Vi behöver det personliga mötet
Relationer har stärkts, produktnyheter har handlats och inspiration delats på Formland 2020. Mässan samlade inrednings- och designbranschen under fyra dagar med möjlighet att mötas i en säker miljö.
Ja, det var färre utställare än vanligt och ja, det var färre besökare än vanligt. Men Formland Autumn kunde som enda mässa i Skandinavien, och faktiskt som den första mässan i Europa, erbjuda det personliga mötet mellan kunder och leverantörer som vi alla har saknat.
Värdet av det personliga mötet var påtagligt under Formland Autumn 2020, och faktiskt lät det från utställarna som att även om antalet besökare var mindre än normalt så hade de besökare som kom både plånboken och lusten till inspiration med sig.
Formland hade den här gången 284 utställare och mässan besöktes av 5 729 fackbesökare. Siffrorna måste naturligtvis ses i ljuset av coronasituationen i Danmark och resten av Europa. Arrangören Messecenter Herning konstaterar också att andelen butiksägare bland besökarna ökade från 16 till 24 procent, vilket kan vara en bidragande faktor till den ökade köplusten på mässan.
Det säkra personliga mötet i fokus
Formland Autumn 2020 var den 73:e upplagan av inrednings- och designmässan. Det stora samtalsämnet var naturligtvis möjligheten att träffa kunder och kollegor igen i en säker miljö, vilket sågs som en av mässans absoluta höjdpunkter.
Marianne Jensen är ordförande i branschföreningen Faga och ägare av Eurotex, så hon upplevde Formland med båda mössorna på.
”Från Fagas håll kunde vi konstatera att det var färre av våra medlemmar som hade valt att ställa ut den här gången. Men vi kunde också notera att vår oro för om kunderna skulle komma eller inte kom på skam. Med de begränsningar och antalet tillåtna besökare som släpptes in under dagen på grund av coronapandemin hanterades mässan så professionellt som det var möjligt”.
Marianne medger att hon kände en viss oro innan mässan.
”Men besökarna kom. Torsdagen var riktigt bra, fredagen var också trevlig och lördagen okej. Söndagen var väldigt annorlunda än söndagar brukar vara. Många småföretag hade valt att inte komma alls, väldigt många valde att inte skicka personal och företagsägare och köpare hade redan varit där. Så det var väldigt lugnt.
Sammantaget är Faga mycket positiv till samarbetet med Messecenter Herning och Marianne kan knappast berömma arrangören tillräckligt för deras hantering.
”Vi informerades kontinuerligt så att vi kunde vidarebefordra informationen till våra medlemmar, och jag måste säga att om alla europeiska mässor hanterade sina evenemang som Messecenter Herning skulle jag inte vara orolig för att besöka mässor utomlands. Inte minst för att det står mycket pengar på spel. Det personliga mötet slår både skype-möten och online-mässor och det råder ingen tvekan om att det kommer att synas på omsättningen, säger hon.
Mer tid för enskilda kunder
I förhållande till sitt eget företag Eurotex säger Marianne att hon inte hade några förväntningar innan mässan.
”Men min position som ordförande för Faga och som utställare har alltid varit att det är viktigt att visa att vi står tillsammans i branschen om vi vill ha en mässa i framtiden.”
Marianne berättar att Eurotex fram till mässan hade gjort en ännu större ansträngning än vanligt att bjuda in kunder och boka möten.
”Och till skillnad från tidigare höll shopparna faktiskt schemat", konstaterar hon och slår fast att detta är något hon vill ta med sig framåt.
Peter Maae Jensen på Aida konstaterar att det i själva verket var fler kunder än vanligt som la ordrar på mässan.
”Först och främst var det helt fantastiskt att komma igång igen och komma ut och träffa våra kunder ansikte mot ansikte. Vi kände tydligt att kunderna också var taggade och redo att både köpa och bli inspirerade.”
