Witt köper in sig i Teministeriet
Witt investerar i te. Verksamheten har just köpt 30 % av Teministeriet – en naturlig förlängning av företagets produktlinje och hälsofrämjande ledpunkt.
Det är länge sedan, som Witt bara hade med vitvaror att göra. I dag förhandlar, utvecklar, och distribuerar Witt också fläktar, hällar, köksmaskiner, slowjuicers, robotdammsugare och -gräsklippare, elcyklar, babyutrustning och mycket, mycket mer. Den gemensamma nämnaren är innovation, bra design och hög kvalitet.
Hälsa och natur är har de senaste åren blivit en ny ledpunkt för Witt. Hälsofrämjande aktiviteter och upplevelser. Välbefinnande-kliniken, WittClinic, med vakuumterapi, skönhetsbehandlingar, och yoga samt gourmet-pop-up-restauranten, Dining in the Dome, hör exempelvis till denna kategori.
Liksom Teministeriet nu också gör. Teministeriet är en svensk verksamhet som producerar special-te. Visionen är att kombinera österns gamla och välkända te-tradition med den skandinaviska kulturen, minimalismen och designen.
Business Development Manager hos Witt, Kim Simonsen, berättar om bakgrunden till köpet: ”Vi tittar alltid på att utvidga vår produktportfölj, och då är det naturligt att titta på något, som ligger i omedelbar förlängning av de produkter som vi redan har i portföljen. Vi har länge funderat på att utvidga vår portfölj till att också innehålla convenience-produkter, dit te tillhör, och i Teministeriet har vi funnit en perfekt match med den entreprenörandan som kännetecknar det sätt som vi själva driver företag på”.
Kim Simonsen utvecklar: ”Vi distribuerar redan produkter för bryggning av te och nästa steg är ju själva teet som ska bryggas. Teministeriets design och innovativa tillgång på smaker och kvalitet passar bra in i vårt sätt att göra affärer och vi gläder oss till att vara en del av denna verksamhet i framtiden. I Teministeriets fortsatta internationalisering bidrar Witt med kompets inom logistik och distribution”.
Ole Johnsen, grundare av Teministeriet, ser klara fördelar med att Witt blir en del av ägarkretsen. ”Vi har de senaste åren haft en god dialog med Witt omkring internationaliseringen av Teministeriet och produktutvecklingen och är både stolta och glada att ha funnit en lösning tillsammans med Witt för samägarskapet av Teministeriet.”
Med Witt som partner får en ung verksamhet som Teministeriet en styrkt organisation. Witt har den ballast och kompetens som Teministeriet behöver för att komma framåt i internationaliseringen, där de kan dra nytta av Witts mångåriga erfarenhet av distribution av highend-produkter.
För mer information, kontakta Business Development Manager hos Witt, Kim Simonsen, på ksi@wittcare.com
Witt A/S:
Witt A/S är Nordens starkaste brand house. Vi representerar och har agentur för en lång rad internationella varumärken, men utvecklar också produkter under eget namn. Den gemensamma nämnaren för våra många olika varumärken är, att de utvecklar exklusiva produkter och apparater för hemmet med fokus på god design. Witt har bl.a. utvecklat en egen serie av hårda vitvaror i strömlinjeformad nordisk stil amt en linje av prisbelönade slowjuicers.
Witt Babycare är en exklusiv avdelning av innovativa babyartiklar, och det senaste tillskottet hos Witt är eldrivna cyklar, skotrar och segways – under kategorin Witt E-commute; framtiden för personlig rörlighet. Hos välbefinnande-kliniken WittClinic erbjuds det senaste inom både kosmetiska behandlingar, yogasessioner och – retreats samt behandlingar av cirkulationsproblem.
Teministeriet:
Etablerat i Malmö, Sverige. Kathryn Brown, en av grundarna av verksamheten, har sagt, att hennes dröm var att ta allt, som hon lärt som om te, då hon växte upp i Taiwan och återskapa det med smak och designestetik från Skandinavien, där hon nu bor, och som hon älskar.
I Teministeriets sortiment finns därför allt från kinesiskt Bai-Mu-Dan vitt te med den välkända doften av fläderblommor till en grön Sencha med vilda bär från Norden. Alla teer är en reflektion av den multikulturella inspirationen.