TrendSet Winter 2023: Lyckad start på året och sommaren 2023

Med en betydande ökning av antalet besökare, och inte minst en ökande andel besökare från andra länder än Tyskland, blev det nya årets första internationella inrednings- och livsstilsmässa ,TrendSet i München, en succé! Och trots att julhandeln gick trögt beställdes många nya produkter inför den kommande säsongen.

Foto: TrendSet GmbH.

Cirka 2 000 utställare och märken visade sina produkter och nyheter för våren/sommaren 2023, påsken och till och med julen 2023 i sex välsorterade utställningshallar. Och inköparna var många! 22 538 besökare kom totalt, vilket är en markant ökning jämfört med föregående år. Därmed ser TrendSet en kraftig och säkerställd utveckling och tillväxt.

”Vi lever i en övergångsperiod. Ingenstans gör sig detta mer tydligt än i näringslivet och handeln. Människors köp- och konsumtionsvanor förändras snabbt. Det reagerar detaljhandeln på med nya och kreativa koncept. Integreringen av e-handel i fysiska butiker, hybridverksamheter och platser att uppleva varumärket på är bara några av de sätt med vilka man kvarhåller och skaffar kunder. På TrendSet Winter 2023 hölls otaliga samtal, med kunskapsutbyte i multum. Under mässan gjorde sig en positiv utveckling mycket tydlig: kunderna anammar återigen värdet den fysiska detaljhandeln har. Det man som kund vill ha är en personlig och konsumentdefinierad shoppingupplevelse på plats. Nya koncept blir succé i innerstäderna. Mindre, specialiserade butiker dyker upp här och var och gör shopping roligt igen, och allt mer handlas i tämligen små butiker. Nätverk med experter och kontakter mellan yrkesverksamma är viktigare är någonsin i dessa tider. Lika viktigt är det så klart också med den kommande säsongens tendenser, innovationer och produkter. För det går inte att komma ifrån att gemensamt för all slags handel är att det behövs produkter som fångar och säljer”, säger styrelsen bakom TrendSet.

Julhandeln blir allt mer viktig på TrendSet Winter. Fler och fler utställare går över till att visa sina senaste julkollektioner på TrendSet Winter. 

Många svenska utställare är tacksamma för TrendSet, bl.a. på grund av att mässan hålls i München, som ju ligger i en region med stark köpkraft och god tillgänglighet för alla besökare från centrala och södra Tyskland, DACH-regionen (Tyskland, Österrike, Schweiz, södra samt sydöstra Europa. 

”Tack vare sin utmärkta infrastruktur blir TrendSet bara större och större. Det är många nya besökare från de sydliga och östra delarna av Europa som kommer till oss. Intressanta nya marknader som bl.a. Tjeckien öppnar sig. Detta är en mycket spännande utveckling som gör att vi positionerar TrendSet ännu mer internationellt – med fokus på detaljhandeln – och kan utnyttja mässans potential ännu mer. Vi vill bli sommarens mest populära mässa inom inredning och livsstil, precis som vi är under vintern”, säger Tatjana Pannier, vd för TrendSet, när hon pratar om mässans aktuella situation och utveckling.

Foto: TrendSet GmbH.

Lyckad start

Detaljhandelns så ofta proklamerade ”död” var inget man såg skymten av på TrendSet Winter 2023 i München. Inköpare från mer än 40 länder fyllde TrendSets sex mässhallar med gott humör och stort intresse, och lade massor av beställningar. Jämfört med tidigare mässor fortsatte en allmän tendens som redan observerats under sommaren: färre besökare per företag deltog på mässan. Det är en utveckling som TrendSet vill motverka, eftersom ett besök är väsentligt för att skapa kontakter och för att produkterna ska ses av fler. Framtiden förväntas bjuda på fler utställare, med ännu högre kvalitet.

Wellness från naturen: tendenserna för vår/sommar 2023

Under våren/sommaren 2023, precis som tidigare år, handlar det mesta om sådant som kopplas till naturen och hållbarhet. Längtan efter djup, syfte och hållbarhet i osäkra tider tar sig ofta uttryck i retrospektiv vintage, hemtrevligt sommarstuge-chic och mysig scandi-stil. Mjuka former, lugna färger, naturmaterial och omsorgsfulla detaljer ger inredning, mode, tillbehör och livsstilsprodukter en feel good-känsla under kommande säsong. 

Även glamorösa designer nöjer sig med subtila accenter. Lantlig stil, glada mönster och avslappnade kollektioner ger upphov till produkter med ett optimistiskt ”statement” inom områdena Live & Give, Cook & Eat, Decorate & Create och Work & Play.

Foto: TrendSet GmbH.

Färgrika och glada tendenser för påsken 2023

Fräscha pasteller, naturmotiv till påsk, ikoniska påskklassiker i nya förklädnader och ovanliga mönster väntar oss bland påskprodukterna för 2023. Glittriga påskkycklingar, virkade kaniner och påskägg i batik kommer att pryda påskborden i kombination med serviser och tillbehör dekorerade med delikata blom- och djurmotiv. Påsken blir färgrik, glad och varierad. Även den lantliga stilen med naturmaterial och jordfärger får utrymme i påsk.

Relaterat innehåll

18.12.2024Designbase.se

De potentiella cybersäkerhetshoten 2025

17.12.2024Designbase.se

Svanen delar ut Svanen 2023 till Høie

12.12.2024Designbase.se

Flexibla skatteregler för generationsväxling ska inte ersätta släktmötet

05.12.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Från villa till industri: Segway Navimow X-serien sätter nya standarder för gräsvård

03.12.2024Formex

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

03.12.2024Designbase.se

Nordiska entreprenörer och startups ska vara spjutspetsar

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023