Viva väcker nytt liv i Kosta Boda
Orrefors Kosta Boda AB kraftsamlar för att göra varumärkena Orrefors och Kosta Boda tydligare och starkare. Nya kollektionen Viva från Kosta Boda har siktet inställt på en köpstark yngre målgrupp.
Idén bakom nya Viva från Kosta Boda kom till formgivaren Matti Klenell när han arbetade med inredningskonceptet NM& till nya Nationalmuseums restaurang. Det är en formförenklad men generöst inbjudande och mångsidig liten kollektion som är tänkt att fungera för alla vardagens behov. Ett mindre vinglas passar lika bra för både rött som för vitt vin, det större vinglaset kan även användas för vatten, öl och drinkar och vattenglaset fungerar också som lock för karaffen.
Att formspråket för tanken till sextio- och tidigt sjuttiotal är ingen slump. Som förarbete till kollektionen gjorde Matti Klenell en djupdykning i både Orrefors, Kosta Bodas och sin egen historia.
”Som liten bodde jag en period i Glasriket i Småland i samband med att mina föräldrar läste på Riksglasskolan vid Orrefors glasbruk. Många minnen från den tiden har stannat kvar och format mig till den jag är idag”, berättar han.
Av olika skäl kom Viva aldrig att bli en del av NM&, utan blev liggande på ritbordet hos Orrefors Kosta Boda. Där väcktes kollektionen till liv av David Carlson, som anställdes som Creative Director på bolaget hösten 2019.
Tydliga varumärken
Sedan ett par år pågår en process inom Orrefors Kosta Boda för att se över och stärka allt från sortiment till distribution och kommunikation. En viktig del är att göra de två varumärkena Orrefors och Kosta Boda tydligare, både gentemot varandra och ut mot marknaden. David Carlson, som grundade David Design 1988 och har arbetat strategiskt i designbranschen i över 25 år, fick ansvar för att bygga upp affärsområdet Kollektion där bland annat servisglas ingår.
”Viva är startskottet för ett nytt Kosta Boda inom kollektion och bruksföremål, ett område där varumärket var väldigt stark på sextio- och sjuttiotalet. Det fanns något härligt funktionellt, lustfyllt och lättillgängligt där som vi vill utgå ifrån för att skapa någonting samtida och helt nytt”, säger han.
Bakom satsningen ligger behovet att nå ut till en yngre målgrupp.
”Vi är enormt starka i kategorin femtio plus men vi har en utmaning i målgruppen kring 25–35, som bygger bo och spenderar mycket på inredning. Hur blir vi relevanta för dem? Det handlar om både produkt och distribution.”
Där varumärket Kosta Boda ska vara kreativt och samtida, mer inriktat på lifestyle även i distributionen och med en något yngre målgrupp ska Orrefors vara tidlöst och funktionellt, rotat i skandinavisk designtradition och med inriktning mot premiumsegmentet. För både Orrefors och Kosta Boda kan det också komma att bli aktuellt med internationella formgivare, inte minst med tanke på den internationella marknaden.
”Sverige en viktig hemmamarknad, men här är vi redan en av branschledarna. Vi har definitivt en internationell utblick där vi ser att vi kan bygga vidare på en svensk och skandinavisk designtradition.”
Positiv utveckling
De senaste åren har Orrefors Kosta Boda kunnat visa upp svarta siffror och innan coronapandemin bröt ut i mars var optimismen stor. Enligt David Carlson har Orrefors Kosta Boda klarat sig bra.
”Slutet av mars och april kommer inte att gå till historien, med anledning av pandemin. Men sedan dess har vi liksom många andra inom inredning och design haft en positiv utveckling. Konsumenterna har sett om sina hem. Vi gjorde också ett aktivt val att inte försöka vänta ut pandemin utan fortsatte arbeta med full kraft med produktutveckling. Det har varit en utmaning eftersom många fabriker i Europa varit stängda. Men tack vare det har vi kunnat få fram en produkt som Viva och ligger steget före många av våra konkurrenter”, konstaterar han.
Dagens Orrefors Kosta Boda bildades 1990 genom en sammanslagning av sju småländska glasbruk, bland andra Orrefors, Kosta och Boda glasbruk. Sedan bolaget blev en del av New Wave-koncernen 2005 har delar av tillverkningen flyttats till utländska glasbruk. Sommaren 2013 släcktes hyttan i Orrefors och delar av produktionen flyttades till Kosta glasbruk, där man också tillverkar produkter under varumärket Kosta Boda.
”Idag tillverkas omkring 40 procent av vårt sortiment i Kosta. Det var en stor fördel med närheten till vår egen produktion när den globala handeln fick sig en törn och långa distributionsvägar blev problematiska under pandemin. För oss är det också viktigt att knyta an till vår unika historia som sträcker sig tillbaka till 1742. Det är en historia som andra bara kan drömma om. Det är vår absoluta ambition att fortsätta produktion i Kosta även i framtiden. Den egna produktionen är också en stor fördel för oss när det gäller produktutveckling och test av nya tekniker”.
Internationell satsning
Framåt väntar fler intressanta samarbeten och lanseringar för Orrefors Kosta Boda, berättar David.
”Det kommer nya produkter från Matti och även från hans bror Simon Klenell. På sikt ser vi en internationell satsning där vi kan jobba med internationella namn, till exempel den brittiska formgivaren Benjamin Hubert. I Orrefors har vi kontakt med Ilse Crawford som har en fantastisk humanistisk ådra. I Kosta Boda pratar vi också med yngre formgivare, som Mimmi Blomqvist som gick ut Konstfack i våras. I vår kommer också en kollektion av Bertil Vallien från sextiotalet. Jag ser något framför mig som kan bli ohyggligt sympatiskt!”
Orrefors Kosta Boda AB
Ägare: Ingår i New Wave Group, grundad av Torsten Jansson
Varumärken: Orrefors och Kosta Boda
Antal anställda: 151 varav 115 i Kosta
Huvudkontor: Kosta i Småland