02.09.2019  |  Furniture  |  Design

70-årsfest för en designklassiker

Stringhyllan firas med begränsad jubileumsutgåva i numrerad upplaga.

Under 2019 fyller Stringhyllan 70 år sedan den formgavs 1949 av Kajsa och Nisse Strinning. I samband med jubileet lanseras en specialkollektion i begränsad upplaga, som har designats av Mats Theselius.

Ursprungligen var Stringhyllan det vinnande bidraget i en tävling som Bonnier utlyste i att formge en bokhylla. Designen bottnade i ett diskställ och skilde sig från andra bokhyllor typiska för den tiden, som generellt sett var tyngre och grövre.

Stringhyllan hade en framgångsrik period under 1950- till 1960-talen och återfanns efterhand i otaliga svenska hem. Därefter började det gå lite knackigare. I början av 1970-talet upphörde större delen av tillverkningen fram till tiden kring millennieskiftet, då det gjordes ett par försök att återlansera verksamheten, men utan större framgångar.

En lyckad nylansering

Gällande Stringhyllan lanserar vi ytterst få nyheter, utan väljer att förnya oss på andra sätt.

Peter Erlandsson

2004 kom de två entreprenörerna Peter Erlandsson och Pär Josefsson in i bilden. Peters fru drev en designbutik och hade fått en förfrågan av en kund om hon visste var någonstans man kunde få tag i en Stringhylla. Peter blev nyfiken och ringde upp producenten, som precis hade gått i konkurs (av andra skäl). Peter och Pär, som kände varandra sedan tidigare, bestämde sig för att försöka blåsa liv i det ikoniska designföretaget igen. De kontaktade Nisse Strinning (som gick bort 2006) och presenterade sin plan.

I januari 2005 tog Peter och Pär över driften och lyckades under det första året fördubbla omsättningen mot året innan. Därefter har verksamheten haft en stark ekonomisk utveckling samt gått från att enbart sälja i Sverige till att numera vara tillgängliga världen över. Efter en kort inledande period med produktion i Litauen tillverkas samtliga produkter i stort sett helt och hållet i Sverige, till största delen i Småland. Sedan 2009 är Stringhyllan officiellt klassificerad som brukskonst av Svensk Form.

Flera framgångsfaktorer

”Stringhyllans framgångar beror på flera olika faktorer. I grunden är det en bra produkt, mångsidig och funktionell med en fin historia till, vilket gör att vi kommer in i rätt typ av butiker. Därutöver jobbar vi hårt på alla olika nivåer med att bevaka och förbättra saker som produktion, lager, logistik och marknadsföring”, säger Peter Erlandsson.

Kommunikationsmässigt har man gått över från att fokusera på själva produkten till att istället visa hur den kan användas i hemmets olika rum, som hall, kök och vardagsrum. Numera även i uterummet, i och med lanseringen av String Outdoor under våren 2019. På det viset kan Stringhyllan få ökad exponering hos återförsäljarna samt att konsumenterna får upp ögonen för att köpa fler hyllor.

Förutom originalhyllan tillverkar String Furniture, som företaget heter, bland annat arbetsmöbler och annan typ av förvaring, som fristående hyllor och skåp. Dessutom tog de fram konsolhyllan Museum tillsammans med TAF designstudio för Nationalmuseums nya inredningskollektion NM&. En variant av Stringhyllan är den nättare versionen String Pocket, som lanserades 2005 och säljs i färdiga paket om två gavlar och tre hyllplan, som sedan kan kombineras med varandra i det oändliga. I övrigt är man dock försiktig med utveckling och förändring av originalet.

En designklassiker med få nyheter

”Stringhyllan är en tidlös produkt och ett naturligt val för nordisk modernistisk design. Där lanserar vi ytterst få nyheter utan väljer att förnya oss på andra sätt, genom accessoarer och geografisk expansion till exempel”, fortsätter Peter. Han förklarar att valet av formgivare är mycket viktigt, att det handlar om personer som har förståelse för att de arbetar med en designklassiker.

Gällande butiker vill varumärket gärna synas hos återförsäljare med modern skandinavisk profil, som attraherar en yngre målgrupp och stadsbor, som har behov av flexibla möbler och inredningsdetaljer, lämpliga för compact living. Förpackningarna är kompakta och enkla att skicka, vilket gör att de även passar för e-handel.

”Originalhyllan är vår huvudfokus framåt men det kommer även att komma lanseringar inom våra andra produktgrupper”, säger Peter. I samband med hyllans 70-årsjubileum 2019 presenteras nu en exklusiv utgåva av String Pocket i design av formgivaren Mats Theselius, som även har tagit fram två andra jubileumskollektioner åt företaget tidigare.

Jubileumshylla i begränsad upplaga

2019 års specialutgåva har hyllplan i glas samt gavlar och hyllbärare av rostfritt stål. Gavlarna har målats med ett transparent lack med grönblått pigment, vilket ger en speglande färg och gör att gavlarna får samma känsla som glaset, som också har liknande färgskiftningar. Den limiterade modellen tillverkas endast i 2019 numrerade exemplar, som graveras med numreringen på ett av hyllplanen. Särskilt lacket krävde en hel del arbete för att få fram exakt rätt nyans, med flera turer fram och tillbaka till producenten.

”Stringhyllan ligger helt rätt i tiden idag, vilket säkert medverkar till hur framgångsrik den är. I arbetet med jubileumsutgåvan har jag strävat efter att förstärka hyllans snudd på immateriella karaktär. Där bidrar glaset på ett vackert sätt, genom att lyfta fram lätthet och elegans”, säger Mats Theselius. Han berättar även att han gärna arbetar med material som glas och rostfritt stål, vilket ökar hyllans hållbarhet och funktionalitet. Till exempel genom att den kan användas i köket eller andra fuktiga miljöer.

”Vi gillar Mats materialval och känsla för detalj. För jubileumsupplagan har han gått ytterligare ett steg i Stringhyllans redan existerande minimalism, vilket ger en nästan transparent känsla. Resultatet är coolt och annorlunda, med ett nyskapande formspråk”, säger Peter Erlandsson avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.