17.05.2022  |  Bloom  |  Trends

5 snabba till Malin Hidesäter

Malin Hidesäter, projektledare för branschorganisationen Blomsterfrämjandet, som tipsar om användning av snittblommor och krukväxter.

Om man inte råkar vara blomsterhandlare, hur kan man använda blommor i sin butik?
”Om jag skulle ha en butik som inte var blomsterbutik då skulle jag nog tänka lite som när man kommer in i ett fint hotell och det finns en stor bukett vid receptionen som ett blickfång. Man kan göra samma sak fast kanske lite mindre. Jag skulle satsa på en snygg vas och en uppsättning av säsongens snittblommor. Satsa på en rejäl pjäs istället för att dutta med småbuketter här och där och se till att den alltid är fräsch. Gör en person särskilt ansvarig för den så att det inte faller mellan stolarna. Tänk i säsong. Det behöver ju inte alltid vara snittblommor heller, det kan ju vara amaryllis på lök eller andra prydnadsväxter. Det finns mycket bra information och inspiration på vår hemsida och på våra sociala medier ser man vad som är aktuellt just nu. Man kan också jobba med växter utanför butiken, ställa ut klätterväxter och träd när det funkar i säsong, det är vi generellt lite dåliga på i Sverige.

Vilka snittblommor tycker du borde borde få mer uppmärksamhet?
”Svenska tulpaner i säsong, alltså under den period de odlas från några veckor in i januari och fram till påsk. Jag tycker att man ska se på växter lite som på grönsaker och tänka på vad som finns i svensk produktion. Om man väljer att köpa in svenskodlat så tycker jag också att man som handlare skulle kunna vägleda sina kunder lite mer i säsong.”

Varför ska man välja svenskodlat?
”Jag tycker att man ska främja de svenska odlarna. Dels för att de ska finnas kvar i Sverige. Det är arbetstillfällen och kunskap som man bevarar. Det är rätt häftigt att man kan köpa tulpaner runt hörnan. Sedan finns det ju också en hållbarhetsaspekt. Transporterna blir kortare om man handlar nära odlarna, vilket är bra för miljön. Jag är inte helt hundra insatt i odlingsbestämmelser men jag vet att vi har rätt hårda regler i Sverige.”

Finns det någon lite bortglömd krukväxt du skulle vilja tipsa om?
”Tidigare har jag pratat mycket om begonia, men den har ju faktiskt blivit lite inne nu. Så därför skulle jag vilja lyfta svenskodlad cyklamen. Den blommar på hösten och är fantastiskt för att man både kan ha den i planteringar utomhus, den kan till och med tåla någon minusgrad, och inomhus. Det är väldigt fint att välja den storlek som är lite mindre, kanske planterad i en 10-centimeters kruka. Jag tycker om den mindre storleken för den är lite mer gracil i sitt växtsätt. Den är väldigt vacker att plantera tillsammans i ett lågt fat, i samma färg eller olika färger, och den är även en jättefin snittbomma. Förr i tiden såldes den även så. Sedan har den vackra blad. Om man har en butik kan man använda hela växten – blad i dekorationer, blommorna som snittblommor och naturligtvis som krukväxt. Cyklamen är ju också en knölväxt. Det kan bli väldigt vackert att ta bort jorden, skaka av försiktigt och sedan skölja av knölen. Då kan man ha den ungefär som man har en hyacint. Men då tycker jag att man ska köpa den lite mindre storleken. Sedan doftar cyklamen väldigt gott, lite sött. Det är en krukväxt som är som ett Kinderägg. Fast mycket bättre.”

Berätta om Blomsterfrämjandets verksamhet?
”Vi är en branschorganisation som funnits sedan 1968 och arbetar med att sprida information och inspiration om snittulpaner, prydnadsväxter och vissa utomhusväxter. Vi jobbar enbart med svenskodlat, Det är jag och min kollega Ulrika Grönlund som jobbar i Blomsterfrämjandet. Vi har även en del underprojekt som har sin egen budget, exempelvis Tulpankampanjen vårt EU-projekt Stars for Europe. Blomsterfrämjandet ägs av LRF Trädgård och sponsras av svenska odlare och andra aktörer inom trädgårdsnäringen.”
www.blomsterframjandet.se

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.