by Tareq Taylor: ”Jag hoppas att alla ska kunna hitta sin favorit”
Matlagningsglädje och en kompromisslös inställning till funktion och hållbarhet har lett utvecklingen av varumärket by Tareq Taylor, ett samarbete mellan krögaren Tareq Taylor och F&H Group.
I början av maj presenterade F&H Group ett nytt samarbete med krögaren och kokboksförfattaren Tareq Tylor, det nya varumärket by Tareq Taylor. Den första kollektionen innehåller bland annat kokkärl, redskap för matlagning, salt- och pepparkvarnar och skärbrädor.
Under produktutvecklingen, som tog närmare två år, har fokus legat på hållbarhet och på användbarhet. Alla material är noggrant utvalda och testade för att vara helt fria från exempelvis PFAS-ämnen. Tareq Taylor själv har inte bara medverkat i utvecklingen av produkterna utan även provat att arbeta med dem både i restaurangmiljö och hemma för att försäkra sig om att de verkligen håller måttet.
”För mig är det viktigt att matlagning ska vara roligt och enkelt. Det känns väldigt roligt att ha fått ta fram köksredskap i bra kvalitet i återvunna och hållbara material tillsammans med F&H Group. Jag hoppas att alla ska kunna hitta sin favorit”, säger Tareq Taylor.
På frågan om han själv har någon särskild favorit i kollektionen svarar han Onepan, en handsmidd och handmålad stekpanna tillverkad i Småland som han redan hade börjat utveckla när förfrågan kom från F&H Group, och som på ett naturligt sätt blev en del av den nya kollektionen. Onepan ingår i ett cirkulärt system som fungerar så att kunder som beställer en ny Onepan skickar tillbaka den gamla med en retursedel i samma, återvunna, kartong. Den gamla pannan fräschas till, målas om och säljs på nytt.
”Jag tror att vi måste tänka mer cirkulärt i framtiden. Jag älskar tanken på att att ett riktigt bra material har låg livslängd i den form som vi ger den. Det var en uttalad tanka bakom resten av kollektionen också, det ska vara hållbara, funktionella produkter med lång liv i material av hög kvalitet. Därför är det bra att jobba med en stor aktör som F&H Group som kan åka ut till producenter och kontrollera att de inte bara har certifieringar utan att de också överensstämmer med verkligheten”, säger han.
Första svenska samarbetet
Varumärket by Tareq Taylor är F&H Groups första samarbete med med en svensk matkreatör. Tidigare har bolaget bland annat utvecklat ett varumärke tillsammans med den danska konditorn Mette Blomsterberg. Det nya samarbetet med Tareq Taylor kom till på F&H Groups initiativ.
”F&H Group vill gärna utveckla vår portfölj med egna varumärken och nu letade vi efter en partner som var förankrad i Sverige. Då föll det sig naturligt att prata med Tareq, inte bara för att han är en skicklig och omtyckt matkreatör utan för att hans syn på hållbarhet matchar våra värderingar”, säger Fredrik Berg, Country Manager på F&H Group.
Tareq Taylor berättar hur samarbetet startade med möten i Köpenhamn där det diskuterades hur stor kollektionen skulle vara, vilka produkter som skulle ingå och var man skulle börja.
”När vi började med kollektionen ingick produkter som kunde innehålla PFAS-ämnen, men när jag förklarade att det inte var något som jag kunde stå för så höll F&H med och så ändrade vi det. Det stämde överens med den inriktning som F&H Group ville ha”, berättar han.
Varumärkets positionering på marknaden blir någonstans i övre halvan av mediumprissegmentet. En liten serie mycket eleganta kokkärl, designade av formgivaren Mads Ørgaard, ligger något högre.
”Det är hög kvalitet men inte premium. Det är viktigt att många ska kunna köpa produkterna. I vissa fall är materialen mycket exklusiva och då kan också priset stiga något. Men som någon klok person sa, högt pris gråter man bara över en gång”, säger Tareq Taylor.
Premiärkollektionen lanseras brett på Formex i augusti. Nästa kollektion är redan under utveckling och kommer att innehålla köksattiraljer som blandkärl, vispar och rivjärn. På sikt finns tankar på produkter för dukning och elektriska köksmaskiner som stavmixrar.
Nytt showroom
I fjol slogs F&H Sverige ihop med bolaget Sebastian. Som för många aktörer inom kök och inredning förde coronapandemin med sig ett ökat intresse för produktutbudet och en bra försäljningsutveckling. Sammanslagningen av bolagen skapade också behov av ett nytt showroom.
”Dels har vi vuxit ur vårt showroom i och med att vi slog ihop två bolag. Dels letade vi efter ett mer centralt läge”, berättar Fredrik Berg.
F&H Groups nya hemvist kommer att finnas på Fleminggatan på Kungsholmen. Lokalerna för utställning och kontor är sammanlagt på omkring 800 kvadratmeter. Kriget i Ukraina har fört med sig försenade leveranser av vissa byggmaterial, men målsättningen är att det nya showroomet ska kunna öppna lagom till Formex.
www.bytareqtaylor.se