”Varumärket Klarborg har kommit för att stanna”
Familjen Klarborgs stora dröm går nu i uppfyllelse. De söta och finurliga Klarborgstomtarna återvänder till familjen, som i framtiden själva ska stå för både design, försäljning och marknadsföring samt utveckling av marknaderna.
”Under mer än 20 år har Årstomtarna spridit julstämning i skandinaviska hem, och de är idag en stor del av Julen för många. Det är jag otroligt stolt över, och jag är mycket tacksam för de många fans som har mina knubbiga nissar stående framme i Jul. Det är fantastiskt att ha skapat en design som många ser detsamma i som jag själv”. Det berättar Etly Klarborg, som står bakom designen av de söta och roliga tomtarna.
Efter 20 år med licenssamarbeten har Klarborg nu valt att själva ta hand om hela distributionen till Danmarks inredningsbutiker och övriga återförsäljare.
På senare tid har jag fått bekräftat att nissarna bör tas om hand av oss i familjen.
Etly Klarborg
”Jag har haft flera bra år med licenstagare, men på senare tid har jag fått bekräftat att nissarna bör tas om hand av oss i familjen”, säger Etly Klarborg, och Martin Klarborg, som är upphovsmannen bakom Klarborgs framtidsplaner, fortsätter: ”Det är helt enkelt en dröm för oss alla i familjen. Även om våra samarbetspartners har gjort ett bra jobb så är det svårt att ta farväl av drömmen om att själv vara med i alla led. Förståelsen för vårt universum är viktigt, särskilt för Etly Klarborg. Därför har vi i flera år känt att nissarna ska hem till Klarborgs”.
Martin har, tillsammans med sina bröder Mads, som står för varumärke och marknadsföring, och Mathias Klarborg, som står för Klarborgs butiker, grundat företaget Klarborg Danmark A/S, som den 1 januari 2020 övertog distributionen av Etly Klarborgs designs. Sedan 2016 har planen varit att Klarborgs helt skulle ta över distribution och försäljning av varumärkets populära figurer. Därmed har Klarborgs-sönerna varit igång med förberedelserna i snart två år.
Verksam i det nya företaget är också Søren Hylleberg Ibsen, som har stor erfarenhet både av att grunda och driva företag. Han har varit styrelseordförande för Klarborg Aps det senaste året och är numera delägare i Klarborg Danmark A/S. Med den nya företagskonstellationen vill man i framtiden arbeta med återförsäljarna på samma sätt som det har gjorts tidigare, och detta ser man fram emot. Det står ett starkt, professionellt team bakom företaget, och Etly Klarborg har stort förtroende för sina nya samarbetspartners.
”Jag tvivlar inte på att mina söner och medarbetare i Klarborg Danmark A/S kommer att klara uppgiften galant, och jag är mycket stolt över att vår gemensamma dröm nu går i uppfyllelse. Det värmer mitt hjärta att ha alla mina designs ’under familjens vingar’”, säger hon.
Nissarnas universum
Klarborgs universum skapades av Etly Klarborg, och det är hon som har utvecklat varumärket under många år. De senaste tio åren har Klarborg varit mycket aktiva i sociala media, och det är framför allt genom den aktiviteten som varumärket har fått sin plats i hemmet hos många julälskande familjer och samlare.
2020 har Klarborg valt att uppmärksamma jubileet för sin mest kända produkt, nämligen Årsnissarna. Detta firas med ett nytt set, där det inte har sparats på detaljer och utformningen av designen. För även om kollektionen också inkluderar trollungar, påskharar, påskkycklingar och snömän är det ingen tvekan om att det är tomtarna som utgör den största delen av försäljningen. Och så kommer det även att fortsätta. ”Vi är mycket glada åt Julen. Det är det vi kan bäst, så att säga. Etly är en duktig designer och har många designs som vi ska försöka leta fram ur gömmorna. Men det är mest för att visa upp vår mamma som konstnär, och de många roliga idéer hon har lagt sin tid på. Vem vet vad som kan komma ut av det?”.
Nissarna i butik
På frågan om vad det kommer att innebära för återförsäljarna att nissarna nu återvänder hem svarar bröderna: ”Det kommer säkerligen innebära att de får en närmare relation till oss, som har vuxit upp med nissarna. Och det hoppas vi kan bidra till att vi kan sprida lite extra julstämning. Förhoppningsvis får det också den sidoeffekten att allting blir lite enklare. Kommunikation är svårt, och särskilt när det är flera anhaltspunkter mellan avsändare och mottagare. Att vi nu svarar i telefon direkt hos Klarborg ska förhoppningsvis göra att det blir enklare att få svar på saker som rör till exempel framtida designs, önskemål om namn, historien bakom och andra aspekter som kan ge kollektionen och produkterna ännu mer djup”.
Mads och Martin slår också fast att den nya konstellationen skapar en större stabilitet för återförsäljarna. ”Det är en långsiktig plan. Vi kan som familj ta de rätta besluten för varumärket och säkerställa att återförsäljarna har produkter som de kan sälja i många år framöver. Vi vill gärna nå ut till fler människor. Vi är mycket stolta över våra produkter och de känslor som vi hör att de väcker hos slutkonsumenterna. Därför kommer vi att fokusera på att de existerande återförsäljarna fortsatt ska känna samma stöd från oss som de är vana vid”.
Också när det gäller distribution i länder utanför Danmark kommer det att hända saker.
”Det råder inget tvivel om att Etlys tomtar är mycket omtyckta här på hemmaplan, och det är med stor ödmjukhet och stolthet som vi kommer fortsätta att bygga upp varumärket både i Danmark och utomlands. Vi är mycket stolta över våra danska traditioner och vi tycker att världen gott kan behöva lite av det danska 'julhygget'. Det är ingen hemlighet att man internationellt inte har sett så mycket av Klarborgsnissarna. Men det tror vi att vi kan ändra på”, säger Martin och Mads Klarborg, unisont och avslutningsvis.