Han ger också mycket beröm till arrangören, som han tycker tacklade mässan i coronans tecken riktigt bra.
”Den praktiska hanteringen av mässan fanns det ingenting att klaga på”, säger han och slår fast att han och Aida inte är oroliga för att komma tillbaka nästa gång det blir en mässa i Herning.
Sammantaget är det hans ståndpunkt att det personliga mötet är oerhört viktigt.
”Och våra nyheter kommer mycket bättre till sin rätt när de visas tillsammans och på ett inspirerande sätt i en mässmonter än när de tas fram ur säljarens resväska bakom butiken”, säger Peter Maae Jensen. Han berättar också att man den här gången hade mer tid för enskilda kunder eftersom det inte var så mycket folk som det brukar.
”Det behöver verkligen inte vara ett minus”, konstaterar han med ett leende.
Viktigt med dialog
Sammantaget anser Peter Maae Jensen att man som en viktig aktör bör stå upp för branschen under en kris som coronapandemin har varit.
”Formland är den enda mässan vi har där vi fysiskt kan träffa våra danska kunder. Om vi inte stöder den riskerar vi att plötsligt inte längre ha den möjligheten”.
Han medger dock att han hade lite fler fjärilar i magen före mässan än i vanliga fall.
”Det var fantastiskt att se att de köpglada kunderna kom. Att det var färre personer på mässan hade vi förväntat oss. Men de som kom hade ett högre genomsnittligt köp än vanligt, och vi har också fått en bra respons som vi kan använda när vi nu går ut till kunderna som inte kom till mässan”, avslutar Peter Maae Jensen.
Möjligheten till dialog framhävs också av VD för Paustian Aarhus, Susanne Kristensen, som upplevde mässan som en säker mötesplats.
”Vi sparar mycket tid genom att besöka Formland där branschen samlas, där vi på några dagar kan möta alla våra leverantörer och också leta efter nya. Jag njöt av dialogen med leverantörerna och fick som alltid mycket inspiration att ta med mig hem. Formland är värt ett besök varje gång och vi kan inte på något sätt klara oss utan mässan. Aldrig”, säger hon.
På arrangören Messecenter Herning A/S välkomnar ledningen inköparnas och utställarnas omdömen.
”Trygghet var en avgörande faktor på den här upplagan av Formland och därför är vi glada över att vårt koncept Tryggt Messecenter Herning togs emot så väl. Samtidigt gläds vi åt köplusten på mässan, vilket visar att mässor kan bidra till att stärka handeln och näringslivet, säger Georg Sørensen, VD för Messecenter Herning A/S.
Trender på Formland
Trendzonen skapades även denna mässa av FlyHelsted.
”Det lite skeva, det icke-perfekta och framför allt det positiva; det spirande, det energiska och det naturliga präglar trendområdet”, säger Mille Fly och Sofie Helsted, som står bakom trendzonen Atelier Bohemian Shades.
”Atelier, eftersom det handlar om ett kreativt sätt att leva och en konstnärs hem som den här gången sätter ramarna för trenden. Bohemisk eftersom stilen är det ofullkomliga och det romantiska blandat med den skandinaviska minimalismen i en mjuk shaker-aktig stil och det globala med intryck från hela världen. Vi ser massor av mönsterblandningar och eftersom vi är i en ateljé finns det utrymme för handarbete; till det stickade och det handgjorda. Färgpaletten präglas av gröna nyanser ton-i-ton. Det gröna symboliserar miljön och naturen men också det spirande, det energiska och det positiva”, säger Mille och Sofie.
Det är ett taktilt universum med massor av textilier; mattor, vävda och tryckta tyger.
”Det handlar om mönsterblandning och färgmatchning”, säger Mille och Sofie, och berättar att de vintergröna tonerna, de dämpade gröna och de ”jordgröna tonerna” bryts av ockra och mörk plommon.
Messecenter Hernings nästa inrednings- och designmässa, Formland Spring, äger rum 4–7 februari 2021.