Utemöbler man inte kan låta bli att sätta sig i

Trimm Copenhagen växer både i Danmark och internationellt. Konsumenterna har fått upp ögonen för de inbjudande och bekväma loungemöblerna som tål att vara ute året runt. Det har också en mängd återförsäljare inom livsstilsindustrin, där loungemöblerna och tillbehören kan skapa bra merförsäljning.

”Jag tror helt enkelt att det saknades läckra, bekväma och informella loungemöbler till trädgården. Möbler som tål att stå utomhus året runt i både regn och snö, som var mer än bara en kudde och som kunde ha plats för alla, både barn och vuxna”. Det säger Rikke Gjørlund. Hon gav upp sitt designerjobb inom modeindustrin och bestämde sig för att använda sin stora kunskap om textilier och design för att skapa Trimm Copenhagen och en serie utemöbler som levde upp till hennes egna höga krav.

Martin Hornsyld og Rikke Gjørlund..

Sedan dess har företaget vuxit. Och för två år sedan gick Martin Hornsyld med som partner. Han ansvarar för försäljning och marknadsföring medan Rikke ansvarar för design och produktutveckling. 

”Men företaget är ännu inte större än att vi båda har många olika hattar på oss varje dag, och att vi samarbetar om saker", säger de båda.

Utöver en ökat försäljningsinsats, främst på den europeiska marknaden, har Trimm Copenhagen också fått hjälp på vägen av det faktum att utesegmentet växer kraftigt och att det också är ett område där livsstils- och inredningsbutiker kan generera bra ytterligare inkomst.

”De senaste två åren har vi arbetat med partners och agenter i Europa och idag står exporten till bland annat Norge, Sverige och Storbritannien för drygt två tredjedelar av intäkterna. I princip ser vi idag hela Europa som vår hemmamarknad”, säger Martin och tillägger att de också är på väg att få ett riktigt bra grepp om Sydeuropa och att Tyskland är nästa fokusområde. I själva verket har de precis landat ett stort avtal med en av Tysklands största återförsäljare.

En skifte i branschen

Martin ser ett skifte i branschen just nu. Allt färre av de traditionella möbelhandlarna köper in till egna lager. Istället har det dykt upp många webbshoppar och livsstilsbutiker som vill sälja bland annat loungemöbler till trädgården, men som inte har egen lagerkapacitet.

”Därför har vi utvecklat ett drop-shipping-system där konsumenten köper varan i butiken eller i webbshoppen, återförsäljaren skickar beställningen till oss och vi levererar direkt till konsumenten från vår produktion i Polen.”

Det innebär att många fler typer av butiker har möjlighet att sälja de annars utrymmeskrävande trädgårdsmöblerna och tillbehören.

”Samtidigt minimerar vi miljöpåverkan. Köp och släng-kulturen är inte vi. Så våra produkter är skapade för att hålla nästan för alltid, att användas och säljas om du vill byta ut dem. Dessutom har vi också minimerat transporterna. Det skyddar miljön, det är en ekonomisk fördel för återförsäljare som inte behöver binda upp pengar i ett lager och vi undviker att våra produkter säljs till dumpade priser på grund av att butikerna måste rensa sina lager”.

Man kan inte låta bli att sätta sig

Rikkes mål är att skapa loungemöbler som omsluter användaren, möbler som man helt enkelt inte kan låta bli att sätta sig i. De berättar att det är två frågor som de ständigt får: Kan möblerna verkligen stå ute hela året och sitter man bra i dem?

”Vi kan svara ja på båda”, säger Rikke och Martin med ett leende. Rikke berättar att hennes man var sjöman när hon började designa loungemöblerna och att materialen som används är lånade från den maritima världen där saker som bekant måste kunna klara både väder och vind.

”Samtidigt är loungemöblerna konstruerade och designade som när man designar kläder, så att man sitter bra och inte sjunker ner. För det är inte bara barnen som ska tycka att det är bekvämt att sitta i dem. Alla måste sitta bra”.

Rikke säger vidare att hon är väldigt geometrisk i sitt sätt att designa och att hennes produkter därför är runda och voluminösa. 

”När man väl har satt sig i dem kan man inte leva utan dem”, säger Rikke.

Ett varumärke under utveckling

Trimm Copenhagen är inne i en period av expansiv tillväxt. Trots att 2020 var ett märkligt år såg de en fördubbling av intäkterna jämfört med 2019.

”Fler och fler människor, både nationellt och internationellt, får upp ögonen för Trimm Copenhagen och för det faktum att våra produkter är intressanta att inkludera i sortimentet”.

Bara under 2021 har det kommit många förfrågningar från återförsäljare som vill samarbeta.

”Många av dem är livsstilsbutiker, yngre företag som har en annan syn på möbelförsäljning än den traditionella, som ser möjligheterna i Trimm Copenhagen,” säger de. Och slutkunderna som köper produkterna är människor som är intresserade av design.

Att sälja utemöbler för med sig några naturliga begränsningar. Därför bygger Trimm Copenhagen nu upp ett distributörsnätverk i bland annat Australien och Nya Zeeland och en inomhuskollektion har lanserats. Rubriken är fortfarande loungemöbler, men materialen är naturliga; ull och bomull.

”Vårt mål är att vara ledande inom casual lounge seating, inomhus och utomhus”, säger Rikke.

”Det är här vi har våra kompetenser”.

Ett annat beslut som Martin och Rikke faktiskt tog innan coronapandemin bröt ut var att ändra sin marknadsföringsstrategi. Således deltar man nu mindre på mässor och investerar istället pengarna i digital marknadsföring.

”Vi gör detta bland annat utifrån mottot att det inte är återförsäljare eller webbshoppar som skapar efterfrågan på marknaden utan det sker via sociala medier. Och ju större efterfrågan är från konsumenter, desto mer intressanta är vi för återförsäljare. Vi kan se att det fungerar, eftersom intresset för Trimm Copenhagen ökar”.

En annan fördel med detta är att det går att mäta effekten av marknadsföringen. 

”Nu kan vi direkt se att när vi till exempel gör en digital insats i Sverige ger det så och så mycket. Så genom att skapa efterfrågan hjälper vi våra återförsäljare, vilket i sin tur gör oss attraktiva. Vi har skapat en situation som gynnar alla”.

www.trimmcopenhagen.com

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023