Teknik + design = sant?

Trendspaning med Vendora.

Click & Grow är ett hjälpmedel för att odla ätbara plantor i köket..

14.09.2020

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Vendora är en varumärkesbyggande distributör av teknikaccessoarer och smart home-produkter i Norden och Baltikum. Företaget grundades 2008 med ensamrätt för den svenska marknaden på varumärket Bluelounge, som specialiserar sig på produkter för organisering och förvaring av elkablar. Sedan dess har portfolion växt till 30 varumärken inom premiumsegmentet, där fokus ligger lika starkt på marknadsföring som på försäljning.

Premium definierar Vendora själva som hög standard, snarare än att det måste vara ett prestigevarumärke eller ha ett högre prisläge. För att säkerställa produkternas kvalitet testas de av företagets personal innan de introduceras till återförsäljare.

Flera olika ben

Vendoras verksamhet är uppbyggd på ett antal olika ben, inom ett ganska brett spektrum, men med just kvaliteten som gemensam nämnare. Förutom signaturprodukten Bluelounge ligger i grunden ett utbud av hubbar, alltså bland annat kopplingar mellan Macbooks och olika typer av skärmar. Här läggs stor vikt vid estetiska värden, exempelvis så att färgen alltid går ton i ton med datorn.

Kunden har ingen anledning att kompromissa gällande designfaktor. Det finns alltid produkter i framkant som erbjuder både funktion och snygg formgivning i ett.

David Bjärne, online marketing manager Vendora

Ett annat viktigt segment är smart home-sortimentet. Det består bland annat av den innovativa lösningen Click & Grow, som utgörs av helautomatiserade bevattningssystem för växter som basilika och jordgubbar. ”Med Click & Grow kan basilikaplantor hålla sig i upp till fem veckor, i jämförelse med ett par dagar normalt sett. Det är en produkt som både ger ekonomiskt värde och ökad hållbarhetsfaktor. Alla gillar den. Själv lagar jag italienskt ett par gånger per vecka och kan då alltid vara säker på att ha färsk basilika hemma”, säger David Bjärne, Vendoras online marketing manager.

David nämner även Osmo som ett intressant varumärke. Deras produkter består av pedagogiska I-padspel, både inom skolämnen som matematik eller programmering och mer lekfulla fritidsspel. En skillnad gentemot de flesta andra spel på marknaden är att Osmos spel projekteras via en reflektor till en interaktiv yta på förslagsvis ett bord. Vilket gör att man som användare inte fokuserar på eller enbart tittar på skärmen.

Vendoras sista produktsegment kan sammanfattas som designföremål. Härunder sorteras bland annat mobiltelefonskal och touchscreenvantar i skinn, av högre kvalitet och designgrad än många konventionella alternativ.

Hemmakontor och smart home

David förklarar att han just nu ser två trender inom teknik och smart home som utmärker sig lite extra. Under de senare åren har utbredningen av distansarbete och arbete hemifrån ökat markant, också i kombination med en övergång mot mer frilans- och gig-arbetare. I och med coronavirusets intåg har denna trend skyndats på och eskalerats, vilket ställer nya krav på utrustning för hemmakontoret. När man tidigare kanske bara jobbade hemma några minuter då och då har detta nu utökats till flera veckor i sträck. Exempel på produkter som efterfrågas är laptopstativ för arbetsbordet, mus, bildskärmsadapter och workstation. När dessa produkter ska integreras i hemmiljön blir dessutom utseendet ännu viktigare än när de ”enbart” används på kontoret.

David Bjärne, online marketing manager på Vendora. .

Som trend nummer två lyfter David fram smart home-segmentet, och dess förändring från hur det såg ut i sitt tidigare skede. ”När smart home först dök upp gick det till stor del ut på att digitalisera och automatisera befintliga enheter, så som lampor och TV. Alla enheter skulle tala med varandra genom en central hubb, och det var inte nödvändigtvis våra behov som stod i centrum. Insteget var ganska högt. Idag bygger vi istället upp våra hem med funktionella produkter, för att effektivisera samt spara tid och energi. Produkterna måste inte vara sammanlänkade, eller ens elektroniska. Ta Click & Grow och Bluelounge till exempel, som verkligen tillför värde ändå”, fortsätter han.

Ökat fokus på design

Vendoras produkter säljs idag framförallt i två huvudtyper av butiker. Butikerna har olika målgrupper som handlar på olika sätt, men å andra sidan har liknande behov. Detta kan skapa goda synergier. Dels finns produkterna hos klassiska e-butiker, elektronikbutiker och specialiserade Apple-återförsäljare, vars kunder generellt prioriterar specifikation och funktion.

Den andra gruppen av återförsäljare utgörs av designbutiker, som till exempel Nordiska Kompaniet och Illums Bolighus. Här finns det en stor efterfrågan hos kunderna på tekniska hemaccessoarer med uttalat god design. Till viss del för att komplettera större, mer kostsamma inköp från specialistbutiker.

”Kunderna har ingen anledning att kompromissa gällande designfaktor. Det finns alltid produkter i framkant som erbjuder både funktion och snygg formgivning i ett. Detta är också i linje med hur vi vill arbeta. De produkter som köps ska vara investeringar för livet där det är möjligt. Om designen inte är tilltalande finns det en stor risk att de inte används. Vissa produkter måste bytas ut efter en tid, eftersom det dyker upp nya modeller av elektroniken. Men ett mobiltelefonskal exempelvis ska man absolut kunna använda minst tre till fyra år. Det är fullt möjligt, vi har flera exempel bland våra medarbetare på kontoret. Långsiktighet och medvetna köpbeslut är en tydlig riktning i samhället, som vi vill vara en del av”, säger David.

Den fysiska butikens roll förändras

Själv ser han en viktig roll för de fysiska butikerna i framtiden, inte minst inom design och inredning. En roll som förändras till att blir mer serviceinriktad, social och informativ gentemot tidigare. Här finns chansen för engagerad och kunnig personal att rådgiva kunderna gällande val av produkt.

I takt med att konsumenternas köpbeteende förändras måste distributörer och återförsäljare anpassa sig till nya mönster. Hittills har det skett med en viss långsamhet och fördröjning, på grund av branschens traditionella analoga strukturer. ”Men jag känner stor positivitet i frågan och den aktuella utvecklingen. Jag är ganska säker på att vi alla kommer att klara av den pågående branschglidningen åt olika håll, bara vi samarbetar proaktivt, distributörer och återförsäljare tillsammans gällande överföring av information, för slutkundernas bästa. Trots allt är deras behov det centrala för att uppnå framgångsrika resultat för alla. Från Vendoras sida strävar vi efter att ta ansvar genom alla led, och nå ut till dessa konsumenter”, säger David avslutningsvis.

Hans egen resa med Vendora började för något år sedan, med operativt arbete inom marknadsföring och affärsutveckling. Med sig sedan förut har han över tio års erfarenhet från e-handel och digital marknadsföring, vilket bland annat har gett stor insikt gällande kundbehov, marknadsstrategier och långsiktighet i affären.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023