldigt stor potential i vårt erbjudande”, säger han.

Mats Jönsson har lång erfarenhet av ’fast moving consumer goods’ från dagligvaruhandel, bygghandel och B2B. Han kommer närmast från Rybrinks, där han var Sales Manager Nordics, och har innan dess haft ledande positioner hos bland andra Keter, som är global marknadsledare inom ’plastic household products’, Flügger och Findus.

”Jag är väldigt fokuserad på sälj och det fokuset är starkt hos Tammer Brands också. Vi försöker hitta så enkla modeller som möjligt för att komma nära våra kunder. Det är väldigt lite brus”, säger han.

Brett kundfokus

I rollen som Scandinavian Sales Director blir det Mats Jönssons uppgift att tillsammans med sitt team utveckla exportaffären i Skandinavien.

”Min roll kommer att handla mycket om att via mitt nätverk ta kontakt med de största kedjorna i Sverige och sälja in oss där, och samtidigt ge mer resurser till teamet som redan arbetat upp en stark position på marknaden. Jag kommer även att lägga stort fokus på Norge och Danmark och se till att det finns resurser där. I Danmark är vi i en fas där vi ska göra en helt ny satsning. Vi har enstaka kunder men ingen riktig marknadsnärvaro och ska tillsätta resurser med någon som kan marknaden inifrån och ut. I Norge har vi partners idag men ser också över hur vi ska skapa bästa möjliga förutsättningar för att lyckas nå marknadens största aktörer, som vi gör i Finland”, säger han. 

Marknaderna i de skandinaviska länderna skiljer sig åt på flera sätt och därför ser också utmaningarna olika ut. Det handlar inte minst om något så grundläggande som geografi.

”I Danmark har vi bra access därför att landet är litet. I Norge är avstånden större och logistiken dyrare. Där behöver vi partners som kan hantera det på ett effektivt sätt. I Sverige arbetar vi nära och i tätt samarbete med flertalet, på orten, starka lokala butiker. Just nu är marknaden turbulent och det kan vara svårt att få tag på varor. Hos de allra största kedjorna arbetar vi målmedvetet med varumärkesbyggnation för att tillsammans nå slutkonsumenten”.

Varumärkesutveckling

Tammer Brands startades som Tammer-Tukku 1954 när grundaren Aulis Mäenpää började cykla runt och sälja bakverk och lemonad som hans mor tillverkade. Snart började han göra inköp i Helsingfors som han sålde vidare lokalt. 1972 företogs den första inköpsresan utanför Skandinavien och 1990 kom exporten igång. Idag ägs företaget av tredje generationen i familjen Mäenpää, med Zachary Mäenpää som CEO, och har vuxit till ett av Nordens största konsumentvaruföretag.

År 2014 inleddes utvecklingen av ett nytt varumärke för köket som fick namnet Maku efter det finska ordet för ”smak”. Konceptet skräddarsyddes för att vara attraktivt för kunder i detaljhandeln – ett stort grundsortiment så att återförsäljare skulle kunna välja det som var mest intressant på deras respektive marknad och kompletterade säsongsvaror för att det alltid skulle finnas nyheter i butik. För att stödja försäljningen togs skyltmaterial, point-of-sale och inspiration som recept för säsongens råvaror fram. Idag består kollektionen av ett stort antal produkter för såväl matlagning och bakning som servering och lagring av livsmedel. 

”Andra key brands i det korta perspektivet är Mustang för grill och grilltillbehör som är redo för nästa nivå, att vara nagel i ögat på Weber. Vi har Rento för bastu och harmoniprodukter, med extremt goda dofter, morgonrockar, vattenkar och andra härliga kringprodukter. Fanni K är vårt trendsättande inredningsmärke i medium-premiumsegmentet, med hög kvalitet rakt igenom”.

Totalt har Tammer Brands ett femtiotal varmumärken, så i ett längre perspektiv finns det många fler att vässa konstaterar Mats Jönsson.

Ompositionering och nytt namn

På senare år har företaget också ingått nära samarbeten med externa internationella varumärken. 2015 inleddes samarbetet med Hasbro och 2017 var turen kommen till Fiskars Group. Namnbytet från Tammer-Tukku till Tammer Brands i mars 2019 fullbordade företagets ompositionering från grossist till producent. Den nya grafiska symbolen, en stiliserad bild av älven Tammerfors ström, reflekterar företagets rötter vid älvstranden och också den ständiga rörelsen framåt.

”Vi vill vara den lokala partnern som har Norden som sin starka marknad. Vi förstår konsumentbeteenden i de nordiska länderna och ligger nära konsumenterna via våra kunder. Nu vill vi upp ett hack och inte bara sälja våra fina produkter utan nå ut med hela koncept och hjälpa våra kunder att göra bättre affärer. Vi vill vara en aktör som kan ta ansvar för en köksavdelning med Maku och vara ett heltäckande varumärke på grill med Mustang. Vi har tillräcklig bredd och spets i sortimentet och en prisbild som funkar”, säger Mats Jönsson.

www.tammerbrands.fi

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.