TrendSet Winter 2023: Lyckad start på året och sommaren 2023

Med en betydande ökning av antalet besökare, och inte minst en ökande andel besökare från andra länder än Tyskland, blev det nya årets första internationella inrednings- och livsstilsmässa ,TrendSet i München, en succé! Och trots att julhandeln gick trögt beställdes många nya produkter inför den kommande säsongen.

Foto: TrendSet GmbH.

Cirka 2 000 utställare och märken visade sina produkter och nyheter för våren/sommaren 2023, påsken och till och med julen 2023 i sex välsorterade utställningshallar. Och inköparna var många! 22 538 besökare kom totalt, vilket är en markant ökning jämfört med föregående år. Därmed ser TrendSet en kraftig och säkerställd utveckling och tillväxt.

”Vi lever i en övergångsperiod. Ingenstans gör sig detta mer tydligt än i näringslivet och handeln. Människors köp- och konsumtionsvanor förändras snabbt. Det reagerar detaljhandeln på med nya och kreativa koncept. Integreringen av e-handel i fysiska butiker, hybridverksamheter och platser att uppleva varumärket på är bara några av de sätt med vilka man kvarhåller och skaffar kunder. På TrendSet Winter 2023 hölls otaliga samtal, med kunskapsutbyte i multum. Under mässan gjorde sig en positiv utveckling mycket tydlig: kunderna anammar återigen värdet den fysiska detaljhandeln har. Det man som kund vill ha är en personlig och konsumentdefinierad shoppingupplevelse på plats. Nya koncept blir succé i innerstäderna. Mindre, specialiserade butiker dyker upp här och var och gör shopping roligt igen, och allt mer handlas i tämligen små butiker. Nätverk med experter och kontakter mellan yrkesverksamma är viktigare är någonsin i dessa tider. Lika viktigt är det så klart också med den kommande säsongens tendenser, innovationer och produkter. För det går inte att komma ifrån att gemensamt för all slags handel är att det behövs produkter som fångar och säljer”, säger styrelsen bakom TrendSet.

Julhandeln blir allt mer viktig på TrendSet Winter. Fler och fler utställare går över till att visa sina senaste julkollektioner på TrendSet Winter. 

Många svenska utställare är tacksamma för TrendSet, bl.a. på grund av att mässan hålls i München, som ju ligger i en region med stark köpkraft och god tillgänglighet för alla besökare från centrala och södra Tyskland, DACH-regionen (Tyskland, Österrike, Schweiz, södra samt sydöstra Europa. 

”Tack vare sin utmärkta infrastruktur blir TrendSet bara större och större. Det är många nya besökare från de sydliga och östra delarna av Europa som kommer till oss. Intressanta nya marknader som bl.a. Tjeckien öppnar sig. Detta är en mycket spännande utveckling som gör att vi positionerar TrendSet ännu mer internationellt – med fokus på detaljhandeln – och kan utnyttja mässans potential ännu mer. Vi vill bli sommarens mest populära mässa inom inredning och livsstil, precis som vi är under vintern”, säger Tatjana Pannier, vd för TrendSet, när hon pratar om mässans aktuella situation och utveckling.

Foto: TrendSet GmbH.

Lyckad start

Detaljhandelns så ofta proklamerade ”död” var inget man såg skymten av på TrendSet Winter 2023 i München. Inköpare från mer än 40 länder fyllde TrendSets sex mässhallar med gott humör och stort intresse, och lade massor av beställningar. Jämfört med tidigare mässor fortsatte en allmän tendens som redan observerats under sommaren: färre besökare per företag deltog på mässan. Det är en utveckling som TrendSet vill motverka, eftersom ett besök är väsentligt för att skapa kontakter och för att produkterna ska ses av fler. Framtiden förväntas bjuda på fler utställare, med ännu högre kvalitet.

Wellness från naturen: tendenserna för vår/sommar 2023

Under våren/sommaren 2023, precis som tidigare år, handlar det mesta om sådant som kopplas till naturen och hållbarhet. Längtan efter djup, syfte och hållbarhet i osäkra tider tar sig ofta uttryck i retrospektiv vintage, hemtrevligt sommarstuge-chic och mysig scandi-stil. Mjuka former, lugna färger, naturmaterial och omsorgsfulla detaljer ger inredning, mode, tillbehör och livsstilsprodukter en feel good-känsla under kommande säsong. 

Även glamorösa designer nöjer sig med subtila accenter. Lantlig stil, glada mönster och avslappnade kollektioner ger upphov till produkter med ett optimistiskt ”statement” inom områdena Live & Give, Cook & Eat, Decorate & Create och Work & Play.

Foto: TrendSet GmbH.

Färgrika och glada tendenser för påsken 2023

Fräscha pasteller, naturmotiv till påsk, ikoniska påskklassiker i nya förklädnader och ovanliga mönster väntar oss bland påskprodukterna för 2023. Glittriga påskkycklingar, virkade kaniner och påskägg i batik kommer att pryda påskborden i kombination med serviser och tillbehör dekorerade med delikata blom- och djurmotiv. Påsken blir färgrik, glad och varierad. Även den lantliga stilen med naturmaterial och jordfärger får utrymme i påsk.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023